Avatar billede Boejle Nybegynder
22. august 2010 - 12:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Bærbar til spil og billederedigering!

Hej eksperter og nørder ;)
Jeg skal finde mig en bærbar PC til at overføre og behandle store billedefiler (fra spejlrefleks kamera) i photoshop cs5. Computeren skal osse kunne køre spil (spiller lige pt. League of Legends). Jeg har det sådan at jeg hellere vil ha en computer der kan mere end mit behov er til, hvis nu jeg sku få interesse for andre spil :)

Budget op til ca. 6000 men hvis i vil anbefale en super go bærbar som er dyrere så er jeg frisk på at overveje det!
Der er ikke nogle særlige krav til mobilitet og batteri da jeg har en 10,1" bærbar som jeg slæber med rundt omkring, det er dog helt bevidst at jeg ikke kigger efter stationær!
Jeg synes mange har dårlige erfaringer med blæsere i bærbare computere. Hvordan undersøger man blæseren inden køb? Det står der aldrig noget om i specifikationerne!

Hvis jeg mangler at skrive noget så skal i bare spørge ind!

Jeg har her to computere jeg har overvejet:

Lenovo: http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=3421

HP: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=589965

Et lille tillægsspørgsmål. Hvilken mus? Har overvejet denne:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=513291
Avatar billede Jensen3214 Nybegynder
22. august 2010 - 13:33 #1
http://www.dell.com/content/products/productdetails.aspx/alienware-m11x?c vil jeg kalde en rigtig god spille computer :)
Avatar billede haverslev Novice
22. august 2010 - 13:38 #2
Generelt for alle bærebare der skal bruges til f.eks  photoshop cs5 / 3Dmax / reinos og den slags programmer - DE ELSKER RAM :-)
så jo flere ram der er i maskinen jo bedre, det kræver dog også at den kører med et 64bit styresytem for at kunne håndtere ram over de 4 gb.

Der er dog en lidt anden løsning, hvis man f.eks kører med Vista og Windows 7 på maskinen, så kan man bruge readyboost i dens slags programmer - er tillige også en rigtig god løsning ifm. rendering.
http://www.readyboost.dk/hvad_er_readyboost.html

------

Lenovo er en rigtig god og proff. maskine, men den egner sig ikke til spil med det grafikkort. den har en rigtig god processor - dog vil en core i7 være bedre, såfremt du skal udfører renderinger, da den har 4 kerner at gøre det på.
Du vil ikke kunne særlig mange spil med den maskine, tille er det ikke et directx 11 grafikkort - se f.eks en bencmark test her:
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-310M.22439.0.html

------

HP maskinen er også en ganske udmærket maskine, den processor er dog mindre en den i Lenovoen, da denne "kun" er en Core I3 cpu.
Dens grafikkort er faktisk ringere til spil end det grafikkort der er i Lenovoen, selvom HP`ens grafikkort er et directx 11 kort.
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5430.23702.0.html

------
Jeg vil foreslå dig en Acer med Core I5 processor og et Radeon HD5850 grafikkort - den kan klare alle de opgaver du stiller den - dog er den knap 1000 kr. over de budget på 6K:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=598374
Avatar billede Boejle Nybegynder
23. august 2010 - 14:36 #3
Hej Haderslev
Super med et velbegrundet svar og link. Har dog lidt svært ved at overskue hvad jeg skal gøre :D
Du skriver at Lenovoens grafik og osse processer er bedre end HP'ens. Så HP'en må være ude af overvejelserne! Men er dog noget i tvivl om den store forskel på Aceren og Lenovoen, men jeg er heller ikke så skarp til at kende forskel på de forskellige grafikkort osv.

Jeg er ikke klar over hvad rendering er, og om det er relevant for mig. Har heller aldrig hørt om readyboost, koster det penge? og er det noget du vil anbefale mig at gøre lige meget hvilken computer jeg vælger?

Jeg overvejer stærkt at købe den acer du foreslår. Dog har jeg hørt om andre med dårlige erfaringer med acer især hvad blæseren angår! Og blæseren er jo meget vigtig og en meget skrøbelig ting på netop bærbare computere! Så vidt jeg ved....?
Avatar billede haverslev Novice
23. august 2010 - 18:05 #4
Processor mæssigt er der ikke den store foskel mellem Lenovo`en og Acer`en - dog en lille fordel til Aceren, men det er ikke det der bør være afgørende i dit valg.
Men der er himmelvid forskel på de to maskiners grafikkort, og her er Acer`ens langt overlegent - det er et Class 1 high end grafikkort er et "gamer" grafikkort.

Rendering er at man laver en masse tegninger i f.eks 3D Max og derefter sætter maskinen til at rendere disse, så tegningne bliver til et film - det kræver en god pc, helst en med så mange processor kerner som muligt.
Her er Quad core / Core I7 processorer at fortrække, da de har 4 kerne.

Readybost er gratis, det er blot en lille programfil der lægges på pc`en og derved kan den få adgang og bruge en USB key eller flash kort som en slags midlertidig ram.
Det er altid godt at kunne det, men du kan ikke have andre ting på den key - bruges kun som LAGERPLADS"

Aceren i den prisklasse har ikke flere fejl eller mangler end andre bærebare.  HP er faktis den med flest fejl/mangler set over en 3 årig periode.
Hvorimod Acer`s billig modeller (e-machines) ikke er med det bedste hardware - er dog blevet bedre med tiden.
Avatar billede Boejle Nybegynder
23. august 2010 - 18:29 #5
Det er sku dejligt med så gode svar du giver! Har lige tjekket andre tråde ud du har svaret på og kan se du har linket til den samme pc et andet sted. :)

Jeg tror jeg springer budgettet en smule og køber den acer du forslår lige så snart jeg er færdig med at skrive her. Den virker super og designet ser osse fint ud (når nu det skal være i den dyre ende, hehe)
Lyder osse som en go ide at tjekke det der readyboost lidt mere ud.

Ved ikke om jeg får brug for renderingsmetoden, men nu har jeg muligheden! Sku dog mene at den acer vi snakker om "kun" har Core i5, men det er jo osse meget iforhold til andre jeg har kigget på. :) så tak for det!
Avatar billede haverslev Novice
23. august 2010 - 19:02 #6
Glad for at du kunne bruge mine svar :-)

Ja den Acer har en Core I5 processor, som "kun" er med 2 kerner, men den model der, kan køre turboboost op 2,66Ghz - altså den kører normalt med 2,4Ghz, men kan såfremt der er behov for lidt mere power, køre op til 2,66Ghz.
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=49022

Ok?

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3