Avatar billede jpc1 Juniormester
04. august 2010 - 20:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Taggrade beregner

Hej er der nogen som kan hjælpe mig med et Excel fil hvor jeg kan taste bredde,højde i siden og kiphøjde på huset ind. Hvor Excel så beregner taggrader
Avatar billede richardjensen Seniormester
04. august 2010 - 21:05 #1
Er usikker på hvad du forstår ved: 'højde i siden'
Kender du trigonometri ?
Du kan jo betragte taget som hypotenuse, kiphøjden som den mindste katete, og den største katete i den retvinklede trekant er afstanden fra højdens fodpunkt til mødestedet mellem tag og vandret.
Jeg kan godt give dig 'opskriften' - men vi skal første være sikre på, vi forstår hinanden ret.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2010 - 23:11 #2
Højde i siden = Kiphøjde
Bredde = halvdelen af husets bredde.

Sådan må det vel være som jeg ser det.
Om der findes noget excel der kan regne det ved jeg ikke??
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2010 - 23:12 #3
Og så bliver den modsatte flade så selve tagfladen.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2010 - 23:17 #4
www.dafoloforlag.dk/log/it/dokumenter/Excel_Matematik.doc

Fra side 23 kommer der noget om vinkler.
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. august 2010 - 11:13 #5
Min opfattelse af spørgsmålet er vist rigtig - så her et udpluk fra Exel:
    Celle  A          B
Højde (mindste katete)    4
Vandret(største katete)    5
Taghældning  i grader:    38,65980825

Som (forhåbentlig) ses har jeg valgt
Celle a1: Højde (mindste katete)
Celle b1: 4 (indtastes)
Celle a2:Vandret(største katete)
Celle b2; 5  (indtastes)

Celle a3: Taghældning i grader
I celle b3 indsættes følgende:
=ARCTAN(B1/B2)*180/PI()  -> hældning beregnes i grader.
(Hvis *180/PI() udelades fås hældningen i radianer, men det har måske ikke din interesse, - bruges mere indenfor teknink/elektronik.
Avatar billede jpc1 Juniormester
05. august 2010 - 17:21 #6
Hej Richard har prøvet med din model ser ud til at virke måler lige efter om det passer kommer tilbage jpc
Avatar billede jpc1 Juniormester
05. august 2010 - 18:10 #7
Hej Richard nu har jeg prøvet at måle huset og lagt dem ind i excel samt jeg har målt taggrader med gradmåler det ser bare ud til at passe det er rigtigt super mange tak for det smid et svar så får du point mvh JPC
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. august 2010 - 22:39 #8
DET VIRKER ! med garanti !
og du får nok svært ved at finde en vinkelmåler med tilsvarende nøjagtighed.
Prøv fx. med 2 lige store tal. ( så får du nok ?)
Jeg forestiller mig,at en 'tagkonstruktør' også kunne have brug for fx. at indtaste taghældning (i grader) og enten 'bredde' eller højde - og få beregnet den 'manglende'.
Er jer på 'vildspor' ?