Avatar billede ostehamster Nybegynder
22. juli 2010 - 21:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fulltext søgning, ikke helt så full som jeg gerne vil :)

Hej

Jeg er ved at lege med lidt fulltext søgning, og synes ikke helt det spiller.

Problemet er, at jeg rigtig gerne vil have at hvis man glemme det sidste bogstav i et ord, så findes det alligevel.

Det jeg gerne vil, illustreres nok bedst ved at vise hvordan eksperten virker:
http://www.eksperten.dk/search?q=fulltex giver intet mens http://www.eksperten.dk/search?q=fulltext giver en masse.

Jeg ville jo gerne at hvis man søgte på fulltex så fandt den også fulltext. Og hvis man søgte på full, fandt den også fulltext, dog med en noget lavere score end full.

Er der andre muligheder, end at sætte * foran og bagved alle ord i søgningen?

/Christoffer
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2010 - 21:48 #1
Er det søgningen her på Eksterpen du mener ?

Nej, kategorien er "MySQL" - så det er nok det du mener : )

* = %

F.eks: SELECT * FROM artikler WHERE body LIKE '%søgeord%'
Avatar billede ostehamster Nybegynder
22. juli 2010 - 21:56 #2
Nu er der jo stor forskel på at bruge "noget LIKE '%noget andet%'" og så fulltext søgning, http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/fulltext-search.html

Ved at bruge like, kan man ikke udnytte fulltext indeksering og rating function. Fulltext søgning bruges f.eks. sådan:

SELECT MATCH('col1', 'col2') AGAINST ('keyword1 keyword2') as Relevance FROM table WHERE MATCH ('col1', 'col2') AGAINST('+keyword1 +keyword2' IN BOOLEAN MODE) HAVING Relevance > 0.2 ORDER BY Relevance DESC
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2010 - 22:21 #3
Hvorfor spørger du så mig : )

- søgte efter wildcard på dén side - tilsyneladende kan man bruge * i enden, men ikke foran..
Avatar billede ostehamster Nybegynder
22. juli 2010 - 22:38 #4
Der var ingen der tvang dig til at svare...
Avatar billede ostehamster Nybegynder
19. august 2010 - 23:22 #5
Tror bare jeg lukker, der sker vidst intet mere her..