Avatar billede scivias Nybegynder
21. august 2010 - 23:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan gemme optagelser fra tv

Jeg har ofte brug for at gemme et optaget tv-program og overspille til DVD.
Det har jeg hidtil kunnet gøre på min gamle Pioneer hdd/dvd optager, som kan overspille programmer fra den indbyggede harddisk til sit DVD-drev.
Forleden gik det op for mig at den slags maskiner nærmest ikke sælges mere, men er erstattet af HD harddiskoptagere, hvorfra de optagede programmer ikke kan kopieres til DVD.
Kan nogen uddybe for mig og evt. pege på et eksisterende produkt, som kan købes eller andre alternativer.
Avatar billede johnnylassen Seniormester
22. august 2010 - 00:25 #1
Nu skriver du HD diskoptager. Normalt er det ikke noget problem at kopiere fra harddisk til dvd. Men når man taler HD er det ikke længere alm. dvd skiver i 720 opløsning, men BlueRay skiver i 1080 opløsning. Jeg vil nu ummidelbart tro at det lader sig gøre at kopiere en film på HD hardisken ud på en disk, hvis det blot er en BlueRay skive du skriver på. Uddyb evt. dit smørgsmål, hvis jeg ikke har forstået dig korrekt.
mvh Johnny
Avatar billede scivias Nybegynder
22. august 2010 - 00:39 #2
Mit spørgsmål går simpelthen på om det i dag er muligt at købe en optager som min gamle Pioneer med indbygget harddisk og dvd-drev, så der kan kopieres tvoptagelser fra harddisk til dvd.
I FONA siger de at den slags optagere ikke produceres mere, da man ikke må kopiere det digitale signal.
Avatar billede johnnylassen Seniormester
22. august 2010 - 01:04 #3
Det er ikke lige noget jeg kan nikke genkendene til... Men når Fona nu siger det :-) Spøg til side...

Har saxet nedenstående:

Den danske ophavsretslovgivning tillader kopiering fra digitalt format til digitalt format, hvis det er til eget brug (f.eks. sikkerhedskopi, brug i bilen eller sommerhus).

Siden 22 december 2002, hvor det såkaldte infosoc-direktiv blev vedtaget, har det dog ikke været tilladt at bryde eller omgå 'tekniske foranstaltninger' (kopispærring) for at lave en kopi af mediet (f.eks. en dvd). Det er dog tilladt at bryde eller omgå disse foranstaltninger hvis det er nødvendigt for at se eller høre indholdet.

Mere specifikt må man (såfremt produktet ikke er kopibeskyttet) [6]:

Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre).
Kopiere en cd og lytte til den på kontoret på din arbejdsplads.
Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller.
Bryde en dvd-regionskode. Der findes en del websites som formidler dvd-drev firmware som kan ændre regionskode eller henviser til nyere firmware.[7][8]
På produkter med kopibeskyttelse må man:

Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd'en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem.
Nogle programmer der kan bruges til formålet er:

Dvd til DivX/Xvid brug "FairUse Wizard"
Dvd til VCD, SVCD, DivX brug "DVDx"
Dvd til Dvd-brug "DVD Shrink"

Så det er der ingen problem i... I øvrigt er DVD'er digitale, så du har altid gemt tingene digitalt hvis du har skrevet dem på en skive. Uanset hvilke CD/DVD er det et digitalt medie...
Avatar billede norbert_ Nybegynder
22. august 2010 - 07:53 #4
Du spørger vel om de gamle analoge harddiskrecordere, der optager på harddisk fra det analoge signal og så derfra kan køre dem ud på disk. Du kan godt få sådan en igen, dog ikke pioneer, da de ikke laver dem mere. Sony overtog produktionen af dem for nogle år siden. Så det er Sony - eller panasonic, du skal gå efter.
http://shopping.kelkoo.dk/ssc-100304323-dvd-optager-harddisk.html
Men der er jo sket så meget på det marked, så det er svært at følge med. Nogle af recorderne er med digital tuner, beregnet til dvb-t, dvs. det terristiale signal. Dem man kan få med dvb-c tuner, dvs. kabel, kan man ikke køre ud på dvd. men hvis du har en digital box som f.eks. yousee, kan du optage analogt via scart til recorderen og køre dem ud på DVd, faktisk som du har gjort hele tiden.
Ellers så er der de billige tunere, som du ser i Bilka og Føtex, hvor du kan tilslutte en harddisk og optage på den. Dermed har du i digitale filer, som du så smider over på pc'en og konverterer til DVD-formatet og brænder dem ud.
Men husk, der er forskel på disse tunere, hvis du har antenne, skal du bruge dvb-t tuner, og hvis du har kabel skal du bruge dvb-c tuner.
Hvis du vil blive lidt klogere på alt det nye, så kig ind på recordere.dk, der er et forum, hvor du kan få alt af vide, når der sker noget nyt.
Avatar billede frem-ad Professor
22. august 2010 - 09:11 #5
Sony har ihvertfald en optager der kan klare det jeg ved ikke om der er flere de har den i Bilka
22. august 2010 - 09:33 #6
Se evt. her -> http://www.recordere.dk/ ?