Avatar billede dennisml Nybegynder
11. september 2010 - 13:53 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

language file

Hej eksperter. jeg står og skal lave en simpel side i php.
den skal være på flere sprog. men hvordan??
jeg har to sprog filer
1: lang.dk.php
og
2: lang.en.php

de ser sådan her ud:
<?php
define('website_name', 'PROPAD.DK');
?>

min index side er sådan her:

<?php echo website_name ?>

og det virker også fint nok.
men hvordan for jeg den så til at skifte mellem de to sprog?
håber nogen vil hjælpe mig.
jeg forstå ikke meget af det :D

måske en der vil lave en index side og en lang.dk side complet?

på forhånd tak

ps. der er selvfølgelig mere på min index side, men det er uden betydning for dette.
Avatar billede intenz Novice
11. september 2010 - 17:22 #1
Øhm, du skal vel bare include den fil der indeholder det sprog du skal bruge?

Misforstår jeg noget?
Avatar billede xicrow Nybegynder
11. september 2010 - 22:42 #2
Hvis du laver dine sprogfiler se ud som de gør nu, kan du lave følgende i din index-fil:

<?php
// Sæt array med tilgængelige sprog
$available_languages = array('da', 'en');

// Sæt en variable med standard sprog
$language = 'da';

// Check om gyldigt sprog er sat via querystring
if (isset($_GET['lang']) && in_array($_GET['lang'], $available_languages)){
  $language = $_GET['lang'];
}

// Inkluder sprog-fil
include('language_'.$language.'.php');

echo website_name;
?>

Dine sprog-filer skal så bare være ens, med det eneste forskel værende de forskellige oversættelser, f.eks:

<?php
// language_da.php
define('website_name', 'Mit test site');
?>

<?php
// language_en.php
define('website_name', 'My test site');
?>

Bemærk venligst at det ikke er testet, men jeg håber du kan fange ideen i det.

/xicrow
Avatar billede dennisml Nybegynder
13. september 2010 - 09:26 #3
Takker for svaret. men som sagt så forstår jeg ikke meget af php..

men, hvordan for jeg så to "knapper" hvor jeg kan skifte mellem de to sprog?

skal vel have den til at gå til url : www.websitename.dk/index.php=?dk
eller noget i den retning for at få dansk??

sorry. er total lost :D
Avatar billede xicrow Nybegynder
13. september 2010 - 09:35 #4
Det var næsten rigtigt, for at lave to links, så du kan skifte mellem sprogene, skal de se sådan her ud: