Avatar billede thb Nybegynder
25. september 2010 - 18:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opsætning

Hej alle,

Jeg har ingen forstand på det med opsætning af servere.
Men jeg har købt en gigahost pro løsning, her er noget af den info jeg har fået fra Gigahost:

"Den virtuelle server består af en basal Debian 5.0 lenny installation, hvor kun det aller mest nødvendige er installeret (base-systemet, pakkesystem, "sudo" og SSH-server). Dette giver fri mulighed for at man selv kan sætte ting op, og derfor er det også en forudsætning at man kan håndtere en Linux-distribution for at kunne bruge produktet."

Dette skal jeg dog bruge noget hjælp til. Jeg har prøvet at få en ven til det, men det kunne være fedt hvis nogen kendte noget til dig og kunne hjælpe mig lidt på vej, endte over msn eller med links til nogle tuts.

Det jeg gerne vil have mulighed for her i starten er at smide mapper på serveren til hvert af mine domæner, oprette databaser og administrere dem via phpmyadmin, og jeg vil gerne kunne lave ftp logins til forskellige mapper, sådan at en person kan logge ind til kun et domæne.

Håber nogen kan hjælpe.

Thomas
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2010 - 20:50 #1
du skal lære at arbejde omvendt.
1) sæt dig ind i, hvad du køber, og om du kan håndtere det
2) køb hvad du har brug for inkl hjælp.

du har valgt
1) køb noget billigt, du ikke kan overskue
2) sats på, at få gratis hjælp, da du ikke ved, hvad du laver.
hvad er det i "derfor er det også en forudsætning at man kan håndtere en Linux-distribution for at kunne bruge produktet" du ikke har fattet?

bare mig, der er i ondt lune i dag - men noget er glippet undervejs.
Avatar billede thb Nybegynder
25. september 2010 - 21:53 #2
claes57 > jeg kan ikke rigtig se hvad jeg kan bruge din kommentar til, måske du skulle begynde at arbejde anderledes.

Jeg var godt klar over at jeg ville få problemer med opsætningen af denne server, men da jeg skal bruge den, var der ikke det store valg. Jeg må lære det hen af vejen, og derfor spørger jeg efter hjælp til dette, enten i form af hjælp over msn eller link til tutorial omkring emnet. ( prøve med en søgning på google efter, men ved ikke om jeg finder det rigtige eller hvor jeg skal starte).

Tænkte at det kunne være der sad nogen her på forummet som havde viden omkring emnet og kunne smide et link til en side hvor jeg kunne lære at opsætte min nye server.

Og til sidst, jeg forstår ikke at prisen på produktet kan have noget betydning i dette spørgsmål. Pris er vel også relativt.

Håber for dig selv at du får den rigtige fod ud af sengen imorgen tidlig, så din dag bliver nemmere at komme igennem.

Thomas
Avatar billede sanderg Nybegynder
26. september 2010 - 23:06 #3
Goddag.

Du søger altså en webserver, der også kan håndtere database og FTP... intet problem!

Først og fremmest skal du nok starte med at læse lidt om Debian. Lære hvordan man opretter brugere, installere pakker, simple kommandoer som "cd", "ls", "mkdir" osv. Du kan evt. installere en virtuel Debian server på din egen maskine.... her kan du bruge http://www.virtualbox.org/ ;-)

Når du har lidt styr på de forskellige ting - ja, så kan du gå videre med at få installeret en webserver, databaseserver og FTP-server.

Til webserver vil jeg klart anbefale Apache2. Det har du nok hørt lidt om. Med "aptitude" (et pakkeværktøj) er det nemt at installere Apache2... du skriver blot "aptitude install apache2" (her skal man være logget ind som root for at kunne gøre det). Ja... nu snakker jeg om "root"... - det skal du også læse om hvad er.

Med Apache2 oppe, kan du installere PHP. "aptitude install php5". Ja, det er sgu simpelt med "aptitude".

Faktisk er der en guide til det på http://www.mysql-apache-php.com/ ...!

For at give dig et overblik over hvad du skal have installeret, så søger du efter noget i stil med:
Apache2 til webserver
PHP5, PHP5-MySQL - disse installeres som "moduler" til Apache2
MySQL til database - og så kan du installere phpMyAdmin... der er en vejledning i terminalen når du installere det.
Til FTP kan du bruge noget der hedder vsFTPd..... du kan også kigge på andre. :-)

Men start med at lære de simple ting som det med at oprette brugere, lave mapper, chmod, osv. først!

Håber du kan bruge min hjælp!
Avatar billede thb Nybegynder
26. september 2010 - 23:37 #4
Sanderg > Tusind tak for hjælpen, det er klart noget som er brugbart... Nu ved jeg lidt om hvilken retning jeg skal gå i.

Takker... Smid et svar hvis du vil have nogle point.

Thomas
Avatar billede sanderg Nybegynder
27. september 2010 - 00:18 #5
Kanont. ;-)

Du skriver bare hvis du har brug for hjælp!