Avatar billede wowjoey Nybegynder
30. september 2010 - 18:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Valg af CPU ved køb af bærbar...

Jeg skal have en ny bærbar pc, og jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter, når vi snakker CPU.

Dem jeg har kigget på har indeholdt:

AMD Athlon

Intel Celeron

Intel Core

AMD Turion

Intel Pentium

AMD phenom

Men jeg ved ikke hvilken en bedst.

Så det jeg efterspørger er en liste over forskellige CPU'er med den bedste først og den dårligste sidst, eller omvendt :-)

Håber det kan lade sig gøre så jeg kan vælge en pc med den bedste CPU. :-)
Avatar billede haverslev Novice
30. september 2010 - 19:33 #1
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html

Idag er det bedste i bærebare hhv. AMD TurionII Dual core, Intel Core I3, Intel Core I5, Intel Core I7.
Avatar billede wowjoey Nybegynder
01. oktober 2010 - 20:21 #2
Fint link du har sendt haverslev. Jeg har siddet og kigget på det, men hvad skal jeg kigge efter på de forskellige processorer? :-)
Avatar billede haverslev Novice
02. oktober 2010 - 08:53 #3
I store træk, skal du se efter:

Hvor mange Kerne en processor har og antal treads (tråde).
Tidligere havde en processor kun en kerne, men idag er de fleste processorer med minimum 2 kerner og opaf.
Dvs. at der har 2 "regnemaskiner" der kan fuldstændig det samme, blot kan den f.eks køre et program på en kerne uden der næsten er noget belastning på den anden kerne, den er faktisk i standby indtil at der bliver behov for dens ydelse, enten ved at du starter flere programmer op eller det program du evt. kører med fra starten, krøver mere og mere ydelse og begge kerner udnyttes så derved helt.

Så er der den chache (L1/L2(L3), den skal være på så mange Mb som muligt, da det faktisk er "ram" som er hurtigere en normale systemram.
Jo større disse chache er, jo mere kan de lagere af data og istedet for at give data videre til de lidt langsommere ram, så vil den afhængigt af den chache størrelse tage data direkte derfra og skriver over på harddiseken osv.
Hvis det er en lille chache, så vil den smide data videre til systemrammene (mellemstation) og den vil så tage data derfra og skrive på harddisk osv, - men det er en lidt langsommere proces.

En væsentlig ting er den`s WATT (TDP) forbrug, jo flere watt den bruge, jo varmere bliver den og det kræver masser af køling for at holde den nede i temp.
Tillige betyder et højt watt forbrug, at den tager meget strøm og det er jo en ulempe hvis man kører på batteri.

Så er 32/64 bit. Det er om den kan kører med f.eks et 32bit styresystem eller 64bit styresytem. Indtil for et par år siden, så var der stort set kun 32bit processore i "privat brug", men idag er det faktisk nøsten alle maskiner der leveres med 64bit.
Det kræver at styresytem og drivere er 64bit, men kan derefter sagtens køre nøsten alle 32bit programmer.
En væsentlig fordel ved 64bit, er at den kan håndtere rammængder over 4Gb.

Så er der freqensen, den kan alt efter processor være lille eller stor.
Det er dag ikke en fordel at købe med stor ghz, da de nye processor for en stor dels vedkommende kører med turboboost idag.
Så istedet for at købe en maskinen der kører med f.eks 3,2Ghz i fast speed, så kig f.eks heller på en maskine der køre med core I7 på ca. 2,5Ghz, den vil i boost køre over de 3,2Ghz - såfremt der er behov for den ydelse.
Men den væsentligste forskel er, at den ikke bruge al den strøm og ikke udvikler den konstante varme.
Fordelen i grove træk ved
Avatar billede wowjoey Nybegynder
02. oktober 2010 - 11:14 #4
Det var lidt af en smørre, men godt beskrevet :-) Hvad betyder FSB/QPI og process (nm)??
Avatar billede haverslev Novice
02. oktober 2010 - 11:36 #5
Håber du kan lidt engelsk, for nu er jeg blevet lidt doven og sender link istedet for :-)
FSB/QPI (Front side Bus):
http://en.wikipedia.org/wiki/Front-side_bus

Process nm (nanometer):
http://en.wikipedia.org/wiki/65_nanometer