Avatar billede dayzero Nybegynder
03. september 2010 - 13:05 Der er 6 kommentarer

IHC10R Sata controllor problemer

Jeg sidder i den mindre heldige situation hvor jeg har en IHC10R sata controller på mit motherboard.. det kørte fint uden problemer det første tid, så her for nogle måneder siden kom der en opdatering fra microsoft.
Lige siden har den kørt utrolig ustabilt. min systemdisk hvorpå windows er installeret, køre fint, den sidder som disk nummer 3.. men disk nummer 0,1,2,4 køre alle ustabilt på skift.. de køre fint lige efter opstart og så pludselig falder 1 eller 2 af gangen i hastigheden fra 60-80mb/sek til 600kb/sek eller staller helt i flere minuter.. før de så efter 10-15min køre normalt igen og så det måske en anden disk der begynder at opføre sig mærkeligt..

har søgt på nettet og fundet ud af der er mange der har prøvet noget lignende, men de køre alle med controlleren i ACHI tilstand, hvilket jeg ikke gør, da jeg åbenbart valgte IDE da jeg installerede hvorfor ved jeg dog ikke helt...

mit system er:
-Asus P6T motherboard m. IHC10R sata controller
-core i7 920 cpu
-12gb cossair 1600mhz ddr3

Jeg kunne bare reinstallere og så håbe på at det retter sig, men er nået til det punkt hvor jeg egentlig meget hellere vil vide hvad der er årsagen, og om det er noget jeg kan forvente sker igen hvis jeg reinstallere, for så kan jeg lige så godt gå ud og købe et nyt Motherboard i stedet for, da jeg er ved at være godt træt af det her.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
03. september 2010 - 13:31 #1
Prøv at gå ind i enhedshåndtering og vælg den driver du opdaterede. Vælg "gå tilbage til tidligere version" så kan du jo se om det vil virke.

Det lyder som et problem med driveren.

ACHI kan ikke sættes ved installation. Det gøres i bios, det findes ved at trykke på del / f2 / f12 eller andet under opstart.
Avatar billede dayzero Nybegynder
03. september 2010 - 13:51 #2
det var i bios'en at jeg havde sat IDE i stedet for ACHI før jeg installerede det nuværende OS...

har prøvet at gå tilbage til de gamle drivere.. eller så langt som den nu tillader.. her prøvet op til flere incarnationer af drivere i et forsøg på at få den stabiliseret...
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
03. september 2010 - 13:56 #3
Du kan godt ændre mellem ACHI og IDE efter at du har installeret windows. Den vil automatisk installere en driver der virker.

Vel, det skrev du ikke noget om.
Avatar billede dayzero Nybegynder
03. september 2010 - 14:55 #4
har prøvet at skifte til ACHI efterfølgende, hvilket bare resultere i at windows ikke starter. den loader men efter windows ikonet genstarter computeren bare!
Avatar billede dayzero Nybegynder
03. september 2010 - 14:57 #5
men problemet er ikke at jeg gerne vil have den i ACHI..

det jeg skrev er at jeg har samme problem i IDE tilstand som mangle har raporteret i ACHI tilstand....

hvor at hardiskene totalt autonoment bestemmer sig for at strejke og arbejde meget langsomt, og det sker på skift eller parvist helt tilfældigt... hvilket er problemet!..
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
04. september 2010 - 12:41 #6
Jeg kan ikke finde noget der beskriver den fejl på nettet.

Jeg har heller ikke erfaring med andre bundkort hvis du ville ud og købe det.. så der må jeg være svar skyldigt og du må håbe på en anden kommer og har lidt mere information.