Avatar billede buch73 Nybegynder
05. oktober 2010 - 19:50 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

PC booter ikke op. Kun lys i grøn LED på bundkort

Jeg har lavet en computer for et par år siden, som nu slet ikke vil starte op. Total død og sort skærm.
Der er ikke gang i PSU og CPU køler og kun lys i grøn LED på bundkortet.

Jeg troede det var PSU´en og købte en ny på vejen hjem. Stadig uden resultat.
Har nu prøvet at kortslutte PSU på begge og efterflg fået gang i dem uden bundkort..begge blæser kører fint rundt.

Har lige tjekket CPU og sat ny kølepasta på. Den ser ikke fysisk ud til at være brændt af.

Er det bundkort , CPU der er brændt af? Kan sige at CPU køler vil heller ikke køre på Chassis fan.
Jeg har ikke lige andre CPU/bundkort/kølere til denne processor type, så jeg lige kan tjekke.

Håber i kan hjælpe :)

MVH
Buch

Spec:
Asus M2N-VM/DVI mATX GeForce 7050 DDR2 SATA2
NorthQ NQ-3312BLA 120mm 754/775/939
Athlon 64 X2 AM2 3800+ 2x512kB (2000MHz) 65W
A-Data USB 4GB 2.0 PD2
Kingston Value RAM DDRII 2GB PC800 Kit CL5
Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 8MB 3GB
Samsung SH-S203D/BEBE bulk black SATA
Chill Innovation 400W Silent ATX2.2
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2010 - 19:59 #1
Umiddelbart lyder det jo ikke så godt, men prøv at kortslutte tænd kontakten ned på bundkortet.
Avatar billede buch73 Nybegynder
05. oktober 2010 - 20:02 #2
Hvordan gør jeg det?
Er det at finde de 2 ledningerne der går ud til power knappen. Tage dem af og sætte en alm jumper på de 2 pins?
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2010 - 20:06 #3
På en af de ledninger som går fra kabinettet til bundkortet (de forbistrede små stik) står der Power. Prøv at kortsluttede den.
Jeg mener ikke der sker noget ved at ramme et forkert stik.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2010 - 20:07 #4
Ps en lille saks, eller et lille stykke afisoleret ledning, kan gøre det.
Avatar billede buch73 Nybegynder
05. oktober 2010 - 20:13 #5
Jeg har prøvet at tager Power og Ground stikkene fra og sætte en jumper på i stedet. Men det hjalp heller ikke. Stadig kun grøn lys på bundkortet. Jeg har også taget bundkortet ud af kabinettet for at tjekke om der er kortslutninger på skruerne eller noget.
Avatar billede buch73 Nybegynder
05. oktober 2010 - 20:15 #6
Jeg går ud fra du mener kortslutte Power og ground?
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2010 - 20:16 #7
En jumper, kan den give kontakt der? Prøv hellere et stykke ledning.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2010 - 20:17 #8
Ved godt dette ikke er en bærbar, men man kunne forsøge dette: http://www.version2.dk/artikel/7854-mystisk-stroem-kneb-vaekker-doede-baerbare-til-live
Tag strøm af pc og hold startknappen nede i 30 sekunder, genmonter kabel og forsøg igen.
Avatar billede buch73 Nybegynder
05. oktober 2010 - 20:40 #9
Ja en jumper kan fint kortslutte de 2 pins. Hvis jeg forstår korrekt at det er de 2 pins der skal kortsluttes? Dem hvor de 2 ledninger fra power knappen sad ovre på nede på bundkortet.

When a jumper is placed over two or more jumper pins, an electrical connection is made between them

Prøver også lige forslaget med at slukke og holde startknappen nede og et med batteriet ud også og holde start knappen nede. Intet liv i dyret..:(

Men når nu CPU køler og PSU køler ikke virker. Så kan det vel ikke kun være CPU der er brændt af? logisk set? Hvis CPU er brændt af, vil CPU køler vel stadig køre rundt? Er det ikke rimelig sikkert at det er bundkort? Jeg vil bare være træt af både at købe ny bundkort/CPU og køler, hvis jeg med 99% sikkerhed kan nøjes med den ene ting.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2010 - 20:53 #10
Ja det lyder godt nok som bundkort eller CPU. Det kan ikke kun være CPU køleren, for så ville computeren lige starte op, hvorefter termostaten lukker ned.
Avatar billede audiotribe Nybegynder
05. oktober 2010 - 20:58 #11
Det kan være din strømfosyning der er defekt!

Jeg havde det samme problem, satte en ny strømfosyning i, og det kørte igen :)
Avatar billede audiotribe Nybegynder
05. oktober 2010 - 21:01 #12
strømforsyning that is :)
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2010 - 21:06 #13
audiotribe
Inde du så skråsikkert lægger et svar, så se lige hvad spørger skriver:
"Jeg troede det var PSU´en og købte en ny på vejen hjem. Stadig uden resultat.
Har nu prøvet at kortslutte PSU på begge og efterflg fået gang i dem uden bundkort..begge blæser kører fint rundt. "
Avatar billede buch73 Nybegynder
05. oktober 2010 - 21:06 #14
Jornx - Ja det må næsten være en af de 2. Men hvis det var CPU, ville køleren så ikke stadig køre?

Audiotribe - Ja, jeg troede jeg også så købte en ny som jeg har forsøgt med uden held.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2010 - 21:15 #15
CPU køleren, jo den skulle vel køre rundt. Jeg tror også snare at det er bundkortet, men jeg tør ikke at påstå det, for det er en vanskelig situation du står i, fordi det ikke umiddelbart kan testes.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2010 - 21:18 #16
Jeg tvivler stærkt på at det har betydning, men prøv for en sikkerheds skyld at tage HDD og CD/DVD drev og USB fra, og prøv at starte op sådan.
Avatar billede buch73 Nybegynder
05. oktober 2010 - 21:28 #17
Jeg har prøvet at tage HDD og drev fra og med 1 ram blok også kun.
Nå, jeg prøver nok at købe et nyt bundkort i morgen efter arbejde og så krydser jeg fingre. Hvis der kommer gode råd inden vil det jo være fint, ellers takker jeg for de mange indtil videre :)
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2010 - 21:28 #18
Nå jeg kommer i tanke om, at du har taget bundkortet ud af kabinettet, så afmonteringen er vel allerede sket?
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2010 - 21:30 #19
Ok, det ser ud til at du har gjort hvad du kunne for at teste.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2010 - 16:28 #20
Har du prøvet #8??
Avatar billede buch73 Nybegynder
06. oktober 2010 - 17:38 #21
Ja, jeg prøvede dit forslag. Desværre også uden held.
Nu har jeg lige bestilt nyt bundkort, så håber jeg at det hjælper. Tager jo bare lidt tid at få det skiftet og evt geninstalleret windows osv. Men får den samlet fredag eftermiddag..så skriver jeg lige status.
Avatar billede buch73 Nybegynder
09. oktober 2010 - 15:51 #22
Hej igen

Nå, jeg ville lige fortælle status.. fik købt nyt bundkort og samlet igen og så virkede alt som det skulle. :)
Så det var bundkortet der var stået helt af pludselig efter 2 år. Men sådan kan det jo gå nogle gange.
Mange tak for hjælpen til jer alle.. i kan jo evt smide lidt svar og få point for de forskellige råd :)
Buch
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2010 - 16:54 #23
Ingen point til mig tak:)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2010 - 09:06 #24
ingen point til mig