Avatar billede Anders Birch Juniormester
13. august 2010 - 17:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

HDMI reagere ikke på Radion XFX HD5770

Har fået et nyt Radion XFX HD5770 1GB, men virker kun få DVI og ikke HDMI til at fungere. Man ser ikke en gang skærmbilledet i opstarten af bios. Der er ikke noget i vejen med kablet.

Der er et ca. fem år gammelt Asrock motherboard og SATA harddisk,

AMD Athlon 64 Processor 3000+
Windows Vista 32.
_______

Vista og alt software kører også vanvittigt langsomt, som om der var mange programmer kørende, men under "jobliste"-"Ydeevne", ser det ikke særligt slemt ud.

Nogen der har en ide til hvorfor?
Avatar billede Anders Birch Juniormester
13. august 2010 - 17:18 #1
Jeg har kommet til at skrive: "..men virker kun få DVI og ikke HDMI til at fungere"

Der skulle stå: "...,og kan kun få DVI, men ikke HDMI til at fungere."
Avatar billede milter Ekspert
13. august 2010 - 17:59 #2
Fjernede du den gamle driver til dit forrige grafikkort, før du installerede det nye 5770?
Avatar billede Anders Birch Juniormester
13. august 2010 - 18:15 #3
Jeg brugte NVidia. Jeg har afinstalleret det, da ATI skal bruges, men det gør ingen forskel.

Ati og driveren til grafikkortet er det nyeste.

Både skærmen og HDMI kablet virker fint sammen med min bærbar.
13. august 2010 - 20:48 #4
Jeg har også på fornemelsen at der er noget (gammel) driverkonfligt, med det du beskriver ?

---

Psssssst: http://www.eksperten.dk/spm/907727#reply_7579012 ?
Avatar billede Anders Birch Juniormester
13. august 2010 - 22:12 #5
Så fandt jeg ud af det! Satmer om det ikke er indgangen til grafikkortet, der opfører sig underligt. Jeg har prøvet før, at der ikke kommer nogen kontakt med min bærbar og skærm via hdmi, men så hjælper det at tag stikket ud og ind igen. Det har jeg også gjort denne her gang på min stationær... men kun på skærmen. Efter jeg hev stikket ud og ind på grafikkortet, så kom der en reaktion.
Avatar billede Anders Birch Juniormester
13. august 2010 - 23:32 #6
Hmm men nu står jeg bare i en ny problemstilling.
Det er første gang jeg bruger ATI, så jeg er en newbie!

Det højeste jeg kan sætte opløsningen til i ATI er 1680x1050, men med DVI stikket er den på 1920x1080, som jeg skal bruge.
Hvis jeg vælger at gå ind på "skrivebord"-"skærmindstillinger", så kan jeg sætte den til 1920x1080, men så bliver skærmbilledet mindre.

Nogen der har en forklaring på det?
Avatar billede milter Ekspert
14. august 2010 - 00:30 #7
1680X1050 er sikkert den opløsning, din skærm er bygget til, dvs. det antal pixler din skærm har. Hvis du prøver at ændre det, vil billedet ændres, som f.eks. hvis du ændrer det til 1920X1080.

En opløsning på 1920X1080 er en du f.eks. ville skulle bruge, hvis billedet skal vises på en TV-skærm eller andet med Full HD-opløsning.

Forvirret?

Jeg mener selv at være nogenlunde oplyst om, hvordan man får et billede til at se ud, som man ønsker det på TV eller PC, men når man først prøver at få både PC, TV, harddiskoptager og alt det andet til at virke efter hensigten, opdager man, at der kan være en helvedes lang vej :-)

Linket herunder er kun en introduktion til de problemer, du kan støde på i din søgen på løsninger til problemer med opløsning/resolution:

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/display_change_screen_resolution.mspx?mfr=true
Avatar billede Anders Birch Juniormester
14. august 2010 - 11:24 #8
Jo du gjorde mig pænt forvirret, men min skærm er 24 tommer og har en opløsning på 1920x1080. Hvis jeg sætter den til 1680x1050 bliver skærmbilledet sløret.

http://www.samsung.com/us/consumer/office/monitors/premium/LS24LRZKUV/ZA/index.idx?pagetype=prd_detail
Avatar billede milter Ekspert
14. august 2010 - 12:20 #9
Har du kigget i manualen til din skærm, afsnit 3 :

http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/200910/20091008164533593/BN59-00906E-02Eng.pdf

Du skriver: "... så kan jeg sætte den til 1920x1080, men så bliver skærmbilledet mindre."

Mener du, at billedet ikke fylder hele skærmen, eller at de enkelte dele af billedet fylder mindre, f.eks. bogstaver?

LCD-skærme har et fast antal pixels, som i dit tilfælde altså er 1920x1080 (som for TV-skærme også kaldes Full HD). Hvis du giver den et signal med et andet antal pixels, f.eks. 1680x1050, skal skærmen redigere billedet for at få det til at fylde hele fladen. Det giver ikke altid et godt resultat, og kan altså, som i dit tilfælde, resultere i et sløret billede.

LCD-skærme giver næsten altid det bedste billede ved den opløsning, skærmen er født med.
Avatar billede Anders Birch Juniormester
14. august 2010 - 16:22 #10
Jeg mener, at "billedet ikke fylder hele skærmen". Der er sort skærm rundt omkring. "I gamle dage", var det ikke værre end at trykke på to knapper på skærmen for at udvide billedet manuelt..., og senere kom auto-knappen, som du også finder i manualen, men den kan man ikke trykke på efter man har installeret Samsungs softwareprogram Magic Tune. Der er en anden funktion, hvor den altid "fitt'er", men det er ikke, hvad den gør i HDMI-ATI. - Det er lidt rodet.... Nu installerer jeg Windows 7 og ser, hvad der sker ;-)

Hvad jeg ikke forstår så meget af, er man altid læser det som om, at HDMI er beregnet til alt andet end PC-skærme. Jeg har spurgt i to forretninger, og der har jeg fået at vide, det er den samme kvalitet som med DVI lige meget hvad....
Avatar billede milter Ekspert
14. august 2010 - 19:45 #11
Har du de sorte kanter ved alle programmer, eller er det kun ved f.eks. film?

DVI og HDMI er stort set det samme. HDMI kan overføre lyd sammen med billedet i det samme kabel, DVI kan ikke overføre lyd.

Prøv at kigge her:

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/UnableToSetGPUScaling.aspx
Avatar billede Anders Birch Juniormester
16. august 2010 - 02:24 #12
YES, SÅ HAR JEG FUNDET UD AF DET! Jeg er langt, langt fra den eneste, som har det her problem, hvilket jeg fandt ud af efter at have googlet ati+hdmi+1920. - Men det skulle jeg havde været klog nok til at gøre for to dage siden i stedet for at bruge tid på at formatere min computer og stadigvæk sidde med det søndag kl 2 om natten.

Ellers mange tak for hjælpen Milter!

http://www.hack7mc.com/2010/05/ati-gpu-scaling-removing-the-black-bars.html
Avatar billede milter Ekspert
16. august 2010 - 18:47 #13
@ a_d_b .

Velbekom.

Eksperten.dk har et pointsystem, som du kan se en vejledning til i linkene herunder. De beskriver bl.a. hvornår man laver et "Svar" og hvornår man benytter en "Kommentar".

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3

og her:

http://www.eksperten.dk/faq#faq-5
Avatar billede Anders Birch Juniormester
16. august 2010 - 19:49 #14
:-)