Avatar billede The Real Yoda Juniormester
02. september 2010 - 10:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

2xDC + 2xTS ?

Hej eksperter

Kender ikke så meget til det, men er ved at finde en løsning på en opgave og derfor er spørgsmålet måske formet lidt underligt

Men hvis man skal have nogle terminalservere kørende, og man gerne vil have at hvis den ene går ned, så logger folk på den anden.

Kan man så sætte to terminalservere op, med en DC på hver, og DC så kører master-slave, så hvis man bare kun retter brugerne på master, at så er slave altid up-to-date. Sådan at hvis master serveren crasher så kan alle connecte via slave maskinen, og man så bare venter med at lave ændringer i brugerne til master er oppe igen ? ..

Tanken er alle filer ligger på NAS/SAN så de er automatisk "synkroniserede" .. det er blot bruger/login der skal vedligeholdes...
Avatar billede poha66 Nybegynder
07. september 2010 - 21:55 #1
Vil absolut ikke anbefale at køre DC & terminalserver på samme maskine. Er faktisk også lidt usikker på om det overhovedet kan lade sig gøre.
Dit problem er ikke login som sådan idet alle DC'ere kan håndtere det.
Men som oftest vil du få problmer idet din DHCP server som regel ligger på FSMO serveren som er den DC der er oprettet først.
Derudover får du nogle problemer mht til Terminal-servere fordi de skal være brugere på begge - hvilket betyder at deres opsætning/profil er forskellige - og disse kan ikke synkroniseres.
F.eks. skal du , hvis der blive Exchange/Outlook opsætte mailen første gang du logger ind på en terminal-server
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
08. september 2010 - 09:48 #2
Hvordan ville du så sætte det op ?

Hvis der skal være redundans til logon, og redundans på terminalservere
Avatar billede poha66 Nybegynder
08. september 2010 - 10:06 #3
De ønsker du har - vil gøre det temmelig komplekst, men prøv at læse lidt om terminal server ssesions her :
http://www.brianmadden.com/blogs/brianmadden/archive/2004/11/30/understanding-the-terminal-server-session-directory.aspx

Det involverer load-balancing, Enterprise edition udgaver af Server OS.
Desuden skal du have 2 DHCP-servere - på hver deres del-ip-segment.
Windows login vil kunne gøre sig, når du har 2 DC'ere.

Men den optimale løsning vil blive kompleks og DYR !
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
08. september 2010 - 11:08 #4
Hm..

Jeg har ikke brug for live synkronisering af TS sessionen ..
hvis den ene TS server går ned, så er det ok at det man arbejder på går tabt hvis ikke man har gemt.

Det skal dog bare være muligt at forbinde til en anden TS server efterfølgende og fortsætte arbejdet fra hvor man sidst havde gemt.

Det vigtigste er egentlig bare at man altid kan logge på og at man altid kan forbinde til en TS server og arbejde ..

Outlooken er pt. en hosted exchange, som det nok bliver ved med at være foreløbig..
Avatar billede poha66 Nybegynder
08. september 2010 - 11:29 #5
Nu ved jeg ikke om du kun har disse 2 servere, men hvis de har gemt på en filserver - kan de jo godt logge ind på 'den anden' terminal-server - hvis den ene skulle gå ned.
Problemet er at få synkroniseret deres profil.
Men hvis du kan leve med at dine brugere (hvor mange er det?) skal sættes op første gang de logger ind på en af serverne - og så kan de  i princippet selv vælge hvilken terminal server de vil logge ind på, hvis du altså har givet dem rettigheder på begg.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
08. september 2010 - 11:51 #6
det er pt. 20 brugere ..

Jeg havde håbet den ene dc kunne være slave og den anden master, således at jeg kun skulle oprette dem et sted ..

alternativt kan det jo laves med scripts..

jeg har ingen af serverne pt:)
men tanken er køb af to hidsige servere og så et san som alle filer kan ligge på ..
Avatar billede poha66 Nybegynder
08. september 2010 - 12:05 #7
du skal kun oprette dem et sted. Det ligger i hele AD-princippet.
Den bliver replikeret fra den ene til den anden
Avatar billede poha66 Nybegynder
08. september 2010 - 12:09 #8
Prøv at læse denne side. Her frarådes det også at køre DC & TS sammen

http://www.tomshardware.co.uk/forum/172700-36-active-directory-terminal-server-machine
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
08. september 2010 - 12:50 #9
Hmm ja jeg kan godt se at der sikkerhedsmæssigt kommer til at være noget knas.

Måske det smarteste så i virkeligheden er at lade dem køre videre med den dc de har nu, og så tage en anden gammel server og sætte op som backup-dc..
og så bare købe to ny servere til TS ..

Var også ovre i at det kunne være virtuelle servere det hele, men tænker man så mister noget performance på TS'erne da man jo kun kan virtualisere 4 kerner og kigger på nogle maskiner med 24 kerner.. så det bliver lidt mange virtuelle servere .. og så er der ikke meget sparet..
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
03. november 2010 - 08:35 #10
kom ikke rigtigt videre .. men får nok taget det op igen når det bliver aktuelt igen ..

Smider i lige svar ?
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
18. november 2010 - 09:01 #11
siden ingen smider svar, lukker jeg ..