Avatar billede DCNR Nybegynder
13. september 2010 - 20:16 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til gendannelse af filer

Hej Eksperten

Jeg har en ven, som lige har mistet nogle noter til en række forelæsninger fra skolen...

Han ville flytte mappen "noter" med 4 sub-mapper i fra sin bærbar til ekstern harddisk til stationær... Han trykker ctrl+x og ctrl+v til ekstern harddisk og derefter det samme til stationæren...

Filerne kommer fint fra bærbaren til den eksterne harddisk, men kun 1 sub-mappe bliver overført fra den eksterne harddisk til stationæren og alt er væk på den eksterne harddisk (måske en fejl i USB overførslen ?? )...

Han har prøvet at trykke ctrl+z, men det hjælper ikke noget... Han har ligeledes kigget i sin recycle mappe på den eksterne harddisk - og i papirkurven på de to computere, men her findes de slettede filer heller ikke...

Jeg har aftalt at mødes med ham i morgen for at hjælpe, og har fundet et filgendannelsesprogram, som jeg håber kan hjælpe...

Mit spørgsmål er altså om der er nogen, der har erfaring med disse type problemer ?... Bliver filer, som bliver "flyttet", lagt et bestemt sted i windows ?, kan man finde disse filer i en eller anden recycle mappe i windows ? - han har XP sp3 på bærbaren og Vista sp2 på stationæren.

Nogen der kender et filgendannelsesprogram, som kan gendanne filer, når de er blevet slettet på denne lidt underlige måde ?

Mange tak for jeres tid =)
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2010 - 20:29 #1
Prøv http://www.piriform.com/
download Recuva og forsøg at fiske de slettede filer frem på den eksterne harddisk
Avatar billede DCNR Nybegynder
13. september 2010 - 20:38 #2
Den har jeg hentet og prøvet, men det ser ikke ud til den kan finde ctrl+x slettede filer =) (prøvede med en test mappe på min egen computer - ikke min kammerats )

I øjeblikket leger jeg lidt med den her:
http://www.pctools.com/file-recover/
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2010 - 20:46 #3
Hvor meget har i brugt bærbaren efter flytning af filerne?
Skal i have en chance for at finde dem igen, må i ikke installere noget som helst på denne pc.
Det bedste i kan gøre er at sætte hdd fra bærbar som slave i den anden pc, og forsøge at gendanne filerne fra denne harddisk.
Har et link med programmer der kan gendanne filer:
http://digifile.dk/download.php?katid=33
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2010 - 20:48 #4
Problemet med brugen af pc'en er at de filer der skal gendannes bliver overskrevet. Og så er i rigtig ude på tynd is.
Avatar billede DCNR Nybegynder
13. september 2010 - 21:16 #5
Hmm, efter hvad jeg har forstået, er den ikke blevet brugt yderligere... Jeg bad ham slukke den, da han ringede til mig, så der er ikke blevet installeret eller kørt nogen filer derefter =)...

Lyder som en god ide med at køre bæbaren som slave... Havde ikke lige tænkt over at gendannelsesprogrammet også skal installeres, hvilket kan slette filerne fuldstændigt =)

Hmm, jeg kan ikke få dit link til at virke... Firefox siger bare at forbindelsen blev nulstillet, mens siden blev indlæst.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2010 - 21:24 #6
Det har virket før, men jeg få også samme besked som dig.
Har linkene liggende i en mappe, men de kan jo være blevet ændret.
Han må slet ikke bruge den mere. Ikke nok med at der ikke bliver installeret flere programmer. Midlertidige filer som windows opretter sletter også de andre filer, så han må overhoved ikke bruge bærbaren
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2010 - 21:27 #7
Digifiles side er under vedligeholdelse, så det er derfor den ikke vises lige nu.
Avatar billede DCNR Nybegynder
13. september 2010 - 21:28 #8
Oke...

Tror du man har samme muligheder for at finde filerne på den eksterne harddisk ?... Tror nemlig han skal bruge computeren i morgen =/
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2010 - 21:35 #9
Kontrollerede i mappeindholdet (mappe + undermapper) i den eksterne hdd, før i flyttede det til den stationære?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2010 - 21:37 #10
Avatar billede DCNR Nybegynder
13. september 2010 - 21:38 #11
Efter hvad han fortalte mig over telefonen skulle alt indholdet være flyttet over på den eksterne fra bærbaren, så jeg tror han har kontrolleret det.
Avatar billede DCNR Nybegynder
13. september 2010 - 21:40 #12
Den vil lige kigge på =)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2010 - 21:43 #13
Vedr gendannelse af filer forsvinder chancerne med 50 % når han tager bærbar pc i brug i morgen.
Men det er jeres valg.
Avatar billede DCNR Nybegynder
13. september 2010 - 21:49 #14
Oke... Jeg har lige ringet til ham, og han er 100 % på at alle filer var over på den eksterne... Så jeg vil få ham til at installere programmer på stationæren og få ham til at skanne den eksterne =)

Jeg vil sige mange tak for hjælpen, hvis du gider smide et svar op, så kan jeg give dig lidt point =)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2010 - 21:54 #15
Velbekomme.
Fandt lige en anden fil finder på vejen:
http://download.cnet.com/DiskDigger/3000-2248_4-10908894.html
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2010 - 10:56 #16
DiskDigger ville jeg holde mig fra. Godt nok kender jeg ikke programmet, men jeg kan se, at producenten påstår, at det kan gendanne filer fra wipede diske, og det er der INGEN programmer, der kan, så det er vist ikke helt seriøst - det er der iøvrigt ikke mange gratis/billige gendannelsesprogrammer der er....