Avatar billede 0zumg Nybegynder
19. oktober 2010 - 23:06 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at installere WinXP på min pc, med Win7

Hej eksperter!

Åhhh.. Jeg har knoklet og prøvet i 6 timer - indtil jeg kom i tanke om den gode ide at spørge jer herinde!

Mit problem er, at jeg ikke kan boote fra min WinXP CD..
Der kommer den lille tekst i venstre hjørne "Press any key to boot from CD...." - og jeg trykker på en vilkårlig tast. Herefter skulle installationen gerne gå igang, men næ nej. Jeg får bare en sort skærm, hvor der ingenting sker.

HJÆLP???

Jeg har kigget rundt på nettet, men forgæves. Har prøvet mange ting. Bl.a. så jeg et indlæg med at man skulle skifte sin SATA indstillinger fra ACHI til ATA/IDE eller sådan noget i den stil. Men jeg synes ikke at jeg kan finde det i mine BIOS-indstillinger?

Er der nogle af jer, der ellers kan hjælpe mig, så ville jeg blive super glad!! :-)

10000 gange tak på forhånd.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2010 - 23:50 #1
Ja dit problem er nok bare, at din bios står til AHCI, og der er ingen driver til det med XP.
Nu er det desværre sådan, ar det som står i bios om AHCI er forskelligt. På min Asrock ser det sådan ud:
Advanced - Storage configuration - Sata operation mode.

Men prøv at finde noget med Sata, og husk at IDE og Pata er det samme. Det skal stå i Ide mode, men somme tider står der Sata-pata mode.
Avatar billede 0zumg Nybegynder
20. oktober 2010 - 00:50 #2
Ja okay. Min fejl - undskyld at jeg ikke har formuleret mig rigtigt så. :)

Jeg kan ikke komme ind, der hvor mine SATA oplysninger er i min BIOS. Jeg kan stortset ikke navigere rundt i halvdelen af min BIOS, felterne er bare grå, og kan ikke hoppe over på dem.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 01:05 #3
Ok, men den fejl kender jeg ikke, har aldrig set noget lignende.
Så jeg kan desværre ikke hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 01:06 #4
Ok, men den fejl kender jeg ikke, har aldrig set noget lignende.
Så jeg kan desværre ikke hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 01:07 #5
Nå nu laver Eksperten kuk i det:)
Avatar billede 0zumg Nybegynder
20. oktober 2010 - 01:15 #6
Nej okay, men det var mere hvis i kendte en anden måde at løse problemet på.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 01:29 #7
Det lyder nu om om der er noget galt med computeren.
Men jo der er en anden måde. Den går ud på at få fat i en Sata driver. Hvis man har en floppy lægges den ind under install. af windows, ved at trykke på F6 når muligheden kommer.
En anden mulighed er at Lave en Slipstreamed CD-XP med nLite hvor driveren er installeret, og så boote fra den.
http://nlite.dk.malavida.com/d792-download-gratis-windows
Avatar billede 0zumg Nybegynder
20. oktober 2010 - 02:02 #8
Hej igen Jornx.

Jeg har ikke nogen floppy disk eller drev, i min bærbar - men jeg har prøvet at slipstreame en CD med nLite, og boote fra den, men samme resultat.. Det sker intet.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 02:12 #9
Nej det tænkte jeg jo nok, når bios er så mærkelig. Der er nok noget galt med dit bundkort, eller med rammene. Hvis der er mere end een ramblok, kan du prøve at tage en ud på skift.
Teoretisk set er det også muligt at teste rammene med Microsoft memory tester, men det er tvivlsomt, om der kommer noget på skærmen.
http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 02:26 #10
Du kan også håbe på, at der er gået koks i bios. Hvis det er det, så prøv at tagel al strøm fra computeren i nogle minutter. Også det lille batteri på bundkortet. Eller flyt jumperen, ved siden af batteriet, 1 gang frem og tilbage igen. Hvis du ikke kender den, så se billedet. http://peecee.dk/upload/view/271524
20. oktober 2010 - 06:24 #11
Generelt: Er du 100% sikker på at der findes driversoftware til det gamle XP system passende til din hardware ???
Avatar billede 0zumg Nybegynder
20. oktober 2010 - 12:20 #12
Bob bob bob. Det må du meget undskylde Jornx - jeg har glemt at nævne at det er en bærbar. Memory tester har jeg også under "Diagnostics" i min BIOS, så jeg prøver bare at køre den derfra. Men har det nogen betydning at det er en bærbar computer?

Karise_Larry: Nej, det har jeg ikke undersøgt. Jeg plejer bare at boote fra CD, og så kører installationen ellers bare. Har formateret mange computere gennem tiden, men jeg må dog indrømme at det er første gang jeg skal nedgradere en bærbar computer. Igen, har det nogen betydning? Eller er der noget specielt man skal gøre før man kan formatere sådan en bærbar computer?
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 12:36 #13
Angående ram; nej det er det samme. Hvis bare en ramblok fejler, kan det betyde, at computeren ikke starter op. Men det med din bios lyder sgu ikke godt. Prøv at pille dine ram helt ud. Jeg har ikke selv prøvet, men læst, at man kan gå i bios uden der er ram i maskinen.
Avatar billede LarsDC Nybegynder
20. oktober 2010 - 12:58 #14
Jeg kunne ved siden af alt det her godt tænke mig at vide hvilken maskine der er tale om? Mærke? Model? Evt. hvilken BIOS type hvis du kan se det?`
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 13:06 #15
Som jeg læser det, er der intet galt med din BIOS. Den er formentlig bare låst for at beskytte mod ændringer. Min BIOS ser i hvert fald ud, nøjagtig som du forklarer det, når jeg låser den. Så skal den bare låses op igen (under punktet Security på min...), så er du kørende igen.
Avatar billede 0zumg Nybegynder
20. oktober 2010 - 14:32 #16
Jornx: Ærlig talt er jeg ikke så meget for at lege med hardware i min bærbar, da jeg aldrig har rodet med sådan noget før. Ps: Jeg har kørt "Primary Hard Drive Self Test" og "Memory Test" inde under "Diagnostics" i min BIOS.

LarsDC: Det er en HP Pavilion dv5-1110eo maskine. Jeg ved ikke hvad en BIOS-type er, men kan dette være en mulighed?: "InsydeH20 Setup Utility".

Mortenvp: Inde under Security synes jeg kun at jeg kan se "Administrator Password" og "Power-on password". Kan ikke rigtig se nogen steder hvor jeg kan låse den op.
Avatar billede 0zumg Nybegynder
20. oktober 2010 - 15:04 #17
OK.

Jeg har læst lidt om den InsydeH20 Setup Utility BIOS type, på nettet, og jeg kan forstå at den er begrænset. Altså, er der ikke noget galt med min BIOS, det er fabrikken der har begrænset den????

- PS: Er det bare mig, eller er der ikke nogen SATA harddisk i min bærbar?

http://peecee.dk/upload/view/271570/full

Jeg synes nemlig ikke at jeg kan se SATA nogen steder.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 17:01 #18
Det fremgår ikke af billedet. Det ses i bios. eller Her:
http://majorgeeks.com/download4181.html
Avatar billede 0zumg Nybegynder
20. oktober 2010 - 18:01 #19
Der står præcis det samme derinde.

Jeg har også prøvet denne guide:
http://www.howtogeek.com/howto/windows/resolving-setup-did-not-find-any-hard-disk-drives-during-windows-xp-installation/

- men forgæves igen.. Jeg synes heller ikke at den har hjulpet.

- Jeg har fundet noget mere info om min BIOS:

BIOS Type: Insyde
BIOS Version: F.32

InsydeH20 Setup Utility Rev. 3.5 og version F.32
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 18:15 #20
Ifølge #8 har du lavet en slipstreamed XP (rigtigt?) med den rigtige sata driver. Det SKAL kunne køre hvis hardwaren er i orden.

Prøv at køre en Live-CD direkte fra CD-drevet.
http://www.puppylinux.com/download/
Avatar billede 0zumg Nybegynder
20. oktober 2010 - 18:38 #21
Hvad mener du med den rigtige sata driver?
Ps: Kan ikke finde ud af det der Puppy Live-CD. Er det en .iso fil jeg skal downloade, brænde, og prøve at boote fra den?
- I så fald, hvor downloader jeg den fil henne..
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 18:48 #22
Ja den driver du lægger ind på den Slipstreamede XP under tilføj driver, skal selvfølgelig passe til dit bundkort.

Ja poppy Linux er en iso fil som skal brændes til en bootfil med f.eks. http://www.softpedia.com/get/CD-DVD-Tools/Data-CD-DVD-Burning/Active-ISO-Burner.shtml

Poppy Linux, ja det står da i #20
Avatar billede 0zumg Nybegynder
20. oktober 2010 - 18:54 #23
Oh, i found it. :)
- Og nej, jeg tilføjede ikke nogen driver, da jeg ikke kunne finde en TOSHIBA MK2552GSX Windows XP-driver.
Avatar billede 0zumg Nybegynder
20. oktober 2010 - 19:10 #24
Lol - Fuck hvor nice :D .. Jeg koerer lige nu paa det der OS der var paa den der CD. Noget der ligner Linux paa en maade eller saadan noget.
- Men ja, det virker. Hvad saa nu?
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 21:18 #25
Hvis du kører Poppy Linux, ja så er det faktisk Linux:) Meningen med Poppy Linux er, at hvis det kører og det ser rigtigt ud på skærmen, så skulle din computer være i orden.
Du skriver, at du ikke tilføjede nogen driver til den Slipstreamede XP. Jamen det var jo hele meningen. Nu har du jo bare lavet en kopi af XP, og det kommer du selvfølgelig ikke længere med.
Altså, hvis du ikke kan tilgå din bios, er du nød til at finde en Sata driver. Jeg ved faktisk ikke, om det absolut skal være en TOSHIBA MK2552GSX Sata driver.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 21:25 #26
Avatar billede 0zumg Nybegynder
20. oktober 2010 - 23:11 #27
Hm.. Ups :D

Jeg har downloaded en AMD SATA AHCI Controller driver nu. Udpakket filerne og alt det der. Men er det x64 eller x86 filen jeg skal bruge?
Avatar billede 0zumg Nybegynder
20. oktober 2010 - 23:47 #28
Anyways, du behøver ikke at svare. Den tager alligevel alle .inf filerne med :b

Men LOL!!!!!! LORT !!!!!!!

Jeg inkluderede driveren og slipstreamede en ny cd. Jeg prøvede og jeg blev fucking glad, lige i starten hvor der dukker den normale blå installationsvindue op! Jeg får de to standard muligheder om at trykke F2 og F6, men rørte dem ikke, (som jeg plejer). Så går den automatisk igang med at loade alle filerne, og når den er færdig står der "Setup is starting Windows". Lige når den skal til at gøre det, crasher den. Der kommer en anden blå skærm op med en fejlkode, hvor der står alt muligt med at check om der er virus og ditten og datten. Det gjorde den også da jeg prøvede første gang med en ikke-slipstreamed CD. Hjælp, hvad skal jeg nu gøre?
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 23:53 #29
x64 eller x86, det forstår jeg ikke. Det er vel 64bit eller 32bit?
Du kan se hvad din CPU kører med Everest.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2010 - 00:05 #30
Det vil sige, at computeren kan kører Poppy Linux uden problemer, men ikke windows. Så må det vel være windows det er galt med? Men nu finder bios altså HDD. Er der slet ingen fejlkoder? Er det en original windowsXP ? Jeg spør kun fordi, der kunne være noget galt med win-CDén, jeg er ligeglad med om det er en kopi.
Avatar billede 0zumg Nybegynder
21. oktober 2010 - 00:22 #31
Jo, der er en fejlkode. Skal jeg notere den ned? :-)

- Ja, den kører Poppy Linux uden problemer, men kan ikke installere Windows XP uden problemer.

- Det er ikke en original XP-cd, men jeg tvivler på at det har noget med den at gøre, da der er mange feedbacks på at det virker 100% :)
Avatar billede 0zumg Nybegynder
21. oktober 2010 - 00:36 #32
Sådan. Jeg får denne fejlkode:
(Jeg ved ikke om det er nul'er eller o'er)

STOP 0x0000007B (0xF78D2524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2010 - 00:41 #33
Ja fejlkoden er vigtig. Man kan google på den, og måske finde info der. Måske skulle du prøve med en anden winCD, absolut magen til, hvis du da har koden. Der kan være gået noget galt under brændingen.
Nb. Selv om du har koden, kan du ikke opdatere fra Microsoft. Det kræver verification, og så kan de se den windows er brugt før. Og ikke alene kan du ikke opdatere, men der kommer ofte en "Nag" som fortæller dig, at din windows ikke er original. For at narre Microsoft skal man have en ganske lille "Regditor" som laver en fidus i registreringsdatabasen. Men i følge Ekspertens regler, må jeg ikke fortælle dig hvor du kan få den. Kun at den findes i såkalde Warez programmer.
Avatar billede 0zumg Nybegynder
21. oktober 2010 - 00:45 #34
Ja okay fair nok. Jeg har prøvet at google på fejlkoden som står i #32 ^^

Det eneste jeg har fundet er det med AHCI skal laves om til IDE igen, og et indlæg med at prøv nLite for at slipstreame, som jeg sjovt nok OGSÅ har prøvet. Så jeg er ligesom ikke kommet længere. :(

- Det med Windows XP og opdateringer osv., ved jeg godt :)
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2010 - 01:01 #35
Ja jeg ser det samme AHCI er problemet. Men det skulle det ikke være, hvis det er den rigtige driver du har slipstreamed.

Prøvede du mortenvp #15 forslag?
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2010 - 01:01 #36
Jeg går forresten i seng nu, god nat:)
Avatar billede 0zumg Nybegynder
21. oktober 2010 - 01:11 #37
Nu har jeg også prøvet at brænde en ny CD, endda med at andet program. Samme resultat.
- Og ja, har gjort et forsøg mortenvp #15 forslag, men sådant et punkt findes ikke i min BIOS :) Som jeg har kunnet læse mig frem til har jeg en meget begrænset type BIOS (InsydeH20)
Avatar billede 0zumg Nybegynder
21. oktober 2010 - 01:11 #38
- Ups. Glemte at sige God nat :) Og forhåbentligt på gensyn.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2010 - 10:47 #39
Desværre er min kasse med ideer ved at være tom. Jeg tror det vil være en god ide, at kontakte TOSHIBA, og spørge dem, hvordan du kan indstille bios.
Avatar billede 0zumg Nybegynder
21. oktober 2010 - 11:49 #40
Hmm.. Ja okay :-) Ellers tusinde tak for al den hjælp du har givet mig. Jeg lader den lige stå lidt, hvis der skulle komme flere idéer, ellers vil jeg gerne give pointe til dig, da du har hjulpet mig mest. :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2010 - 14:55 #41
Tak for tilbudet, men jeg samler ikke på point:)
Avatar billede 0zumg Nybegynder
21. oktober 2010 - 15:28 #42
Fair nok :-)
Ligemeget hvad, skal du stadig have tusinde tak for din hjælp! :-)
Avatar billede 0zumg Nybegynder
21. oktober 2010 - 15:29 #43
- Btw, tror du det vil være acceptabelt hvis jeg opretter et nyt spørgsmål?
Altså, jeg er jo nået lidt længere i processen, tror ikke folk gider at læse 40 kommentarer for at finde ud af det?:)
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2010 - 15:37 #44
Det er  en god ide at oprette et nyt spørgsmål, for du har ret, der er nok ikke mange som gider læse den lange smøre. Bare husk at lukke her, og hive point hjem igen:)
Avatar billede 0zumg Nybegynder
21. oktober 2010 - 22:39 #45
Jeps :-)
Avatar billede 0zumg Nybegynder
21. oktober 2010 - 22:41 #46
Hvordan lukker jeg den? :D
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2010 - 22:55 #47
Det har du allerede gjort. Accepteret svar er grøn.
Avatar billede 0zumg Nybegynder
21. oktober 2010 - 23:21 #48
Ja okay. :=)