Avatar billede cr2000 Nybegynder
06. oktober 2010 - 11:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

XAL 2.80 på SQL 2008 - Collation spørgsmål

Hej Eksperter.

Jeg har kastet mig ud i den opgave at køre en gammel Corcorde XAL 2.80 kerne på en SQL2008 server.

SQL'en køre i kompatibilitets mode for Sql2000.
Og alt i alt har vi fået det op og spille.

Dog får jeg en fejl ved start af XAL der går på:
"Forkert sorteringsorden"
"Programmet har detekteret en sorteringsorden, der ikke følger retningslinierne beskrevet i installationsvejledningen. Indtil dette er rettet, kan sortering og general virkemåde i programmet ikke garanteres"

Så er spørgsmålet bare. Hvad er den rigtige sorterings orden?
Det er en dansk installation. Og jeg har prøvet med lidt forskellige collations som:
"SQL_Danish_Perf_CP1_CI_AS"
"Danish_Norwegian_CI_AI"
"Danish_Norwegian_CS_AS"

Men samme fejl.
Er der evt. noget man skal gøre for at collations ændringen slår igennem på XAL'en?
Avatar billede mariaf Juniormester
06. oktober 2010 - 19:38 #1
Prøv at checke lagerkartoteket i XAL. Det er næsten med garanti højrestillet, og det er SQL ikke vild med.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
06. oktober 2010 - 21:10 #2
Du skal køre med SQL_Danish_Pref_CP1_CI_AS hvis det er en dansk XAL!
Har du evt. fejl i din ODBC opsætning?
At højrestillede felter skulle give problemer har jeg aldrig hørt om! XAL og C5 smider bare spacer i venstre side af feltet for at højrestille det. Det har ikke noget med SQL serveren at gøre.

Hvis du stadig har problemer så prøv at kontakte Broholm - han er et geni til XAL/SQL! Du finder ham her på Eksperten:-)

//Tommy
Avatar billede cr2000 Nybegynder
06. oktober 2010 - 21:45 #3
Hej Tommy.

Det var også den collation jeg endte op med at efterlade serveren på.
Dog får jeg stadig fejlen ved opstart.

Jeg har kigget lidt på odbc opsætningen og har pillet lidt rundt i indstillingerne. Men intet af det giver mig nogen resultater.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
06. oktober 2010 - 22:09 #4
Jeg har et par XAL 2.80 kørende på SQL 2005, men de kører med de nyeste kerner (3.55). Der var lidt problemer i starten men med Brohols hjælp fik vi gang i systemerne.

Jeg har følgende kommentarer stående fra hvor de blev flyttet fra SQl 2000 med 2.80 kerner til SQL2005 med 3.55 kerner:

SQL: Collation: SQL_Latin1_General_CP1_CI_AS
Husk DB option version 7.0
kopier C_Direct.sys
Opstart XAL med -zjSQLSRVR.XAL
XALSYS kartotek tilføj PERCENT i keywords
XALSYS  kartotek tilføj >>AND INDEXPROPERTY(id, name, 'IsStatistics') = 0<< i GETINDEX
genstart XAL
Kør synk
genstart XAL
indlæs data

Men som sagt, prøv at kontakte Broholm, har har virkelig styr på XAL/SQL. Bare søg på Broholm her på sitet!
Avatar billede cr2000 Nybegynder
06. oktober 2010 - 22:44 #5
Jeg har allerede skrevet til Broholm :)

Det problem jeg kunne se opstå er at SQL 2008 ikke kan køre kompatibilitets mode for SQL 70 / 7.0 men kun ned til 80.
Men igen. Det køre jo næsten :)
Jeg kan bruge XAL'en i dos.

I windows er der dukket en ny fejl op efter jeg kørte data på.
Når jeg åbener windows versionen får jeg:
"Adgangsbegrænsning"
"Der er ikke købt adgang til dette modul"
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
06. oktober 2010 - 23:02 #6
Den kan være et problem, der er løst med de nyere kerner.
2.80 er jo en 2.70 med nye kerner, så det er en meget gammel hund.
Avatar billede mariaf Juniormester
07. oktober 2010 - 08:20 #7
Kunne du så ikke lige give løsningen med højrestillede varenumre til Microsoft? De kan nemlig ikke løse det.
Avatar billede cr2000 Nybegynder
07. oktober 2010 - 09:48 #8
Ville meget gerne opgradere kerne. Men vi har en masse tilpasninger til systemet som jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skulle få med op til en nyere version.

Måske er det slet ikke så svært som jeg tror?
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
07. oktober 2010 - 10:28 #9
Du starter bare de nye kerner op med en -Q280 (-Q270), så har det ikke nogen indflydelse på din applikation. Men kerneopdateringen består ikke kun af kernerne! 3.55 har en del hjælpefiler der også skal bruges. Jeg mener at jeg lavede en fuld installation af 3.55 og så kopierede jeg applikationslagene mm. over fra 2.80.
Men Broholm kan det i søvne:-)

Ang. højrestillede felter, så har det ikke noget at gøre med det cr2000 spørger om! Det er helt klart et collation eller SQL versions issue. På det stadie han var I havde han slet ingen data i databasen - går jeg ud fra:-)
Det kan godt være at der er et problem, hvis man ændre et venstrestillet felt til at være højrestillet - at XAL ikke aut. går ud og modificerer alle records i kartoteket! Men det vil en export-, tøm- og import kartotek løse.

//Tommy
Avatar billede cr2000 Nybegynder
07. oktober 2010 - 10:35 #10
Jeg ved ikke lige hvor mariaf's forslag kom ind i billedet :)
Avatar billede cr2000 Nybegynder
16. marts 2011 - 00:35 #11
Vi lukker