Avatar billede snigeren Nybegynder
23. juli 2010 - 18:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

idéer til backend opbygning

Hey

Skal lave en ny hjemmeside og kunne godt tænke mig lidt idéer og input til opbygning af databasen.

Link til layout som det kommer til at se ud:
http://www.triodimenzionale.dk/misc/layout.jpg

Hvordan er det smartest at bygge db´en op når den skal være så effektiv som mulig?
Jeg tænker til main content: id, overskrift, indhold, men så skal jeg gerne på smarteste vis have fikset noget med den submenu i siden. Så index.php selv checker om der er nogle submenuer til den valgte side (arktikler f.eks.)

Men er det så smartest at lave en "submenu" tabel med: id, contentId(id fra main content), overskrift(evt. lave en "submenu overskrift" tabel, så kan man lave det i en dropdown og den bliver så altid skrevet rigtigt), menupunkt(navn) og pdf i db´en og så på index.php bruge en while{} til at finde alle de forskellige submenuer? Derefter if() er det en pdf? så lav eksternt link.

Umiddelbart ville jeg nok bygge det sådan op men er der andre der har gode idéer? Vil jo gerne at det bliver fedt og ikke bare ok =)
Avatar billede snigeren Nybegynder
23. juli 2010 - 18:54 #1
bare lige for en go ordens skyld kommer der fckeditor på... =)
Avatar billede Pulchra Nybegynder
23. juli 2010 - 23:01 #2
Til at indeholde en custom menu, ville jeg have det hele i en tabel.
Jeg forenter ikke du har nogle sikkerheds krav, så en tabel med følgende felter skulle være passende.

"id (int)" (unikt id på menu item)
"url"
"title"
"description"
"image" (en mulighed for at rendere et lille billede ved siden af linket, kunne f.eks være for at indikere link typen, eksternt, pdf osv.)
"target" (skal linked åbnes i samme vindue, eller åbne et nyt, mulige værdiger ville være _self, _parent, _top og _blank)
"parent id" (link til parent menu itemet)
"active" (0 eller 1)

Så må du selv finde ud af kode en funktion som kan opbygge menuen udfra ovenstående data.

/Hallur
Avatar billede oleoldhoj Nybegynder
25. juli 2010 - 02:34 #3
Dette er ikke for at være provokerende --- men :)

At lave en shop eller en "lille" cms tager tid - MEGET TID og jeg vil hellere anbefale dig at læse nogle af de store standarder, som du sikkert kommer til at arbejde med senere som programmør  ....

Alt efter om du vil bruge tiden på at lave hjemmeside eller bare åbne din forretning

hvis du vil igang med forretningen så ... vil jeg anbefale dig et gratis færdigt system ... og hvis du vil lære at kode ... vil jeg anbefale dig det samme ... prøv evt. at lave en feature til det - så er der også folk som kommer med tilbage meldninger på hvad du laver  :)

hvis det er en shop findes der - oscommerce
og hvis det er informationer der - wordpress

de er begge gratis - men hvis du vil hurtigt igang med forretningen .... vil jeg også varmt anbefale dig at købe et design

bare rolig - der skal mok komme massere af kode arbejde

wordpress
http://www.templatemonster.com/wordpress-themes.php

os commerce
http://www.templatemonster.com/oscommerce-templates.php
Avatar billede snigeren Nybegynder
25. juli 2010 - 11:19 #4
Skulle lige over et par hårde weekend dage ;)

@Pulchra - Det ser fornuftigt ud, men mangler jeg ikke et punkt der fortæller om punktet skal være aktivt i submenuen? For jeg vil jo stadig gerne have så man kan lave "overskrifter" (inddeling) uden at det virker som et link. Eller er det bare mig der ikke lige kan regne ud hvordan det skal virke? =)

Når du nu siger sikkerhedskrav, hvad tænker du på der?

Og url er vel for at have muligheden for at kunne skrive et link til en ekstern side i menuen går jeg ud fra?

@Ole - Well jeg har brugt en del tid på specielt cmsms og en smule på joomla, mit problem er at jeg ikke som standard kan bruge de shop moduler der findes, jeg har altid en masse specielle ønsker som ikke eksisterer. Dvs. jeg skal lave om på de eksisterende moduler eller bygge nye selv.

Det at lave frontend delen til mit eget modul er til og kan for det meste laves med UDT. Men med backend delen har jeg problemer fordi jeg ikke kender nok til at lave admin funktioner.

Derudover vil jeg hellere lave mit eget cms, som jo selvfølgelig ikke kan halvdelen af det de andre kan. Men jeg laver jo bare selv de funktioner jeg har brug for hen ad vejen.
Avatar billede Pulchra Nybegynder
26. juli 2010 - 15:52 #5
Det behov havde jeg lige misset. Men du kan undlade at have en URL, så vil det indikere at det skal renderes som en overskrivt.

Når jeg taler om sikkerhed så er det med det i øje, at du skal kunne have mulighed for at rendere forskellige menu-punkter alt efter hvilken rettigheder den aktuelle bruger har. Det vil man kunne åbne på rigtig mange forskellige måder, men det kommer nok mest an på den sikkerheds model man har valgt for sit site.

Nej, Url er ikke kun for eksterne links, det er også til relative interne links.
Eksempel på relativt internt link:
"/admin/edituser.php"

/Hallur
Avatar billede snigeren Nybegynder
18. august 2010 - 15:58 #6
hov fik aldrig lukket dette spørgsmål,.. Smid svar Pulchra så får du lige point =)
Avatar billede Pulchra Nybegynder
18. august 2010 - 21:52 #7
godt at jeg kunne hjælpe :)
Avatar billede snigeren Nybegynder
18. august 2010 - 22:20 #8
jo tak =)