Avatar billede madsboe Nybegynder
25. oktober 2010 - 21:51 Der er 4 kommentarer

To routere og ingen kabler imellem

Hej Eksperter

Jeg har lidt af et netværksproblem. Jeg skal have to routere til at snakke sammen trådløst så jeg kan "trække" mit internet/netværk op på førstesalen. Det er desværre nærmest umuligt at trække kabel, så jeg skal have det til at virke trådløst.
Situationen er som beskrevet på dette billede: http://madsboe.dk/Netvaerk.JPG
Det er Zyxell modemet der tildeler IP adresser.

Hvis nogen kan hjælpe med opsætning, så er jeg meget taknemlig.
Avatar billede LarsDC Nybegynder
26. oktober 2010 - 14:11 #1
Prøv at følg denne guide og se om det giver det ønskede resultat:

http://www.wikihow.com/Convert-Linksys-WRT54G-to-Be-an-Access-Point

Opsummering:
1. Find ud af hvilken IP range dit netværk benytter, altså hvilke IP adresser der bliver sendt ud fra din Zyxell router. Skriv det ned. Det vigtigste er de 3 første. (Eks: 10.0.0.x el. 192.168.0.X)
Samtidig skal du lige kontrollere hvilken "IP pool" din router frigiver. Altså hvor mange IP adresser din router sender ud. Det kan være alt mellem 1 og 254. Det hedder oftest IP Pool (Range)

2. Forbind din Linksys router med kabel til din PC. Brug LAN portene (#2 evt.) Opsæt Linksys routeren i henhold til guiden.
Altså sæt din Linksys til at have en IP adresse der er indenfor Zyxell routerens IP pool og deaktiver DHCP på Linksys routeren. Hvis du kan finde det kan du evt. aktivere uPnP. Det gør Linksys routeren nemmere at tilgå i fremtiden.

3. sæt så kablet i linksys routeren og du skulle være køreklar.
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
09. november 2010 - 11:15 #2
Hejsa Madsboe

Hvorfor køber folk altid routere?? Det skaber ofte forståelses problemer. Men, med det sagt:

Du leder efter en funktion, der hedder wireless bridge, eller bare bridge eller client bridge under indstillinger for den trådløse del af din router.

Du skal nok opsætte din Edimax som alm AP og din WRT54G som Client Bridge eller hvad de nu kalder det.

Det burde være det. Du skal dog være opmærksom på at du får disablet DHCP på alle routere ud over din Zyxel! og give dine "AP'er" faste IP'er i dit net.

/Klaus
Avatar billede madsboe Nybegynder
09. november 2010 - 14:06 #3
Hej loke-liscom

Jeg var efterhånden kommet frem til det samme, og har også byttet om på de to routere da WRT54G routeren ikke kunne opsættes til Wireless Bridge mode.

Kan desværre stadig ikke få det til at virke. Går ud fra at de faste IP'er skal ligge indenfor IP-Client pool på Zyxel modemet?

HVIS det (modsat nu) virker... kan jeg så også bruge de indbyggede Swiches i routerne?
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
09. november 2010 - 14:28 #4
Nej, IP'erne skal ikke ligge i det område, som Zyxel uddeler adresser i, for så får du måske overlappende adresser på et tidspunkt. Hvis nu dit net er 192.168.1.0/24 så deler Zyxel vel ud fra 192.168.1.50 - 192.168.1.100 eller noget, eller det bør den i i hvert fald. og så bør du vælge en adresse i udenfor f.eks. 192.168.1.5 og .6?

Der findes desværre flere måder at bridge på wireless, nogle er proprietære, måske er det det du oplever? Det er nok bedst at bruge nogle AP'er af samme mærke.

Bare for at slå det fast, så har bridge'ing intet med IP'er at gøre, de er kun til management.

WRT54G kan godt bridge, måske skal du have DD-WRT softwaren på??

Du vil nok godt kunne bruge switchen i routeren. Hvis du da kan få det til at virke.

Se lige den her: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Bridge

/Klaus