Avatar billede delakuer Nybegynder
24. juli 2010 - 21:30 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Rettigheder for billeder

Hejsa eksperter!

Jeg går med et mindre projekt jeg kunne tænke mig at komme igang med. Det omhandler en masse artikler om diverse ting. Nu er mit spørgsmål så, må jeg indsætte billeder, og i så fold hvordan foregår det, og hvor må jeg "låne" billederne fra?

//Dela
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juli 2010 - 01:43 #1
Ja, andre mennesker har rettigheder over deres egne billeder. C'est la vie.

Du kan tage dine egne billeder, og bruge dem, eller finde dem på nettet på steder hvor du kan være sikker på de frie/gratis, fx: http://www.sxc.hu/  (men nærlæs selv betingelserne)

Ellers må du spare sammen til advokatregningerne ;)
Avatar billede oleoldhoj Nybegynder
25. juli 2010 - 02:12 #2
alle billeder på wikipedia.org er open source :) sååå der er det vist bare at fyre til den ...

Reglerne er her
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_content
Avatar billede oleoldhoj Nybegynder
25. juli 2010 - 02:12 #3
.
Avatar billede delakuer Nybegynder
25. juli 2010 - 12:22 #4
Men eksempel kan du se på bold.dk at nogle er billederne er fra scanpix, nogle er fra andre fotografer og nogle står der ingenting på.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juli 2010 - 12:26 #5
Så har bold.dk jo nok betalt for dem.
Avatar billede delakuer Nybegynder
25. juli 2010 - 12:26 #6
http://en.wikipedia.org/wiki/Fair_use

Nogen som kan forklare hvordan det skal forstås?
Avatar billede delakuer Nybegynder
25. juli 2010 - 12:41 #7
erikjacobsen, jamen der er nogle af billederne hvor der intet står ved, som jeg ikke kan forstå? Er de taget fra klubhjemmesiderne eller hvordan? Altså jeg snakker ikke om at "stjæle" billederne, jeg vil hellere end gerne referere hvor jeg har billederne fra.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juli 2010 - 14:44 #8
Det kan vel være deres egne billeder - spørg dem selv. Har du tænkt dig at bruge billeder fra bold.dk uden at få lov?
Avatar billede oleoldhoj Nybegynder
25. juli 2010 - 15:11 #9
hvad skal du bruge billederne til ?

jeg ved du må en del med billederne som folk har på facebook :) ... alt efter hvad din plan er
Avatar billede delakuer Nybegynder
25. juli 2010 - 21:22 #10
Jeg har ikke tænkt mig at tage billeder fra bold.dk nej, det var bare et eksempel som jeg også skriver.
Jamen min plan er bare at skrive artikler og anmelde diverse ting/steder/personer
Avatar billede oleoldhoj Nybegynder
25. juli 2010 - 21:45 #11
er det et for sjov projekt eller .... har det en indtægt ? :)
Avatar billede delakuer Nybegynder
26. juli 2010 - 14:44 #12
Det har ingen indtægt, og det vil det heller ikke komme til. Så man kan godt sige det er for sjovt. Det er i hvert fald af egen interesse.
Avatar billede oleoldhoj Nybegynder
26. juli 2010 - 16:34 #13
kedeligt ...

ellers kunne vi have lavet noget sjov på facebook ...der er en del billeder
Avatar billede delakuer Nybegynder
26. juli 2010 - 17:36 #14
Der er vel også copyright på billederne på facebook?
Avatar billede oleoldhoj Nybegynder
26. juli 2010 - 18:15 #15
ja ... men man må godt bruge folks billeder hvis de installerer din applikation ... :)
Avatar billede delakuer Nybegynder
26. juli 2010 - 18:27 #16
;) Men har fundet et par stedet hvor man kan få lov til ikke kommercielt brug :)
Avatar billede oleoldhoj Nybegynder
26. juli 2010 - 22:36 #17
send nogle links :)
Avatar billede delakuer Nybegynder
31. juli 2010 - 12:43 #18
foto-arkiv.dk
http://www.cepolina.com/
Og wikipedia.
Meeeeen, har fundet ud af en ting mere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fair_use
Fair use is a doctrine in United States copyright law  that allows limited use of copyrighted material without requiring permission from the rights holders, such as for commentary, criticism, news reporting, research, teaching or scholarship. It provides for the legal, non-licensed citation or incorporation of copyrighted material in another author's work under a four-factor balancing test. The term fair use originated in the United States. A similar principle, fair dealing, exists in some other common law jurisdictions. Civil law jurisdictions have other limitations and exceptions to copyright.

Som i mit tilfælde jo går ind under dette.
Avatar billede oleoldhoj Nybegynder
31. juli 2010 - 19:33 #19
Real nice med http://www.cepolina.com/
... keep them comming