Avatar billede TueLok Nybegynder
27. august 2010 - 19:32 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Vista vil ikke starte...

Hej,

jeg har (igen) et problem med min computer!!!

Jeg har for et par dage siden lavet en system recovery af min Acer Aspire 5738z med Vista 32bit. Det forløb problemfrit (inkl. opdateringer etc.).

Så her til aften meddelte den om nogle nye opdateringer, som jeg valgte at installere. Da jeg vendte tilbage var computeren gået i sort... Jeg trykkede på tænd-knappen og den startede op ganske som vanligt:

Den loadede, hvor Acer-logoet viser sig;
dernæst kom den der streg i midten af skærmen som bevæger sig, fordi nu loades windows. Alt dette var synligt på skærmen.
Så blev skærmen lidt lysere og så lidt lysere igen (men stadig sort). Normalt ville windows-flaget nu dukke op med en lille opstartslyd. Men kun lyden kom og intet flag. Og så sker der ikke mere!!! Overhovedet! Jeg kan intet gøre.

Efter at have ventet lang tid prøvede jeg at holde tænd-knappen inde og så tænde den igen. På den måde valgte jeg at kunne starte den i fejlfri tilstand. Den loadede, så kom der en musemarkør og computeren genstartede og gjorde det samme som nævnt ovenfor.

Som sagt, jeg har lige lavet en system recovery, så computeren er helt "ren", bortset fra sikkerhedsprogrammer og andre programmer jeg bruger som word, itunes etc..

Kan nogen hjælpe? Jeg er ved at være godt træt af den og den er kun 1 år gammel (så der vel stadig garanti; vil det dække?).

På forhånd tak

Tue
Avatar billede TueLok Nybegynder
27. august 2010 - 19:38 #1
Jeg har forresten prøvet at når den loader Acer-logoet (bios?) at holde f8 nede og så vælge "sidst kendte konfiguration" - eller sådan noget, da jeg havde læst det kunne være en mulighed. Men det samme sker...
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2010 - 19:46 #2
Kan du starte den helt op i fejlsikret tilstand (ikke sidst kendte konfiguration), kan du køre systemgendannelse til før du opdaterede pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2010 - 19:57 #3
Og du har også andre muligheder i fejlsikret. Du kan kontrollere hdd med chkdsk.
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html
27. august 2010 - 19:58 #4
... løb måske tør for strøm undervejs en opdatering ?
Eller af andre årsager slukkede BANG midt i en opdatering ?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2010 - 20:03 #5
Ja det tyder på noget i den stil, og derfor anbefaler jeg gendannelse hvis muligt. Men det er jo ikke sikkert vi kan komme den vej ind.
Alternativ:
http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/
Karise_larry har du erfaring med denne cd?
Jeg kører selv xp så er blank på dette punkt.
27. august 2010 - 21:06 #6
Jeg HAR faktisk denne CD (alle 3); men har ikke testet/afprøvet den serøst - endnu... Men rart at have i samlingen...
Avatar billede Selas Nybegynder
28. august 2010 - 00:47 #7
Hvis det er ren software fejl og de fikser det ved bare at lægge et preload ind så skal du ikke regne med at det bliver fikset på garantien.

Den system recovery du lavede var det en total nulstilling af softwaren og ALT på harddisken til fabriksinstillinger? Eller var det bare den version hvor den rydder lidt op i windows og prøver at reparere fejl?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. august 2010 - 08:15 #8
#6 Jeg har også Vista 32 bit versionen liggende, da begge mine sønner kører dette styresystem på preinstallerede maskiner (HP og Acer).
Avatar billede TueLok Nybegynder
28. august 2010 - 11:15 #9
Jeg har fået ordnet den (tror jeg) med en ny system recovery. Den virker i al fald pt.:)

Jeg kom ind ved at holde f8 nede og så vælge reparer computer og derigennem kunne jeg vælge en recovery.

Aner ikke hvorfor det skete. Den var sat til strøm under opdatering...

Men tak for svarerne. Ved ikke lige hvem der skal have pointene. Kan man dele???
Avatar billede TueLok Nybegynder
28. august 2010 - 12:01 #10
Ang. system recovery så både denne og den første var en komplet recovery tilbage til fabriksindstillinger. Den slettede på den måde alt undtagen det som fulgte med computeren...

Da problemet stod på kunne jeg ikke gennemføre en opstart i fejlsikret tilstand og ej heller ville den udføre den mulighed at genskabe computeren til et tidligere tidspunkt (som man også kunne vælge via f8 etc.). Men heldigvis ville den lave en recovery. Så man jeg bare håbe at det ikke sker igen:)
28. august 2010 - 12:58 #11
... Husk 100% WindowsUpdate efter ovenstående, samt 100% opdatering af dit (forhåbentligt?) Sikkerhedsprogram!!!

http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/ - 'tillægs' programmer...
Avatar billede 220661 Ekspert
28. august 2010 - 13:36 #12
#9 Ja man kan godt dele point. Du skal bare vente med at lukke til alle der vil have point har lagt et svar. Så skal du bare acceptere alle svarene.
28. august 2010 - 13:41 #13
Ping...
(Det var et [svar]...)
Avatar billede Selas Nybegynder
28. august 2010 - 14:03 #14
Pong

Men du burde vel egentlig beholde dem selv da du fandt løsningen?
Avatar billede TueLok Nybegynder
28. august 2010 - 17:47 #15
Nej, jeg vil gerne dele dem ud, fordi man altid får så god hjælp herinde