Avatar billede henrik_s Nybegynder
24. september 2010 - 08:47 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Java crasher og lukker ned ved åbning af NemId applet..

Hey..

Ja, jeg skal jo have åbnet min NemId og dette skal gøres igennem min netbank..

Men vi har lidt problemer med at få det til at virke.
Vi har to bærbare Pc'er med Vista Home edition installeret og nyeste Java Engine lagt ind. Problemet er fuldstændig ens på begge pc'er.
Jeg har en 3' stationær hvor det virker helt fint og hvor det glider helt fint. Denne pc er med Windows 7.

Problemet består i, at når vi kommer til det punkt hvor man skal have gang i sin NemId og Java åbner og skal loade den. Så hænger siden lidt og jeg kan se at Java simpelthen crasher og går ned, og selve Java vinduet går i sort farve.
Har haft konsol vinduet åbent på Java under load af siden og kan se at den ikke når særlig langt i loade processen før den crasher, i forhold til når den loader på Win7 maskinen.

Jeg har været inde på selve NemId's hjemmeside og prøve i selvbetjening også. Der sket nøjagtig det samme med applet, samt deres testside hvor den skriver at min Java er seneste version.

Sammen med sopporten hos nemid blev jeg anbefalet at afinstallere Java HELT og slette midlertidlige filer inde i kontrolpanelet på Java og så downloade og ligge ind igen, samt lagt en "path" ind i runtime parameterne i Java kontrolpanelet. Alt dette uden held.

Java fungerer helt fint i alle andre situationer bla. med digital signatur og på test siden på java.com..

Jeg er totalt strandet og NemId's support lige så.

Point størelsen for løsning er set i forhold til at jeg TOTALT strandet og SKAL have det til at virke.. Ellers er jeg strandet med netbank og alle andre offentlige ting.
Hjææææælp.. :)
Avatar billede NCG Novice
24. september 2010 - 09:09 #1
Har ud prøvet din Bank's support ?

Kunne være de var lidt mere brugervenlige end NemID,
specielt også da det er gennem deres side du prøver at aktiverer det...
Avatar billede henrik_s Nybegynder
24. september 2010 - 09:17 #2
Hey..
Ja, eller nej det har jeg ikke, men er forsøgt.. For de henviser direkte til NemId da det er der problemet opstår når deres applet åbner.
Min netbank fungerer helt fint med det normale login, som virker et par uger endnu.

Tak for input. :)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2010 - 11:01 #3
via kontrolpanel/java
fanebladet general - knappen settings - og slet de midlertidige filer.
derefter i browser slet også temporære filer der.

Skal bare gøres en gang, så der ikke ligger gammelt gums og generer.
Avatar billede henrik_s Nybegynder
24. september 2010 - 11:15 #4
Hey claes57..

Dette er prøvet op til flere gange, det var nærmest noget af det første supporten hos NemId forslog. Det hjælper meeeeeget lidt..
Applet loader lidt længere men crasher alligevel.. :/

Tak for dit input.. :)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2010 - 13:59 #5
i win7 er der jo både en IE-32 bit og en 64-bit. Findes tilsvarende i vista? og har du prøvet dem begge i så fald.
Ellers ville jeg prøve med firefox, chrome og safari
Avatar billede henrik_s Nybegynder
24. september 2010 - 15:21 #6
Jeg kører 32bit på de Vista maskiner der har problemer. Win7 maskinen som ikke har problemet kører ligeledes 32bit..

Jeg kører normalt i Firefox, har også forsøgt samme i IE..
Avatar billede henrik_s Nybegynder
24. september 2010 - 16:16 #7
Jeg har taget et print screen af Java konsollen som viser hvor den når til.. Ved ikke det giver en ide til nogle..
Men here goes...

http://dl.dropbox.com/u/2702368/java%20n%C3%A5r%20her%20til%20i%20konsol.jpg
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2010 - 12:56 #8
jeg tror det er browseren der er problemet.

f.eks digital signatur ku jeg kun få til at virke med IE.
der gik ged i java hver gang, med andre browsere..

uanset, er det NemID der skal tage sig sammen.
det SKAL bare virke.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2010 - 13:54 #9
hvis du ikke har andet end vista's firewall, så hent lige
http://sphinx-soft.com/Vista/order.html
bare freeware-versionen.
Så kan du styre vista's firewall - i starten skal du give adgang til dine programmer, så start de mest brugte i rækkefølge, og giv dem tilladelse.
I dette firewall-styringsprogram kan du også højreklikke på ikonen, og vælge 'Mode - allow all' (midlertidigt) - det slå fw helt fra. Hvis du så kan køre n3m-id, så er det java/firewall i vista, der har problemet (som så er rettet i win7).
Avatar billede henrik_s Nybegynder
25. september 2010 - 16:36 #10
claes57:

Jeg kører ikke med vista's firewall, denne er deaktiveret.. Jeg har McAfee total protection, og har prøvet at deaktivere dennes firewall samt givet alle java programmer FULD adgang..

Måske spærre det mere end jeg tror?
Avatar billede henrik_s Nybegynder
25. september 2010 - 16:37 #11
Siswave:

Jeg har prøvet både med Firefox og IE, og det er helt samme problem der opstår..
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2010 - 17:08 #12
så er der kun et bud tilbage:
http://www.dustinhome.dk/pd_5010332771.aspx
hvis du kan sælge den 3. licens til barn/kone/sambo
Avatar billede henrik_s Nybegynder
25. september 2010 - 22:41 #13
Det er lidt sært.. I dag virkede det på den ene af mine bærbare op til flere gange med at kunne logge ind på NemId's selvbetjening og min netbank.. Og her senere ikke..
Det er sgu lidt mystisk.. Har ikke gjort noget for det..

Tænker om der ikke må være andre der har dette problem...
For hvor tilfældigt er det, at jeg har helt samme problem på to computere....
Avatar billede claes57 Ekspert
27. september 2010 - 10:16 #14
det var bare truslen om opgradering, der skræmte maskinen.

Seriøst - jeg har ingen idéer når java er korrekt installeret i nyeste version.
Avatar billede henrik_s Nybegynder
27. september 2010 - 10:52 #15
Ja, jeg er fuldstændig på bar bund.. Begge maskiner har været igennem samme mølle..

Java afinstalleret HELT, alle cookies, midlertidige filer, alle applets i java slettet...

Og så installeret på ny med helt nye version..
Og stadig HELT samme fejl på begge maskiner..
Avatar billede TMT Nybegynder
28. september 2010 - 10:23 #16
Samme problem her. Java crasher inden den når at vise login vinduet. Har snakket med bankens hotline et par gange og alle indstillinger skulle være ok inkl. java.

Har oprettet nemid fysisk i banken igår. Der fungerede den fint på e-boks, borger.dk og netbank.

Har således nemid, men ingen access via egen computer. Bankens hotline mener, at et eller andet 'sikkerhed' blokerer.

Surt ... hvem kunne hjælpe??? Har aldrig før haft problemer med java eller hvad det nu måtte være.
Avatar billede henrik_s Nybegynder
28. september 2010 - 16:41 #17
Hvad har du installeret af Antivirus software TMT..?
Jeg har McAfee total protection lagt ind.. Har overvejet at afinstaller for at se om det er det..

Hvor langt kommer du i forløbet når du logger in?

Men det burde sgu kunne fungere med det.. For ellers ville min "normale" login heller ikke virke.. Det samme med digital signatur som jeg har haft indtil nu og som har fungeret perfekt..

Hvis løsningen er skulle geninstallerer Vista på ny, går jeg helt agurk.. Jeg kan sgu ikke være den eneste der har problemet når jeg har fuldstændig samme problemer på to computere på en gang.
Avatar billede TMT Nybegynder
28. september 2010 - 17:45 #18
Jeg har også McAfee.
Har idag lukket 'firewall', men det hjalp heller ikke.

Ved log in ser jeg Java koppen og ikke mere. Får ikke login vinduet frem.

Der findes sikkert en nem løsning, men for en almindelig bruger lidt svært at finde ud af. - Med sikkerhed ved jeg, at fejlen er i min computer.

Lad os håbe på flere svar. Der må være andre i samme båd uden årer.
Avatar billede henrik_s Nybegynder
28. september 2010 - 17:57 #19
Hmm ok.. Jeg prøvet at afinstallere McAfee i aften og melder tilbage..

For jeg har også prøvet at "lukke" firewall og andre ting i McAfee.. Men der kan jo være andet der spærre.. For så er der jo en sag for Nemid at undersøge nærmere..

Skriver senere når jeg har et resultat..
Avatar billede henrik_s Nybegynder
29. september 2010 - 13:06 #20
Hej igen..

Så har jeg lidt at gå videre med..
Jeg har prøvet at afinstallere McAfee total protection helt...
Og vupti.. Det hele virkede som smurt.. Ufatteligt..
Og jeg kan SLET ikke gennemskue hvad det er i McAfee der gør det..

Jeg har så lagt McAfee ind igen, og så kommer det helt samme problem igen..
Avatar billede henrik_s Nybegynder
29. september 2010 - 14:00 #21
Nåå så er der sgu en løsning...
Det ER en indstilling i McAfee der gør det.. Men kun når man kører McAfee Total Protection og Vista sammen..

Det er en løsning der gør at man skal slå en lille den af sikkerheden fra i Mcafee i Indstillinger i "Scanning i Realtid".
Under dette menu punkt skal man helt ned i bunden og finde "Udvidet beskyttelse" og fjerne fluebenet i "Scan efter virus ved at identificere trusselasmønstre".

Når dette er gjort virker NemId login på nemid.nu og på min netbank helt perfekt..

Jeg har fundet frem til dette sammen med en fra nemid's support.
Der er skrevet en sag på dette, og der bliver kigget nærmere på det.

Dette er set i forbindelse med at man har McAfee Totalprotection sammen med Vista.. Men ved ikke om menu punktet er det samme på andre versioner af McAfee's antivirus versioner.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. september 2010 - 14:16 #22
fint arbejde...
Avatar billede TMT Nybegynder
30. september 2010 - 10:53 #23
Fantastisk! Stort tak herfra! Det virker nu!!!! Har lige checket posten i e-boks!

Undtagen netbank; logger ind ok, men så kan jeg læse, at jeg ikke har logind rettigheder. Dette er nok småting jeg kan ordne med bankens hotline.
Avatar billede henrik_s Nybegynder
30. september 2010 - 10:59 #24
Super!! :)
Avatar billede TMT Nybegynder
30. september 2010 - 13:18 #25
Lige en tilføjelse. Var forbi bankfilialen og jeg logger ind korrekt. Der har været driftsforstyrrelser. - Tak endnu en gang!
Avatar billede henrik_s Nybegynder
30. september 2010 - 15:08 #26
SUPER! :)

Er selv så glad over at det lykkedes..
Ved at NemId vil henvise til Eksperten og denne tråd hvis andre skulle have problemer..
Avatar billede PPD77 Nybegynder
18. oktober 2010 - 21:34 #27
Jeg takker også!! Har fra starten af kæmpet med at det tog utrolig lang tid at få vist logon boksen i min Netbank. Hertil aften virkede så lige pludselig slet ikke mere. Kører også McAfee og Vista, og da jeg fjernede markeringen som beskrevet ovenfor, så kørte det bare!
Avatar billede MikiDigi Nybegynder
27. oktober 2010 - 17:10 #28
Rodede med noget tilsvarende i går aftes/nat, da jeg skulle tage NEM ID i brug.
Har en bærbar med Vista 64 bit, SP2 og IE8, samt en stationær med XP, 32 bit, SP3, IE8. Afinstallerede alle gamle Java versioner på dem begge, og hentede sidste ny Java ver. 1.6.0_22. Gjorde det ud fra dette råd: http://tjekpc.dk/viewguide.asp?bankno=19&lang=da&id=31 og her http://tjekpc.dk/downloads.asp?bankno=19&lang=da
Fik det til sidst til at virke på Vista PC'en, mærkeligt nok med Java til 32 bit system, 64-bit versionen gav ingen respons. Så langt så godt. På den stationære gjorde jeg det samme, Java til 32 bit, XP, ver. 1.6.0_22. Nu til det mærkelige, det virker til Danske Bank, Java appletten kører, og logon kommer frem, men til min anden bank, her Vestjysk Bank, crasher den, kun engang gråsort flimmer, appletten kører ikke? Skifter jeg til Firefox kører appletten. Kører med Avast!Free 5 Antivirus. På min arbejds PC (XP og IE7) med Java 1.6.0_20 virker alt upåklageligt. Fandt dette: http://blogs.oracle.com/stevenChan/2010/10/ebs_issues_jre_160_22.html - er der nogen der kan udlede noget brugbart her, som evt. kan løse gåden/gåderne? PFT
Avatar billede Hoevdingone Nybegynder
01. november 2010 - 11:54 #29
Jeg sidder med nøjagtig samme problem og blev super glad da jeg så der var en løsning. Men jeg har McAfee på engelsk og selvom jeg ingen problemer har med det engelske sprog, så kan jeg simpelthen ikke finde det flueben jeg skal ha slået fra. Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede spa42 Nybegynder
11. november 2010 - 08:29 #30
Jeh havde samme problem, det virkede bare efter fluebenet.
Avatar billede Uffe_P Nybegynder
01. juli 2011 - 20:55 #31
Gå ind på javas hjemmeside, og under help center. Klik på Faq.
Hent java  1.7 beta den kører problemløst med Firefox. Den får dog også explorer til at stå af
Avatar billede Uffe_P Nybegynder
01. juli 2011 - 21:16 #32
Til ovenstående.
Her er linket til Oracle's side med version 1.7
http://www.java.com/en/download/faq/early_access.xml
downloadet med McFee i fuld beskyttelse.
Testet med 3 banker. Kører fint med Firefox.
Det er jo alligevel den i skal bruge senere ;-)
Avatar billede KaRaM Nybegynder
20. april 2012 - 10:50 #33
Hejsa.
Jeg har samme problem som Henrik, men jeg bruger et andet antivirusprogram - Yousee sikkerhedspakke (jeg kender en anden, som bruger Panda, som også sidder med samme problem). Desuden er jeg meget lidt teknisk anlagt, så jeg er nok lidt sværere at hjælpe igennem.
Som jeg har forstået det, kunne det hjælpe at downloade Java 1.7, men på deres side kommer en masse valgmuligheder: http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index-jsp-138363.html#javasejdk
Er der én der kan fortælle mig, hvilken af dem, jeg skal vælge?
Hvis der er andre løsningsforslag er de alle mere end velkonme!!!!