Avatar billede 230v Nybegynder
03. august 2010 - 01:24 Der er 9 kommentarer

Hvordan forbinder jeg 2 stk. 12 volt batterier så de giver 12 volt?

Hvordan får jeg 12 volt ud af 2 x 12 volt batterier?
Hvordan skal de forbindes til en 12 volts inverter?

Først skal det siges at jeg absolut ingen forstand har på watt, volt og ampere. Så dem der gerne vil hjælpe med et svar, skær det ud i pap på helt almindelig dansk, ikke fagspog. :-)

Skal have 230 V til en Espressomaskine i bilen, Espressomaskinen bruger 2.200 til 2.700 watt for at varme op (dvs. når maskinen tændes) og når der brygges espresso.

Til det har jeg en inverter på 2500/5000 watt. Den fungere fint,  der er allerede testet med 1 stk. 12 volt batteri a 180 Ah.

Men, er så fra leverandøren anbefalet at bruge 2 stk. 12 volt batterier (a 180 Ah per stk i alt 360 Ah). Hvordan forbinder jeg de 2 stk. 12 volt batterier korrekt til inveteren der skal have 12 volt?

Mvh
Martin
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
03. august 2010 - 01:48 #1
Du forbinder PLUS pol til PLUS pol, og MINUS pol til MINUS pol. Derefter tilslutter du din inverter som du normalt ville gøre...
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
03. august 2010 - 01:50 #2
Lidt supplerende infomation om sammenkobling af batterier kan du læse her http://www.kjoeller.com/sammenkobler_batterier.htm

Vh
Rasmus
Avatar billede 230v Nybegynder
03. august 2010 - 01:58 #3
Hej Rasmus_h

Tak for dit svar, for at være helt sikker så forbinder jeg batteri 1 til batteri 2 med rød til rød og sort til sort, herefter forbinder jeg batteri 2 til inverteren med rød til rød og sort til sort. Korrekt?

Og sidste spørgsmål,  er det så en serie eller parallelforbindelse?

Mvh
Martin
Avatar billede 230v Nybegynder
03. august 2010 - 02:01 #4
Tak igen, en meget stor hjælp!
Avatar billede 230v Nybegynder
03. august 2010 - 02:04 #5
Så et spørgsmål til fra linket til kjoeller.com

"De sammenkoblede batterier er et batteri. Forbrug og opladning skal ske via de to »yderste« poler."

Hvad menes med de to yderste poler?
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
03. august 2010 - 04:07 #6
"De sammenkoblede batterier er et batteri. Forbrug og opladning skal ske via de to »yderste« poler."

Det kan du se på billedet på linket. Her er de to batterier forbundet til hinanden ved en PLUS-PLUS og MINUS-MINUS forbindelse. De to yderste poler vil derfor blot betyde at du skal forbinde din inverter til PLUS på det ene batteri og til MINUS på det andet batteri.

"Tak for dit svar, for at være helt sikker så forbinder jeg batteri 1 til batteri 2 med rød til rød og sort til sort, herefter forbinder jeg batteri 2 til inverteren med rød til rød og sort til sort. Korrekt?"

Det lyder meget korrekt i mine ører. Hvis du har et multimeter (el. voltmeter) kan du kontrol måle der hvor du har tiltænkt dig at tilslutte din inverter. Har du forbundet dem rigtigt måler du 12V, har du forbundet dem forkert måler du 24V.

"Og sidste spørgsmål,  er det så en serie eller parallelforbindelse?"

Det du laver (og gerne vil opnå) er en parallel forbindelse.
Avatar billede 230v Nybegynder
03. august 2010 - 07:58 #7
Hej rasmus_h

Godt jeg ikke fik det sat sammen i går da jeg manglede et sæt kabelsko, for det var ikke umiddelbart min opfattelse af de "2 yderste poler". Så tak for info :-)

Er det korrekt at opladeren sættes så til på de 2 samme yderste poler som går til inverteren?

Og jeg kan godt oplade mens inverteren er på?

Mvh
Martin
Avatar billede antikat Nybegynder
03. august 2010 - 22:39 #8
Spændene projekt....
Det er godt nok en del effekt du vil hive ud på en gang, 2700W / 12 V  = 225A - Så skal du op i noget min. 35mm2 - gerne 50mm2 ledning... og så sikre at du får lavet nogle gode forbindelser som ikke sider og varmer...
Avatar billede 230v Nybegynder
04. august 2010 - 10:11 #9
Hej antikat

Tak for info. :-)

Mvh
Martin