Avatar billede vind Nybegynder
19. oktober 2010 - 22:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Formatering, installation af laptop uden drev

Jeg har en Lenovo X200 - http://shop.lenovo.com/us/landing_pages/thinkpad/2008/X200 - som jeg er vældig glad for. Den har windows xp, og jeg overvejer at investere i windows vista eller 7 for at opgradere computeren.
Hvad skal jeg være opmærksom på ved denne proces - er det klogt at gøre?

Computeren har intet cd-drev, så jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal gøre, når jeg vil installere et nyt styresystem? Kan man installere det via usb, og virker det, når man har formateret computeren?
Skal jeg hente alle drivere enkeltvis på lenovos hjemmeside, når jeg skal have alle specialfunktionerne til at virke?

Et trejde og sidste spørgsmål. Bios er ikke opdateret siden køb i starten af 2009. Er det noget, jeg skal gøre? I så fald hvordan gør jeg?

Pyh, det var mange spørgsmål. Jeg håber, I kan hjælpe med at gøre mig klogere.
På forhånd tak for hjælpen.

/Vind
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2010 - 22:33 #1
Køb eller lån et eksternt DVD/CD drev til USB

Glem den BIOS medmindre du har problemer
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 00:06 #2
Hvorfor har du windows XP? der står jo i linket:Genuine Windows Vista® Ultimate.
Nå men du skal finde alle driverne selv på Levonos support.
Ja du kan godt installere win7 fra en USB, men jeg er enig i, at det bedste er at købe et ekstern USB CD/DVD drev. Det er ikke så dyrt, og det kan jo også bruges til andet end installation. Jeg er også enig i, at hvis du ikke har problemer med bios, så lad den være.
Når du installerer fra en Win7 DVD, så gå først i bios og sæt Sata mode til AHCI.
På Asrock er stien i bios:Advanced - Storage configuration - Sata operation mode, men det hedder nok ikke helt det samme hos Levono.
Avatar billede vind Nybegynder
20. oktober 2010 - 07:44 #3
Jeg har XP, da det var installeret på computeren, da jeg fik for den for 2 år siden.
Mange tak for rådene. Kan du give en ultrakort forklaring på, hvorfor jeg skal ændre til AHCI? Så forstår jeg det nemmere. :-)
Og skal det gøres, inden jeg formaterer?
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 09:59 #4
AHCI: Advanced Host Controller Interface. Hvis den er sat til, kræves der en AHCI driver. Det er der på wista og win7, men ikke på winXP. Det betyder, at du får en meddelelse om, at der ikke er nogen harddisk.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 13:27 #5
Jeg har lige læst #4 igen. Havde åbenbart glemt hvilken vej du vil gå. Glem det med AHCI, win7 kan sagtens installeres, uanset hvordan den står. Kun hvis der er problemer under install, kan det være nødvendig at sætte Sata mode til AHCI. Når du derimod kører XP, skal Sata mode absolut være Ide (Pata)
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 14:03 #6
Hent driveren til netkortet INDEN du formaterer - bare for en sikkerheds skyld, så du er sikker på at kunne komme på nettet.

Når du har installeret Windows og evt. driveren til netkortet, henter og installerer du System Update (findes på Lenovos supportside).

Når du efterfølgende kører System Update, finder programmet selv din computers nøjagtige modelnummer og efterfølgende hentes og installeres samtlige drivere automatisk. Du skal IKKE finde dem selv, som det nævnes (du kan selvfølgelig godt, hvis du hellere vil det). Ved samme lejlighed kontrolleres din BIOS, og hvis der findes en nyere udgave, får du tilbuddet om en opdatering. Også dette foregår automatisk....
Avatar billede haverslev Novice
20. oktober 2010 - 20:00 #7
Nemmeste er via USB -dvd-drev, doog kan der også laves en Windows 7 USB boot udgave, så det kan installeres fr en USB key

Ang. drivere osv.
Så hent og installere dette og du vil få at vide havd der skal gøres ifm. med en W7 install.
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor
Avatar billede vind Nybegynder
18. november 2010 - 10:05 #8
Tak for jeres svar! Jeg har glemt alt om at lukke den tråd, men formatering og installering gik uden problemer, så tak for hjælpen.
Læg et svar, så jeg kan lukke tråden. :-)
Avatar billede haverslev Novice
18. november 2010 - 10:22 #9
Et Svar, men kan afvises hvis ikke det er mig du evt. mener :-)