Avatar billede g1mzee Nybegynder
02. september 2010 - 20:51 Der er 7 kommentarer

Joomla eller drupal? eller noget helt andet?

Hej eksperter.
Jeg vil meget gerne igang med et system som jeg vil lærer bedre og kende, så jeg senere kan lave sider for kunder og føre mine egne ideer ud i livet.
Jeg leder efter et system som er flexibelt som giver mig noget frihed til at jeg kan lave forskellige ting .
Jeg har f.eks. leget lidt med tanken om at lave en chat side, så altså fra community til f.eks. en stop løsning tænker jeg.
Ved ikke om man kan lave det praktisk i samme system, men tror i fanger tanken.

Hvilket system vil en kunde kunne ha let ved at sætte sig ind, og arbejde med.
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2010 - 21:18 #1
Er du ude på at starte en religionskrig ?!?
- I så fald, så glem ikke elitetropperne: Det "danskfødte" TYPO3  : )

Selv, kan jeg ikke rådgive. Jeg er ateist!
Avatar billede g1mzee Nybegynder
03. september 2010 - 15:08 #2
Tja hvis du vil kalde det det, så tjoo :p

Men det jeg går lidt efter er at hører folks erfaring med de 2, har læst lidt og nået frem til at drupal er sådan en mellemblanding af et CMF(content mangement framework) og et CMS. Og det er måske lidt det jeg leder efter, hvis jeg skal lave et community,
Men det er bare om nogen har noget erfaring med de 2 som de har lyst til at dele, eller for den sags skyld om andre systemer som de har erfaring med :)
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2010 - 19:00 #3
Jamen det er da et godt spørgsmål.
- jeg svarede også mest for at komme på lytte-listen : )

Men det lader ikke til at her er så mange af dén slags folk her...
Avatar billede sabumnim Novice
04. september 2010 - 14:48 #4
Hej g1mzee

Jeg har selv arbejdet en del med både Mambo/Joomla igennem mange år og er også en del af community omkring Joomla CMS.
Desuden har jeg professionelt arbejdet i et af landets førende Typo3 konsulent både som Frontend Developer og som underviser.

Det du her efterlyser noget input, kan meget vel starte en religionskrig som t4nk3r også påpeger, men jeg vil alligevel vovo pelsen og kaste et bud på sagen.

Det du skal kigge lidt på, set med mine øjne, er hvad har kunden behov for og så vælge et CMS der passer til det behov der er tilstede.
Du  nævner selv Joomla/Drupal her og jeg kan ikke sige så meget på vegne af Drupal, da jeg aldrig har rørt systemet.
Men hvis vi tager Joomla i betragtning til en kunde som ikke har de store krav og som gerne vil have et forholdsvis let CMS, så kunne Joomla sagtens være det rette.
Joomla har dog det problem at man rettighedsmæssigt ikke kan styre selv de mindste ting, da det er på et mere overordnet plan at man tildeler rettigheder.

Typo3, som også er nævnt her i tråden, har den force at man kan styre rettigheden helt ned til det minutiøse og tildele mange lag af administratorer/redaktører og gøre det på sådan en måde at hvis man tildeler en slags rettighed til én redaktør kan denne redaktør ikke få lov til andre ting på trods af at han måske er i samme redaktør gruppe som en håndfuld andre redaktører.

Så det er den helt store forskel som gør at mange offentlige institutioner og lignende vælger Typo3 fremfor Joomla.

Men ser man bort fra disse er der til begge systemer udviklet ekstremt mange udvidelser og plugins som gør at systemerne kan arbejde meget fleksibelt og i langt de fleste tilfælde er disse plugins/udvidelser gratis.

Men hvis det er et site som ikke er forholdsvis stort og der er få redaktører ville jeg helt klart vælge Joomla, mens ved store løsninger til offentlige institutioner/instanser så ville jeg gå i retning mod Typo3.

Hvis du vil kigge lidt nærmere på andre CMS i stil med Joomla, kan jeg anbefale både Modx (http://modxcms.com/) og Concrete5 (http://www.concrete5.org/) som begge er fornuftige systemer som er ret nemmet arbejde med.

Jeg ved ikke om dette har hjulpet dig men nu er der i al fald et svar her :0)

//Carsten
Avatar billede visto Professor
11. september 2010 - 14:26 #5
Hej sabumnim

Du lader til at være virkelig godt inde i de forskellige systemer, så jeg vil tillade mig at skyde et spørgsmål ind vedr. min forestående renovering af mit site http://vinsiderne.dk
For ikke at tage plads og fokus fra trådens oprindelige spørgsmål, vil jeg spørge om du vil kigge på et spørgsmål jeg har oprettet http://www.eksperten.dk/spm/918522 hvor de mere specifikke ønsker til hvad "mit" CMS gerne skal kunne er beskrevet.
Jeg har kigget lidt på Joomla, som ser umiddelbart ser ud til at kunne være en mulighed, men er mit site (2000 sider) for stort, og vil TYPO3 være mere velegnet?
Du nævner også MODx og concrete5. Hvad skulle grunden være til at tage dem i stedet for Joomla? Og vil jeg med fordel kunne bruge nogle af dem til mine specifikke behov? Jeg har kigget noget på alle CMS'ernes hjemmesider, men det er meget svært derudfra at danne sig et indtryk af hvad der passer bedst til mit behov.

Jeg håber at du, g1mzee, vil bære over med min indblanding i dit spørgsmål - eller at du vil kunne bruge svarene på mine spørgsmål til din afklaring.
Avatar billede sabumnim Novice
11. september 2010 - 20:13 #6
Hejsa

Jeg har svaret dig Visto på det andet indlæg du selv nævner her

//Carsten
Avatar billede webcreator Nybegynder
14. september 2010 - 06:56 #7
Hej,

Joomla og Drupal er avancerede og komplicerede løsninger, men også fantastiske fleksible. Man behøver dog ikke vælge så avancerede løsninger for at få en høj grad af fleksibilitet.

Hvis du vil have noget der er simplere, så kunne WordPress eller Sitemagic CMS overvejes, hvor sidstnævnt er super nemt at bruge for de knap så IT-kyndige. Her er der stort fokus på brugervenlighed, og lige gyldigt om du som udviklere skal lave dine egne moduler eller skabe en ny design-skabelon, er du hurtigt i gang takket være den velfungerende online-dokumentation.

Du kan læse mere om Sitemagic CMS her: http://sitemagic.dk
Du finder en brugervejledning her: http://cms-guide.dk/
Her finder du udvikler-dokumentationen: http://sitemagic.org/dev

God fornøjelse :-)