Avatar billede safesite Nybegynder
17. oktober 2010 - 18:59 Der er 9 kommentarer

Hvor findes apparat til måling af benzindamper?

Jeg ved ikke om dette er det rigtige forum men der findes ofte en masse kloge sjæle herinde så jeg prøver lige.

Jeg har et problem med benzindampe i min lejlighed pga. underliggende garager. For at undersøge sagen nærmere tænkte jeg på, at jeg ville måle værdierne for disse damper for at se, om de var over grænseværdierne sådan, at de udgjorde en sundhedsfare.

Nu er spørgsmålet..., hvor finder man sådan et apparat som man kan leje eller købe?

Ethvert svar skal være velkommen.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2010 - 19:04 #1
Et opkald til Beredskabsstyrelsen (www.brs.dk) kan være en mulighed. Det er højst sandsynlig dem, der ved, hvad der kan bruges, og hvem der kan spørges.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2010 - 19:45 #2
Først og fremmest må det være en objektiv vurdering. Hvis du kan lugte Benzin, kan det jo påviseses meget nemt.

Hvis du derimod, subjektivt, antager at kunne måle molekyler med en Dims! er vi ude i en underlig debat
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2010 - 22:48 #3
?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2010 - 09:00 #4
Har du problemer i denne retning, skal du da henvende til din udlejer. Kan tænkes der er noget galt i ventilationsanlægget eller andre installationer, der ikke er tætte.
Benzindampe bliver man jo ikke "kvikkere i hovedet af", så det er bare med at få det undersøgt.
Har du nogen ide hvor de kommer fra. Kloakken eller ventilation?
Avatar billede safesite Nybegynder
01. november 2010 - 00:28 #5
Steeven <-- Det lyder som en af de bedste idéer af alle svar. Jeg vil prøve dem og se hvad de kan tilbyde af hjælp. Takker! :-)

Jape44 <-- Jeg har for ca. et halvt år siden haft hele lejligheden fyldt med benzindampe da en bette dreng havde garagen nedenunder lejligheden og hældt benzin indendørs på sin scooter. Så jo, det kan lugtes. Nogle gange stærkere, andre gange svarere. Der er ikke noget underligt ved, at jeg ønsker og finde ud af om nogle grænseværdier er overskredet. Det er såmænd der hele sagens kerne og problemstilling ligger.

220661 <-- Ja, det er jeg også i færd med men det er et boligselskab og de har daleme mig da igen installeret en lejer med en - hold så fast - scooter endnu engang lige nedenunder soveværelset. Fandt først ud af det med vished her i dag. Så nu skal der andre boller på suppen. Jeg bad dem nemlig om og lade være med udlejning til køretøjsbrug inden der var fundet en løsning på problemet. Ventilationsrør har også været nævnt fra deres side som en mulig løsning på problemet. Min formodning er, at siden vores bygning er fra 50'erne og der nok ikke lige var den mest arkitektoniske snilde ved bygning af lejlighedskomplekser ifbm. den problemstilling (jeg betragter hele den udformning med garager under lejlighederne som en kæmpe arkitektonisk fejl), ja så tror jeg at det simpelthen ikke er tæt nok i hjørnerne ovenover garagens loft og op til mit soveværelse. Så det siver nok igennem spalter og sprækker. Og ja, du har ret. Jeg har også haft hovedpine m.m. så jeg er ret så tændt og vred over endnu en udlejning over mit hoved til en person med køretøj dernede. Men det skal jeg adressere her i den kommende uge når jeg taler med boligselskabet.

Indtil da vil jeg prøve og kontakte beredskabsstyrelsen.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2010 - 21:15 #6
Hvis Jape44 kan uddybe denne sætning:
Først og fremmest må det være en objektiv vurdering. Hvis du kan lugte Benzin, kan det jo påviseses meget nemt.
har du nok dit svar dér.

Ellers lægger jeg et svar nu.

Måling af kemiske stoffer er skam en svær manøvre. Men spørg de rigtige, så er man godt på vej.
Avatar billede safesite Nybegynder
14. november 2010 - 19:40 #7
steeven <-- Jeg er ikke helt med på hvad du vil sige men jeg kan oplyse, at jeg har talt med en specialist fra Teknologisk Instiut indenfor målinger af den slags kemikalier o.l. som - efter at jeg forklarede hende lugtgenerne - fortalte mig, at der i benzin er det højgiftige stof benzen som i ganske små doser kan være ekstrem farligt for helbredet. Jeg har sovet i det rum i ca. et år med enten mere eller mindre lugt så det er jo vildt bekymrende.

Svaret er altså, at det KAN sagtens lade sig måle men en sådan måling koster mellem 21-25.000 kroner at foretage og det har jeg altså ikke lige småpengene til ligesom jeg ej heller går ud fra, at et boligselskab som end ikke svarer på ens henvendelser er indstillet til, at gøre det. Så nu er der kun en ting tilbage og det er en sag som jeg vil køre mod boligselskabet når fristen jeg gav dem udløber næste søndag. Utroligt og trist men det er altså sådan de har valgt og køre sagen.

I øvrigt så grænseværdien for stoffet benzen iflg. loven fastsat til ikke at måtte være højere end 5 mikrogram pr. kubikmeter luft. Når jeg kan lugte det så fik jeg at vide, er der en stor chance for, at det ligger deromkring eller højere.

Når jeg ved mere vender jeg tilbage fordi jeg stadigvæk skylder nogen nogle point. Lige nu mener jeg, at det mest er dig der har fortjent dem da du ledte mig på sporet med beredskabsstyrelsen som anbefalede mig Teknologisk Institut men som nævnt vender jeg lige tilbage igen. ;-)
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2010 - 20:37 #8
Ærgerlig historie - forhåbentlig har ingen taget skade.
Held og lykke med den kommende kamp mod et boligselskab.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2010 - 20:49 #9
Ved ikke om det her er at gå over stregen?
http://programmer.tv2.dk/basta/tips/