Avatar billede bellisimo Nybegynder
29. oktober 2010 - 18:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

100 % offline - TDC stik røg ud af væg

Hej

I går faldt min kære viv og tlf-ledningen som sidder ind i stikdåsen på væggen (RJ45). Hun klarede den.. :-) men det er mere end man kan sige om telefonstikdåsen, som fløj ud af væggen og mistede al kontakt til de fire små ledninger inde bag ved - en orange, en blå, en hvid-rød og en hvid-grøn.
Hvad skal du sidde hvor for at alt virker igen?
Der er nogle "klemmer" i stikdåsen som er mærket 2,3,4 og 5.
Er der nogen sammenhæng mellem disse tal og farverne på ledningerne?

Der er 24 forskellige kombinationsmuligheder, hvis hver ledning skal have sin plads, men hvis f.eks. 2 af ledningerne sidder i samme klemme, så kan jeg ikke længere overskue antallet af kombinationer.
Det skal siges at jeg i går aftes prøvede de 24 kombinationer af - uden held. Hvor længe skal ledningerne sidde på plads før routeren får tildelt en IP-adresse?

Hvem kan hjælpe med korrekt opsætning i dåsen?
Avatar billede buxxy Praktikant
29. oktober 2010 - 19:07 #1
Hej med dig.

Hmm, mon du kan komme videre ved at læse lidt her muligvis:
http://translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en|da&u=http://www.ablecomm.info/colorcodes.htm
Avatar billede webweaver Praktikant
29. oktober 2010 - 19:22 #2
Nu siger du telefon. Og RJ45 stik i væggen. Er du sikker på at det er RJ45 stik? Det er til Internet og netværk disse bruges og monteres i det som hedder A eller B og har 8 ledninger monteret selvom kun 4 af dem benyttes).

Hvorimod et telefonstik, som hedder RJ11 og er mindre, som regel har 4 - 6 klemmer der kan tilsluttes på.

For at vide hvilke ledninger der skal bruges, må vi fastslå hvilket signal vi har med at gøre.

Er det helt almindelig telefon? Ingen antenne signal igennem telefon stikket? Som Home Trio fra TDC fx.

Hvis det er ganske normal telefon, og der ikke sidder andet end en telefon i stikket, skal du bruge 2 af lederne.

Har du tilfældigvis et måleapparat til at måle strøm med?
På telefon ledningen, skal du kunne måle omkring 45 - 50V.

Der er formentlig skæreklemmer på det telefonstik som du har, så vær opmærksom på at du trykker ledningerne helt ned, ellers kommer der ikke nødvendigvis signal igennem, selvom du rent faktisk har monteret i den rigtig farve kombination.
Avatar billede bellisimo Nybegynder
29. oktober 2010 - 23:10 #3
Rigtigt! Det er er RJ11..  :-)
Signaket bruges til TDC bredbåndsTV, internet og sikkert også telefoni (det har jeg ikke prøvet på dette stik).
Jeg har desværre ikke noget måleapparat... Men hvis jeg bare skal bruge to af ledningerne er projektet vel også mere overskueligt. Spørgsmålet er bare hvilke to og i hvilke skæreklemmer (der havde du også ret, webweaver)

buxxy - dit link ser også interessant ud, men skal lige afkodes lidt.  ;-)
Avatar billede webweaver Praktikant
30. oktober 2010 - 08:25 #4
Ja, de installationer jeg har lavet med tv og telefon ud af stikket, bliver der brugt 4 ledere. 2 nede i "bunden". 1 på hver sin klemme. Og 2 i toppen, 1 på hver sin klemme.

Men det fordi at signalet bliver sendt ud igennem de 2 nederste og ud igennem en boks du har stående, og så tilbage igen via de 2 øverste og videre til et telefon stik.

Her har du kun 1 stik?
Hvad har du haft siddende i? Et modem, eller "boks af en art" eller?

Det undrer mig lidt at du har haft Internet igennem et RJ11 stik. Det tvivler jeg på. Du har nok haft telefon igennem, og så haft et modem/router stående og derefter har du haft Internet. Det kommer jo fra telefonlinien nemlig.

Det har vidst næppe været sådan at du kunne sætte din computer direkte i stikket på væggen, og så gå på nettet?
Avatar billede bellisimo Nybegynder
30. oktober 2010 - 09:23 #5
Hang on there..!

Du har fuldstændig ret. Alt hvad du skriver giver mening.

Der må have været 4 ledere i brug - de stak jo ud af væggen efter stikket røg af. 2 for oven og 2 for neden giver derfor god mening.

Dette med at signalet sendes tilbage og videre i et telefonstik forklarer, hvorfor min telefon i den anden ende af stuen heller ikke virker. Check!  :-)

Efter RJ11 stikket har jeg haft et xDSL modem (Siemens, det hvide fra TDC). Herfra har jeg kunnet tilslutte TDC boks og min WiFi router.

Uha.. er en løsning virkelig ved at være lige for??  :-)
Avatar billede webweaver Praktikant
31. oktober 2010 - 00:08 #6
Well. Jeg kan ikke give dig en mere præcis løsning. Hvilken farve kombination TDC teknikeren har benyttet sig af, er jo ikke til at vide. Det skifter nemlig lidt, afhængig af hvilket kabel som der er til rådighed.

Det skal lige nævnes, at bare fordi der er 4 ledere, er det ikke altid at det bliver brugt. Men vil jeg næsten tro i denne forbindelse.

Kan kun sige, at du bør prøve igen at smide de 4 ledere på i lidt forskellige kombinationer, og sikre dig at lederne er trykket ordentlig ned i klemmerne. (brug evt. en lille flad skruetrækker og tryk på ledningen, på hver sin side af klemmen. Det burde ikke være helt umuligt, når det trods alt kun er 4 ledninger (og 2 af dem sat rigtig, vil give tv)

En ting er sikkert. Det bør helt sikkert være noget som du selv kan fikse, uden at skal have en tekniker ud.
Avatar billede bellisimo Nybegynder
01. november 2010 - 09:17 #7
Det lykkedes mig ikke at komme online i weekenden.. Men det var egentlig okay med en "kold tyrker"..  :.-)

TDC teknikeren er her nu... så nu kan det kun gå fremad..
Han nævnede i øvrigt tilføjet at det 'bærende par' er blå+hvidblå - dertil kommer gul+hvidgul (hos mig er orange=gul).

Tak for inputs..  :-)
Avatar billede webweaver Praktikant
01. november 2010 - 10:18 #8
Det er også rigtigt at blå/hvidblå bliver brugt normalt.
Har det også været i de situationer, hvor jeg har rodet med det.
Men du nævnte kun blå som tilstedeværende :-)

Det er godt at det kommer til at virke nu ihvertfald :D

Det var så lidt.
Avatar billede webweaver Praktikant
12. november 2010 - 23:34 #9
Du har ikke lukket tråden...
Så vil jeg da smide et svar, så du kan.

Ellers kan du bare vælge selv at smide et svar og lukke.
Bare at den kommer ud af verdenen ihvertfald.

God weekend :-)