Avatar billede spademand Nybegynder
20. august 2010 - 08:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

HDMI vises ikke korrekt på fjernsyn. Har prøvet alt !

Hej

Jeg i lang tid kæmpet med at få en HDMI forbindelse til at vises korrekt på mit fjernsyn. Måske er der nogle af Jer der kan forklare mig hvad der skal til, eller måske hvorfor det ikke kan lade sig gøre.

Jeg har en computer (DVI udgane og geforce 260 NVIDIA) jeg altid har brugt som mediecenter. Udiover dette har jeg en ny denon forstærker med HDMI indgange samt et Samsung LE4061b fjernsyn med kun 1 HDMI indgang. som er ca 5-6 år gammel. Kan ikke køre full hd.

Mit nuværende setup er med et langt VGA kabel (DVI-> VGA) som jeg gerne vil have skiftet ud.
Problemet er at når jeg sætter min pc til fjernsynet at billedet går ca 1-2 cm udover skærmen. Altså for stort til fjernsynets skærm. Jeg kan i NVIDIA's indstillinger skubbe billedet på plads men så kører den 1200*620 i opløsning istedet for den normale HD opløsning og ser helt forfærdeligt ud.

Problemet viser sig også når jeg sætter en bærbar til (Dell XPS 1530) (HDMI udgang og Nvidia grafik)

Jeg kan uden problemer køre en playstation 3 som bare viser billedet helt perfekt.

Min forstærker har indbygget HDMI, og hvis jeg har sat min pc til igennem den vil den ikke vise et billede imens den bærbare sagtens kan vise billede på direkte og igennem forstærkeren.

Hvad er det der gør at en PC reagerer så meget anderledes end en playstation ?

Det skal lige siges at fjernsynet har næsten ingen indstillinger hvad angår billede og HDMI indstillinger.

På forhånd tak
Lars Bloch Jensen
Avatar billede Christopher18 Nybegynder
20. august 2010 - 08:43 #1
hej

jeg mener bestemt at når det skal være optimalt HD kvalitet skal den køre  1024x768 både grafikkort og fjernsynet...

hvis du sætter den ned kan billedet blive forringet.

da det ikke er standart !
Avatar billede Blandy Praktikant
20. august 2010 - 08:50 #2
Kører selv hdmi fra min pc til mit fjernsyn, og den kunne heller ikke finde ud af billedet automatisk. Der skulle jeg bare ændre på fjernsynets pixel instillinger. Tror min står på -2. Så passer billedet hos mig.

Ved ikke hvorfor der er forskel på ps3 og f.eks en computersignal, men tror det har noget at gøre med, at det er to vidt forskellige slags skærme der bruges. tft og lcd f.eks. Normalt er lyset også stærkere på pc skærm end på et normalt fjernsyn.
Avatar billede monberg Nybegynder
20. august 2010 - 10:09 #3
For mig lyder det som et opløsnings problem.

Er du sikker på dit fjernsyn kan vi se den opløsning du gerne vil vise, via HDMI indgangen, og ikke at det eventuelt kun er 1080i og ikke 1080p.

Jeg tror kun at computer kan vise native opløsninger, og ikke interlaced.

Det er bare gæt. kan jo også være at hdmi konverteren ikke kan køre højere opløsning?
Avatar billede Blandy Praktikant
20. august 2010 - 10:33 #4
en konverter gør jo at der bliver tab, så mon ikke det kan være tilfældet.

Men prøv at instille tv'et engang
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2010 - 16:21 #5
når dit tv ikke kan full-hd (1920*1080), så er opløsningen 1280×720
Avatar billede spademand Nybegynder
20. august 2010 - 16:33 #6
Jeg har skam prvøet næsten samtlige opløsninger uden held. Fjernsynet er jo "ældre" i fladskærmsforstand så der er absolut intet i nærheden af pixel indstillinger på fjernsynet. Jeg kan vidst ændre "aspect ratio" som det vildeste. Fjernsynet er 1366 x 768 men kan sagtens køre 720P med små bjælker i top og bund.

Problemet må jo ligge i den måde computeren sender signalet på siden at playstationen sagtens kan fungere på fjernsynet.

Jeg er selv IT uddannet og interesserer mig meget for elektronik så jeg har skam været de fleste opløsninger / indstillinger igennem. Jeg tror bare stadig der ligger en løsning et sted og venter på mig....
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2010 - 17:07 #7
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2010 - 18:48 #9
der er kun faneblad med vejledning - så der er ikke andre med drivere/software/updates.
Ingen hjælp den vej - de regner åbenbart med, at du har skiftet til nyere model.
Avatar billede spademand Nybegynder
02. januar 2011 - 18:40 #10