Avatar billede bahando Nybegynder
04. september 2010 - 11:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk til gaming-computer

Kære eksperter,

Jeg har en stationær computer som jeg primært bruger til at spille på. Harddisken er dog begyndt at larme en del, samtidig med at computeren er blevet en del langsommere, så jeg tror det er tid til at skifte harddisken ud. Det er så i den forbindelse jeg har brug for jeres hjælp.

Jeg har ikke så mange penge at smide efter den. Dvs. et budget under de 800 kr. Har i et forslag til en harddisk det vil sikre at min gaming-computer kan holde et års tid mere? Harddisken skal bruges til at installere styresystemet på (windows 7) så den skal være rimelig hurtig. Størrelsen betyder ikke så meget da jeg allerede har to eksterne harddiske med henholdsvis 500 mb og 1 tb plads.

Mine computer detaljer er noteret i nedenstående.

Med venlig hilsen - Morten

-----------------------------------------------------------------

Operating System
    MS Windows 7 Ultimate 64-bit
CPU
    Intel Core 2 Quad Q6600  @ 2.40GHz    46 °C
    Kentsfield 65nm Technology
RAM
    4.0GB Dual-Channel DDR2 @ 399MHz (5-5-5-18)
Motherboard
    ASUSTeK Computer INC. P5K SE (LGA775)
Graphics
    SyncMaster @ 1680x1050
    512MB GeForce 8800 GT (nVidia)    65 °C
Hard Drives
    244GB FUJITSU MAXTOR STM3250310AS ATA Device (IDE)    41 °C
    156GB Seagate ST3160827AS ATA Device (Unknown Interface)    41 °C
Optical Drives
    TSSTcorp CDDVDW SH-S203D ATA Device
Audio
    Realtek High Definition Audio
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. september 2010 - 11:30 #1
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=775394

Har en ok pris, og er støjsvag og hurtig.
Avatar billede bahando Nybegynder
04. september 2010 - 11:54 #2
Hej John og tak for det hurtige svar.

Jeg kan se at den disk du anbefaler har 1 tb plads. Vil det give mening at finde en med meget mindre plads og bedre ydeevne i stedet? Jeg har nemlig massere af plads i forvejen.

/Mvh.
Avatar billede LNG.DK Novice
04. september 2010 - 11:59 #3
Jeg ville kigge på SSD teknologien, det er klart der du får mest ydelse for pengene, da harddisken stadig er den største flaskehals i computere i dag.
Avatar billede kimtheman Novice
04. september 2010 - 12:05 #4
Ville den ikke være hurtigere sådan en fætter:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=797950
Avatar billede bahando Nybegynder
04. september 2010 - 12:28 #5
Til diggs:

Er SSD fuldt konvertibelt med den hardware jeg ellers har i computeren? Og er de ikke generelt væsentligt mere bekostlige (jvf. mit maks budget på 800)?

Til kimtheman:

Den ser helt sikkert interessant ud og ligger prismæssigt fint. Er der mening i at gå endnu længere ned i antallet af GB og øge hastigheden. Skal jo egentlig ikke bruge mere end 100 GB, da den kun skal have styresystemet og lidt småting.

Mvh.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. september 2010 - 12:43 #6
Det kan ikke betale sig at købe en lille harddisk, da disse er forholdsvis dyre iht. størrelsen.

Den kimtheman foreslår er ok.
Se bort fra mit forslag, da det kun er en 5400 rpm.
Avatar billede kimtheman Novice
04. september 2010 - 13:00 #7
SSD for dyrt i forhold til dit budget osv.

Dit bundkort understøtter max Serial ATA-300, men mener dog stadig man kan bruge en f.eks Serial ATA-600, og denne ville alligevel virke med ATA-300 (Skal dog lige tjekkes for at være sikker).

Her er der nogen der kører ATA-300:
http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=4198482;4198480

Og nogen med ATA-600:
http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=777090;797950

Og sidst men ikke mindst. Western Digital Velociraptor "verdens hurtigste harddisk":
Testside:
http://www.pcworld.dk/art/100800?page=1

Harddiske:
http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-hdd1/hdd-sata2/hdwd1500hlfs.html

http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=469713;555754;469531

Håber det kan bruges.
Avatar billede bahando Nybegynder
04. september 2010 - 13:12 #8
Tak for det uddybende svar kim,

Sad også lige selv og funderede over hvorvidt mit Motherboard overhovedet kunne trække de forslåede diske. Jeg googlede det lidt og wikipedia synes i det mindste at mene at: "the new standard is backwards compatible with SATA 3 Gbit/s" (http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#cite_note-SATA-IO_website-13).
Avatar billede bahando Nybegynder
04. september 2010 - 13:15 #9
Det ser alt i alt ud til at det svar Kim gav helt i starten var "spot-on". Så der ryger 100 point hans vej. Tak for hjælpen allesammen.
Avatar billede bahando Nybegynder
04. september 2010 - 13:19 #10
Smider du et svar Kim?

Tak for hjælpen
Avatar billede kimtheman Novice
04. september 2010 - 13:40 #11
Hep