Avatar billede wowjoey Nybegynder
07. oktober 2010 - 15:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Er der nogen som er skarp, til C#? :-)

Jeg har fået en opgave, og mangler hjælp. Hvordan vil en programmering til nedenstående opgave se ud i C#??

Mål

At træne og demonstrere dine evner til at arbejde med følgende emner:
    Variabler
    Operatorer
    Beslutninger
    Løkker
    Arrays
    Metoder

Oplæg

Din opgave består i at lave softwaren til en sodavandsautomat, nærmere bestemt den del der styrer valg og betaling. Projektet består af et grundprojekt og nogle valgfrie options.
Programmet præsenterer udvalget af sodavand i en overskuelig menu, som kunden kan vælge ud fra.
Når kunden har foretaget sit valg, vises prisen og kunden indtaster sin betaling. Programmet skal kun fungere med mønter.
Programmet skal nu kunne give korrekt tilbage, hvilket sker ved at det udskriver hvor mange 20‐kroner, 10‐kroner osv. der skal gives tilbage. Byttepengene skal beregnes på den mest optimale måde, altså med færrest antal mønter.
Der skal mindst indgå én metode, som du selv har lavet.

Options:

Automaten giver mulighed for at vælge mellem danske kr. og Euro € som betalingsvaluta.
Brugeren vælger en sodavand ved at taste et tal, uden at skulle trykke på Enter‐tasten.
Automaten giver fejlmeddelelser hvis man vælger noget ulovligt eller kaster for få penge ind m.m.
Automaten fører kontrol med lager‐antallet, således at man ikke kan vælge en sodavand som er udsolgt.
Tilføjelse af menu‐punkt, der "fylder" automaten op igen med et bestemt antal sodavand. Inden dette menupunkt kan aktiveres, skal man indtaste en administrator‐kode.
Udarbejdelse af Nassi Scheidermann‐diagrammer (en speciel type flowchart til struktureret programudvikling) , som viser den overordnede struktur.

Krav

Samtlige emner nævnt under Mål skal indgå i projektet.
Avatar billede wowjoey Nybegynder
07. oktober 2010 - 15:30 #1
Nogle tegn ser lidt mærkelige ud.. jeg prøver lige at indsætte den igen:

Mål

At træne og demonstrere dine evner til at arbejde med følgende emner:
    Variabler
    Operatorer
    Beslutninger
    Løkker
    Arrays
    Metoder

Oplæg

Din opgave består i at lave softwaren til en sodavandsautomat, nærmere bestemt den del der styrer valg og betaling. Projektet består af et grundprojekt og nogle valgfrie options.
Programmet præsenterer udvalget af sodavand i en overskuelig menu, som kunden kan vælge ud fra.
Når kunden har foretaget sit valg, vises prisen og kunden indtaster sin betaling. Programmet skal kun fungere med mønter.
Programmet skal nu kunne give korrekt tilbage, hvilket sker ved at det udskriver hvor mange 20-kroner, 10-kroner osv. der skal gives tilbage. Byttepengene skal beregnes på den mest optimale måde, altså med færrest antal mønter.
Der skal mindst indgå én metode, som du selv har lavet.

Options:

Automaten giver mulighed for at vælge mellem danske kr. og Euro € som betalingsvaluta.
Brugeren vælger en sodavand ved at taste et tal, uden at skulle trykke på Enter-tasten.
Automaten giver fejlmeddelelser hvis man vælger noget ulovligt eller kaster for få penge ind m.m.
Automaten fører kontrol med lager-antallet, således at man ikke kan vælge en sodavand som er udsolgt.
Tilføjelse af menu-punkt, der "fylder" automaten op igen med et bestemt antal sodavand. Inden dette menupunkt kan aktiveres, skal man indtaste en administrator-kode.
Udarbejdelse af Nassi Scheidermann diagrammer (en speciel type flowchart til struktureret programudvikling) , som viser den overordnede struktur.

Krav

Samtlige emner nævnt under Mål skal indgå i projektet.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
07. oktober 2010 - 15:52 #2
Et forslag: kom med dit eget bud så meget du selv kan.. Folk vil næppe lave hele denne opgave for dig, hvis du ikke selv prøver
Avatar billede wowjoey Nybegynder
07. oktober 2010 - 17:52 #3
Øv... så er jeg lidt lost.. Jeg kan nemlig ikke se det logiske i det. Enten fordi læreren er dårlig til at undervise, eller også er det mig som ikke fatter noget.

Men nu er det jo ikke det endelige projekt.. opgaven blev gennemgået på tavlen i dag, og så fik vi til opgave at lave den hjemme...
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
07. oktober 2010 - 18:36 #4
Tja.. prøv selv at tænke på logikken over hvordan det skal løses.

Ved du hvad de forskellige ting er under mål?

Hvis du ikke gør, ja så vil jeg anbefale dig:

1. Se den bog i har fået udleveret
2. Se tutorials på nettet. (det har været min læringsform, den kan anbefales)

En ordentlig tutorial der kommer rundt om mange ting:
http://www.csharp-station.com/Tutorial.aspx
Avatar billede Syska Mester
07. oktober 2010 - 22:08 #5
Vi skal ikke lave dine lektier, men hjælpe med dem.

Hvis du kommer med dine tanker om hvordan du kunne løse det, så kan vi give feedback på det.

Hvis det er helt uoverskueligt, så ville jeg nok henvende mig til læren, og sige at han er gået alt for hurtigt frem, hvis i ikke kan løse de opgaver der bliver stillet.

mvh
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
07. oktober 2010 - 22:53 #6
Hvad ^^ buzzzz sagde. Eksperten er "hjælp til selvhjælp" ifølge mig, og en masse andre herinde.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2010 - 02:32 #7
Avatar billede wowjoey Nybegynder
23. oktober 2010 - 14:18 #8
Nå det var det..!