Avatar billede starfighter55 Novice
24. juli 2010 - 22:54 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Hard disk box 3.5"

Hej...

Jeg har en Multi Hard Disk Box 3.5" fra sandberg og isat en 500gb samsung disk..Der er usb og e-sata..Usb kan jeg godt koble på med men e-sata vil ikke virke, pc skriver den ikke er installeret korrekt..Har søgt efter hardwareændringer i enhedshåndtering.. Hvad kan det skyldes, nogen som kender til det.....???? Har også søgt på producenten hjemmeside..

Takker...
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2010 - 23:29 #1
Så vidt jeg er orienteret, skal harddisken være en e-Sata HDD for at køre på e-Sata kablet. Men det er du måske allerede klar over?
Avatar billede starfighter55 Novice
25. juli 2010 - 00:01 #2
Hej Fiskerbo...

Min hdd er tilsluttet sata stik i boxen og ikke ide, og når jeg sætter min hdd til internt kan den godt køre sata..Hvorfor fa.. kan den så ikke i box med e-sata...????
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 00:10 #3
Det lyder som du har fået en Sata i en box hvori der også kan lægges en e-Sata. Så HVIS den HDD i boxen ikke er e-Sata kan den kun køre via USB. Men sådan en udgang er der vel også på boxen?
Jeg prøvede at sætte en Sata disk til min Doc på e-Sata; så er der slet ingen forbindelse. Men så snart jeg sætter den til USB, kører den fint.
Avatar billede starfighter55 Novice
25. juli 2010 - 00:16 #4
Der står i brugsanvisningen at der kan tilsluttes sata og ide hdd..Og de stik som følger med til boxen for tils af disk er sata stik..Og fra box til pc er det e-sata..Jeg har samlignet e-sata og sata stikkene og de er ikke ens... det er denne her box...http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-55
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 00:28 #6
Ja du har ret i, at boxen hævdes at kunne tilsluttes e-Sata, skønt der står, at boxen er til Ide og Sata. Helt ærlig, det forstår jeg ikke et dyt af. Men det er altså en Sata HDD? Har du prøvet at sætte den til USB?
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 00:29 #7
Nå der skrev vi fobi hinanden. Jeg tror den HDD kører udmærket på USB.
25. juli 2010 - 00:35 #8
... synes at have læst en tråd om næsten dette problem: På den PC hvor der skal TILSLUTTES med e-SATA, skal der være indlæst korrekte SATA driver. Hvis der i BIOS'ens setup eksempelvis er valgt [SATA:Compatibility Mode] er det - normalt - ikke nødvendig at special indlæse øremærkede SATA driversoftware ved instalation af eksempelvis XP (som flere jo har erfaret *S*). Så virker det som almindelig/gammeldags IDE. Det bevirker så bare at evt. e-SATA input så ikke virker fordi der mangler SATA driversoftware dertil !!!

Kan det have noget på sig ?

Check ENHEDSHÅNDTERINGEN når dimsen er tilsluttet ?
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 00:47 #9
Seagate har godt nok en e-Sata driver, men når man kan købe et e-Sata stik til computere, som bare tilsluttes et Sata stik, skulle det vel ikke være nødvendig med speciel driver?
En sådan skinne, som de kalder det, følger ifølge annoncen med boxen.
25. juli 2010 - 00:55 #10
... det skulle være en driver til PC'en ...
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 01:04 #11
Ja det er jeg godt klar over, men der følger vist ingen driver med, når man køber en e-Sata skinne til at sætte i PCén. Og jeg tror ikke, at starfighter55  har fået en, for så ville han vel have skrevet, at han havde installeret den.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 01:07 #12
Ps. da jeg fornylig købte en Doc med e-Sata var der en lille driver CD med, men den var kun til de gamle win98 og ME.
Avatar billede starfighter55 Novice
25. juli 2010 - 01:40 #13
Jeg har ikke fået nogen driver med...Har endda kigget på producentens hjemmeside for at se om der er nogen driver..Og jeg har tjekket på mit bundkorts hjemmeside for drivers..Men der er ingen nye drivers der som jeg ikke har..

Karise_larry... Jeg har også forsøgt at ændre i bios uden held....Jeg kigger lige en ekstra gang i min bios for at se om der skulle gemme sig noget...
Avatar billede starfighter55 Novice
25. juli 2010 - 11:00 #14
Det var dog for irriterende at pc'en ikke kan se den..Har prøvet at ændre alt i bios der med sata at gøre.. Jeg vil bare ha det e-sata til at virke, det går noget hurtigere at overføre end med usb... Har også skrevet til bundkort's producenten og de kender til det..
Er der ellers nogen som har flere gode foreslag....?????
Avatar billede starfighter55 Novice
25. juli 2010 - 11:05 #15
RETTELSE:Har også skrevet til bundkort's producenten OM de kender til det..Jeg havde skrevet og de kender til det...
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 12:38 #16
Når en HDD er fundet, skal den kunne ses i "Diskhåndtering" og have et bogstav.
Avatar billede starfighter55 Novice
25. juli 2010 - 15:33 #17
Ja lige præcis og det gør den ikke med e-sata kablet.. Jeg har også søgt efter hardware ændringer...Jeg ved ikke om det kan hjælpe til info men det er et BLACKOPS bundkort jeg har.. Og selv på bagside af bundkort er der e-sata og i kabinet..Jeg har også forsøgt med en mindre HDD også sata, virker heller ikke..Jeg tror der mangler noget til bundkortet at blive uptodate, MEN HVOR.........??????
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 16:56 #18
For et par dage siden satte jeg et nyt bundkort MED e-Sat stik i min computer og installerede driverne fra den medfølgende CD.
Lige nu har jeg så sat en velfungerende Sata disk i min HDD Doc og tilsluttet, med det korrekte kabel, til e-Sata. Der er ingen forbindelse og HDD kan ikke ses i Diskhåndtering. Den kører fint så snart jeg sætter USB stikket til i stedet for.
Så nu har jeg prøvet med 2 forskellige Sata diske på 2 forskellige computere, og er overbevist om, at der er fejl i annoncen, fordi det ikke kan lade sig gøre at køre Sata på e-Sata forbindelse.
Avatar billede starfighter55 Novice
25. juli 2010 - 17:19 #19
Jeg har lige opdateret min bios, fandt en nyere ver men det har sgu heller ikke hjulpet.. Fiskerbo vil du sige at den box jeg har ikke kan kører e-sata men hvis jeg fik en anden box ville det virke...Jeg har skrevet til sandberg.it og så må de komme med et svar... Men tror måske du har ret, der er en fejl i annoncen, men så burde der også være mere info at finde på nettet om andre med samme problem..
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 17:27 #20
Nej jeg tror ikke en anden box vil gøre nogen forskel. Det ser mere ud til, at Sata HDD ikke kan køre på e-Sata tilslutning. Ellers er det da mærkeligt, at jeg heller ikke kan få det til at køre, med 2 diske og 2 forskellige bundkort med e-Sata.
Jeg har skrevet internt til helgec. Jeg tror han ved det. Men om han har tid eller er på ferie ved jeg jo ikke. Vi får se.
Avatar billede starfighter55 Novice
25. juli 2010 - 17:29 #21
Hej igen..... Det må åbenbart alligevel ha hjulpet med update af bios..Jeg prøvede en sidste gang at bruge de e-sata stik i mobo og ikke i kabinet og det virkede sgu...Men kan det passe at den kun overfører med 40-50MB/second når usb er på 30MB/second...??? Jeg prøver lige med min anden HDD og ser om det går hurtigere der.... Så langt så godt.....
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 17:35 #22
Jeg fik også engang noget som lignede en forbindelse. Jeg kunne se Sata disken gennem e-Sata forbindelsen. Men da jeg prøvede at overføre data gik det simpelhen så langsomt, at jeg opgav. Og da jeg tog disken fra skrev windows, at forsinket skrivning var mislykked.
Det er nok det samme du oplever.
Avatar billede starfighter55 Novice
25. juli 2010 - 17:55 #23
Satte min nye HDD i boxen og den overfører med ca 90MB/second så det må man sige er noget mere end med usb...Jeg har godt nok rodet med en masse på min pc men jeg er sikker på min løsning her var da jeg opdaterede min bios og tilsluttede e-sata kablet på mobo og ikke kabinet...
Jeg takker rigtig mange gange for jeres hjælp med på vejen..
Avatar billede starfighter55 Novice
25. juli 2010 - 17:59 #24
Fiskerbo: Måske det er den samme løsning du leder efter, at opdatere din bios..For når den tilsluttes e-sata så skal den kunne ses i enhedshåndtering som du skrev tidligere..
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 19:12 #25
Ok til lykke med resultatet, men hvordan skal dette forstås:
"tilsluttede e-sata kablet på mobo og ikke kabinet.." Har du e-Sata indgang på selve bundkortet?
Avatar billede starfighter55 Novice
25. juli 2010 - 22:38 #26
Takker.. Ja der er 2 e-sata indgange på bundkortet og så har jeg et på kabinettet..
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 22:53 #27
OK:)