Avatar billede amatoren2010 Nybegynder
14. september 2010 - 00:10 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Langsom Windows vista

Hej
jeg er netop gået fra en pc med XP til en med vista, og den er sindsyg langsom selvom den både skulle være større og nyere. Jeg har en ide om at der kører mange baggrundsprogrammer som tager saft og kraft. Hvad kan man gøre.  Kan man ændre config sys som man kunne i "gamle" dage og hvordan gør man det?

Mvh Amatøren
14. september 2010 - 06:19 #1
Velkommen til E. ...

Joooo - man kan godt bruge [MSConfig] som i 'gamle dage' ...

Men jeg vil istedet anbefale ->
http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/ (Specielt punktet [Register]...)
http://www.ccleaner.com/download/builds/downloading-slim
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.

http://www.alt-til-windows.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763

CCleaner - værktøjer - opstart - HER kan du selv diable/fjerne diverse elementer fra din opstart...

---

... for en go' ordens skyld; stik os/mig en HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

Ikke nødvendigvis pga virus ell. lign. men så ka' jeg se hvad der er i din opstart mm.

Mht.: Vista - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."

Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 07:48 #2
Hej amatøren.
Hvor meget ram er der i din pc?
Avatar billede amatoren2010 Nybegynder
14. september 2010 - 07:58 #3
Hej 220661
Jeg ved det ikke helt, men det kan meget nemt være en del af problemet. Jeg vil undersøge det i løbet af dagen.
Avatar billede amatoren2010 Nybegynder
14. september 2010 - 08:00 #4
Hej Karise_Larry  der er lidt at gå i gang med jeg tjekker dit råd og ser hvad jeg får ud af det.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 08:03 #5
Du behøver jo ikke skille den ad for at se det!!
Nu sidder jeg "kun" med xp her, og der kan det ses i joblisten under "fysisk hukommelse"
Avatar billede amatoren2010 Nybegynder
14. september 2010 - 08:10 #6
Hej den siger 956 mb. i fysisk hukommelse
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2010 - 10:08 #7
Så kan det godt være det der er problemet. Vista bruger jo alt den kan komme i nærheden af, så du skal nok regne med at det vil have 1 GB ram bare for at være der, så kommer det du vil køre ved siden af, som der ikke er ram til.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 10:08 #8
Ja det forklarer jo hvorfor den er sløv. Vindows alene suger alt ram ud af maskinen, så den skal bruge swap filen (hukommelse på harddisk). Og det er langsom hukommelse.
Du skal have mindst 2 Gb (2000 mb) hukommelse for at det virker, og helst mere for at være optimalt.
Avatar billede amatoren2010 Nybegynder
14. september 2010 - 10:54 #9
Ja ram er nok en mangelvare.  Er der nogen der ved hvor meget man kan kaste i ? Det er en HP Pavillon dv9000?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 11:10 #10
Avatar billede amatoren2010 Nybegynder
14. september 2010 - 14:19 #11
Hej 220661

Jeg har nu bestilt 1 Gb ram ekstra. Jeg har også prøver at downloadeden Cleaner og jeg tror faktisk også at den hjalp. Lige nu kører den fornuftigt, men jeg kan godt mærke at den går i knæ hvis der er for meget i gang.
Jeg har fået nogle gode fif mht. Ram og derfor går pointne til dig. Tak for hjælpen allesammen
Avatar billede amatoren2010 Nybegynder
14. september 2010 - 14:25 #12
Jeg gjorde vist noget forkert. Hvrdan tildeler jeg point til dig 220661
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 17:08 #13
Du opretter et nyt spm i samme kategori som denne hvor du skriver "point til 220661", og henviser til denne tråd.
Samt at du henviser her til det nye spm du opretter.
Avatar billede vejmand Juniormester
14. september 2010 - 18:00 #14
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 18:16 #15
Tak for ref. vejmand