Avatar billede ransborg Juniormester
24. september 2010 - 11:47 Der er 9 kommentarer

E-conomic varekøb udenfor EU

Hejsa,

Lige et hurtigt spørgsmål.

Jeg køber varer i Afrika, hvor jeg modtager en faktura uden moms specifikation...lad os sige 1.000 kr.

Hvordan bogfører jeg denne?

er det:
Kredit 5820 (Bank) med momskode E25 ( moms Varekøb udland): 800
Debet 5520 (Varelager) med momskode E25 (moms Varekøb udland): 800

eller er det:
Kredit 5820 (Bank) med momskode E25 ( moms Varekøb udland): 1000
Debet 5520 (Varelager) med momskode E25 (moms Varekøb udland): 1000
Debet 6906 (Erhvervelsesmoms/byggeydelse (køb i udland)): 250
Kredit 6907 (Erhvervelsesmoms/byggeydelse (modkonto)): 250

eller er det:
Kredit 5820 (Bank) med momskode E25 ( moms Varekøb udland): 1000
Debet 5520 (Varelager) med momskode E25 (moms Varekøb udland): 800
Debet 6906 (Erhvervelsesmoms/byggeydelse (køb i udland)): 200

Håber på et hurtigt svar

Mvh
Claus
Avatar billede b_hansen Novice
24. september 2010 - 13:05 #1
Hej Claus

Hvis du har opsat kontoplanen, så den automatisk afløfter korrekt moms, skal du udelukkende bogføre et varekøb på 1000 kr. med modpost i banken. Så vil momskoderne sørge for, at der bogføres 250 kr. på momsudland med modpost på indgående moms.

Varekøbet skal blot bogføres på den korrekte varekøbskonto.
Avatar billede b_hansen Novice
24. september 2010 - 13:05 #2
skulle egentlig være et svar *S*
Avatar billede freekyzone Nybegynder
19. december 2010 - 19:38 #3
Der skal IKKE beregnes moms af varekøb uden for EU!

Der er KUN når du køber varer eller ydelser INDEN FOR EU, at du skal beregne sådan moms. Sælger du varer eller ydelser inden for EU skal du kun angive i Rubrik B, men skal ikke beregne moms. Tilgengæld skal du angive og indsende til listesystemet...

Måske du skal angive varekøbet uden for EU i rubrik C - men du skal ikke angive noget i rubrik A eller B.

Dårligt svar fra b_hansen!
Avatar billede freekyzone Nybegynder
19. december 2010 - 19:39 #4
Kredit bank 1.000
Debet varelager 1.000 (eller debet varekøb 1.000 - afhænger af om du har lagerstyring eller ej, og hvordan dit økonomisystem og dine forretningsgange er...)
Avatar billede b_hansen Novice
20. december 2010 - 07:15 #5
Freakyzone> Tjek venligst dine fakta! Der er et begreb, der hedder importmoms, som NETOP omfatter varer udenfor EU! Så mit svar er fuldstændig korrekt!

Importmoms håndteres på nøjagtig samme måde som EU-moms.

b_hansen
revisor
Avatar billede freekyzone Nybegynder
20. december 2010 - 16:18 #6
Øhhh... Der er du galt på den igen.
Men indsømmet, jeg læste spørgsmålet for hurtigt.

Det er korrekt at det skal medtages på momsangivelsen under rubrik C, men OGSÅ under moms af varekøb, forudsat det er impotmoms og der er modtaget impostspecifikation fra SKAT.:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1911327&vId=203882

Så det er korrekt at der er noget som hedder importmoms. Men det behandles IKKE som EU-moms - det er en misforståelse.

Hvis du indfører varer fra lande uden for EU i Danmark gennem din danske momsregistrering, skal du betale importmoms. Importmomsen fremgår af den importspecifikation, som SKAT har sendt dig. Beløbet anføres separat som moms af varer købt i tredjelande (importmoms) i dit momsregnskab.

Ergo, så er det importspecifikationen som er afgørende her, modsat EU-handel som også er knyttet op på listesystemet...

Så op på hesten igen.

PS. Alle kan kalde sig revisor - det er ikke en beskyttet titel (kræver ingen uddannelse eller eksamen), og derfor er der ikke nmeget "punch" bag et svar fordi at du skriver revisor.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
20. december 2010 - 18:01 #7
For lige at samle op på den her:

Kilder:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=96044&vId=203353&i=281&action=open#i96044
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=96013&vId=203353&i=246&action=open#i96013
http://www.pwc.com/dk/da/publikationer/momsvejledning-2009.jhtml

Der skal beregnes importmoms når der købes varer uden for EU - men det burde give sig selv, da det bør blive opkrævet sammen med told. Denne importmoms har man fradrag for i samme omfang at man har fradrag for købsmoms jf. momsloven.

Dermed skal du betale importmoms, men har sandsynligvis også fradrag for den (som selvstændig erhvervsdrivende/selskab).

MEN EU-moms er bestemt ikke det samme som importmoms - og behandles ikke på samme måde. Så du skal være meget opmærksom. Ikke mindst efter de nye regler fra 1/1-2010 som har medført ekstra felter på momsangivelsen og nye/flere regler omkrign momsen.

Så forudsat at du modtaget toldopkrævning og opkrævning af importmoms, skal momsen bogføres på indgående moms (import moms).

Gav det mening, trods min b_hansens lille tvist?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
20. december 2010 - 18:02 #8
Gav det mening, trods min og b_hansens lille tvist?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
20. december 2010 - 18:05 #9
Fandt denne som forklare det meget "menneskeligt":
http://www.tax.dk/lv/moms/N_5_2.htm