Avatar billede DanielXavier Nybegynder
17. oktober 2010 - 08:48 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Zip Rar, ISO og hvad de ikke hedder..

Jeg skal lave backup af billeder, film og dokumenter, men hvordan gør jeg det nemmest?

Det er vel omkring 100 GB

Hvilket medie skal jeg bruge, og hvor meget kan jeg regne med at 100 GB fylder efter komprimering.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2010 - 09:11 #1
der er flere måder men via en ekstern usb harddisk eller læg det på et gratis hotel hvor du kan hente det fra igen

winrar 32 bit

http://www.rarlab.com/download.htm

http://www.pcworld.dk/art/9263

her er lidt imod

http://groups.google.com/group/dk.edb.sikkerhed/browse_thread/thread/115f1d07f666ef8e/22825a788cf5b22b?lnk=raot&pli=1

m.v.h
Avatar billede Selas Nybegynder
17. oktober 2010 - 10:42 #2
Tror du får svært ved at finde et sted der giver 100 GB væk gratis.  :D
Men en ekstern harddisk er nok det mest normale i dag.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2010 - 12:36 #3
WinRar et et udmærket program, men det er ikke gratis, og det er Winzip heller ikke. Det er derimod open source 7-zip:
http://www.7-zip.org/download.html
Men der er jo ikke direkte tilgang til data på den måde. Det hele skal jo udpakkes først.
Iso pakker men formindsker ikke. Men man kan godt tilgå sine data.
Hvis du har plads nok på en HDD, kan du jo også bare kopiere det hele til en folder. Så kan du altid hente og bringe direkte.
Avatar billede thov Forsker
17. oktober 2010 - 13:08 #4
Komprimerede billedformater som f.eks. .JPG, og video'er i MPEG-2 og MPEG-4, kan det slet ikke betale sig at komprimere - det er de nemlig allerede.

Ved dokumenter er der til gengæld masser af plads at hente :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2010 - 13:24 #5
#4 Det er sgu rigtigt. Har lige prøvet med en lille folder med JPG filer, med WinRar. 18,1MB blev pakket til 17,2MB. Nu drejer det sig så om 100GB, men alligevel. Og så er der jo også det ved pakkeprog. At det kan gå galt. Og da især med 100GB - Hvis man da i det hele taget kan pakke så meget? Efter min mening er det bedre at kopiere det hele til en folder på en anden HDD. Eller endnu bedre, for sikkerheden, giv det sin egen partition, på en anden HDD.
17. oktober 2010 - 13:32 #6
* Enig med #5 !!! *
Avatar billede thov Forsker
17. oktober 2010 - 13:37 #7
Ja, og så holde kopien opdateret med SyncToy :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. oktober 2010 - 15:25 #8
Og så er der jo også det ved pakkeprog. At det kan gå galt.

I sådan et tilfælde sørger man selvfølgelig for at filen kan gendannes i tilfælde af fejl. Det gøres samtidig med pakningen, og her er Winrar bedst.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2010 - 16:31 #9
#8
Hvordan gør man det? Har flere gange oplevet at WinRar filer var corrupte.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2010 - 23:35 #10
Respons fra spørger?
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 13:32 #11
Ingen respons fra spørger, så jeg afmelder overvågning.
Avatar billede DanielXavier Nybegynder
20. oktober 2010 - 16:00 #12
Jeg har ikke rigtig modtaget svar på mine spørgsmål jornx, jeg kan til gengæld se, at der er livlig diskussion omkring hvilket program, der er det bedste.
Mine spørgsmål var, hvilket medie, der var bedst skal jeg bruge dvd´er eller usb, eller harddisk, det tyder dog på harddisk. Ydermere, fik jeg heller ikke svar på hvor stor størrelsen på backup´en ville ende i. Derfor står spørgsmålet stadigvæk åbent.
Men jeg kan da lukke det nu, da jeg selv fandt løsningen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. oktober 2010 - 17:04 #13
Og løsningen var?
Avatar billede Selas Nybegynder
20. oktober 2010 - 17:47 #14
Se #1 og #2 Daniel.
Avatar billede DanielXavier Nybegynder
21. oktober 2010 - 08:55 #15
Selas

Ja?... Jeg skrev også at det jo tydede på at harddisken var svaret ;)

john_stigers

Jeg kan desværre ikke huske resultatet, men mener vi landte på omkring 94-95 GB, hvilket også stemmer nogenlunde overens med #5

Så det kan jo næsten ikke betale sig at komprimere kontra tidsmæssigt forbrug. Det hele blev lagt på HDD grundet størrelsen.
Avatar billede Selas Nybegynder
21. oktober 2010 - 09:41 #16
Så du brugte vores anbefaling (hdd) men beholdte pointene selv, flot.
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. oktober 2010 - 11:32 #17
Ja det fatter man jo ikke en disse af?
Forklaring følger vel...

(Og brug nu ikke den med at der ikke var lagt svar, så du kunne ikke acceptere deres svar, for du svarede jo selv og accepterede dette...)
Avatar billede DanielXavier Nybegynder
21. oktober 2010 - 12:55 #18
Jamen drenge... Nu skal i da høre hvorfor i ikke får jeres uundværlige 60 p. til samlingen af flere hundrede tusinde!.

Jeg fik kun besvaret halvdelen af spørgsmålet, resten måtte jeg jo selv finde ud af. Så Selas, hvis du ved hvordan jeg deler point op, så du kan få de 30 af dem, skal du da være mest velkommen.. GeeeS!
Avatar billede Selas Nybegynder
21. oktober 2010 - 13:05 #19
Nej det er fint, ville bare minde dig om hvordan det foregår herinde, og du har jo selv sagt at du har fået svar på det med størrelsen tidligere. ;o)
Man kan sagtens dele pointene ud når man accepterer svar, hvis man vil gøre det senere skal man gøre det via en ny tråd, men som sagt er det ligegyldigt for mig, ved ikke med #1 og #4/5.