Avatar billede caspersch Nybegynder
22. juli 2010 - 10:04 Der er 13 kommentarer

Din erfaring med routere til mobilt internet

Har du gjort dig nogle erfaringer med 3g routere? Jeg har kigget lidt på dem her:
http://mobilt-internet.dk/artikel/3g-router/

Men det fremgår bare ikke særlig klart, hverken fra teleselskaber eller producenter, hvilke produkter kan køre sammen. Har i oplevet nogle problemer, med noget der ikke kunne arbejde sammen (USB dongle + Router)

På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juli 2010 - 10:22 #1
jeg har en
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/netvark-og-router/JENAL3G/jensen-airlink-3g
og den er god.
Passer umiddelbart til usb-dongler fra tdc, telenor, oister(3).
Avatar billede caspersch Nybegynder
22. juli 2010 - 10:26 #2
Claes57,

Super - kan man som udgangspunkt regner med de undersøtter alle USB dongles?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juli 2010 - 11:24 #3
jeg har en gammel usb-dims (1. generation i dk), som skal forbindes med usb-kabel - den har jeg ikke fået til at virke - den får måske for lidt strøm fra routeren.
De nyere pen-type har jeg ingen problemer med - enkelte af dem har oven i købet mulighed for tilslutning af ekstern antenne, så man kan hente 3g-signalet ned hvor andre svigter.
Avatar billede thov Forsker
22. juli 2010 - 11:29 #4
Jeg har en Aztech HW-550 3G og her finder du de understøttede modems
ftp://ftp.aztech.com/Aztech/Brochure/DataSheets/Aztech%20HW5503G_Datasheet.pdf

Jeg prøvede først med en ZyXEL NBG412, men det var helt til grin, så få dongler den understøttede.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
22. juli 2010 - 11:35 #5
Jeg har med succes brugt en http://www.pcworld.dk/art/9950 i længere tid.

Jeg blev dog for nyligt lidt træt af kablerne og købte mig en Huawei B260a som har 3G-modem + router indbygget. Den fungerer perfekt.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juli 2010 - 13:09 #6
Vedr Jensen-router - der medfølger et strømkabel til 'cigartænder' stikket i bil, så den kan også bruges til bil/camping.
Avatar billede caspersch Nybegynder
26. juli 2010 - 00:22 #7
Det er super lækkrt med alle de konkrete svar i er kommet med - mange tak. Men det jeg også lidt efterlyser, er et måde at se på hvordan tingene kan køre sammen?

Ligesom hvis man skal købe et nyt grafikkort/ram/cpu så skal man jo være sikke på resten af udstyret kan køre med det.

Eller kan man generelt regne med alt kan køre med alt?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
26. juli 2010 - 09:27 #8
De fleste ting kan køre sammen. Du skal dog altid lige tjekke at routeren kan tage PIN-koden fra 3G-modemmet så du ikke behøver at slå den sikkerhed fra (har ikke mødt nogen som ikke kan).

Den største udfordring er om et modem er låst til en speciel udbyder, men det vil du ikke støde på medmindre du begynder at bytte om på SIM-kort etc.

En af grundene til at jeg har købt en B260 er netop at den er ulåst og derfor kan bruges med den udbyder jeg vælger (3 synes jeg nu engang er bedst).
Avatar billede caspersch Nybegynder
26. juli 2010 - 19:31 #9
Hej Lars,

Tak for svaret!

3 køre i øvrigt rigtig godt - har prøvet stort set alle selskaber.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juli 2010 - 20:49 #10
her, hvor jeg er pt, så er 3 ikke bedre end tdc (rågeleje) - begge kører max 50% af den købte linje. Men hjemme er de klart bedre.

Men LÆS BETINGELSER.
tdc er max 10gb/md (med fri musik mens du har abonnement - det er så ikke fri musik, da de 10gb hurtigt bruges)
3/oister har 20gb/md fri - så hvis man ikke skal have 'fri' musik, så får man dobbelt så meget ned.
Optimalt, så tager man et minimum-abonnement hos tdc (så man har musikken), og så en brugbart abonnement hos 3/oister, så der også er download nok til at man kan høre den.
Så længe du har tdc-abonnement kan du sagtens høre/hente musik over 3/oister - men stopper du hos tdc, så dør din hentede musik efter ca 14 dage.
Avatar billede caspersch Nybegynder
26. juli 2010 - 20:56 #11
Hej Claes57

Tak for dit indlæg, og helt enig. Sæt dig ind i betingelserne.

Med mit arbejde med: http://mobilt-internet.dk har jeg brugt rigtig meget tid på at sætte mig ind i tingene, og de enkelte selskaber :-).

Jeg har dælme kørt mange ture mellem Aalborg - Nykøbing F, med forskellige selskabers mobile bredbånd. Der er selvfølgelig dækningsforskelle, og nogle steder kan TDC godt være bedre end andre.

3 har på den strækning deb bedste dækning (det er min egen vudering, ikke nogen større videnskabelig test) - Oister følger også godt med, men de har ikke mulighed for roaming over på andre netværk, når der ikke er dækning på 3s netværk.

Oister har i øvrigt ikke 20 gb grænse, men 10 gb :-)
http://mobilt-internet.dk/artikel/oister/

Ligger du på grænsen til et 3g, så har jeg gode erfaringer med det her:
http://mobilt-internet.dk/artikel/tving-mobile-partner-til-3g/

NB: http://listen.grooveshark.com/ virker uanset selskab ;-)

Dbh. Casper
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juli 2010 - 21:16 #12
ok - med 3/oister/tdc kan jeg holde den på 3g-netværk (med deres eget software) - men når jeg sætter usb-dimsen i min jensen-router, så er det den, der vælger net, og hvis usb'en hopper af 3g (til gsm) så dør linjen.

Hvis ens pc kan, så er tdc med fri wi-fi hos statoil og på nogle caféer osv i dk. Jeg tager bare ikke ned på den lokale for at downloade en stor fil lidt hurtigere.
Avatar billede caspersch Nybegynder
22. august 2010 - 23:07 #13
Tak smid nogle svar :)