Avatar billede puno Nybegynder
08. november 2010 - 21:56 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

hvad til moter styring??...

hej jeg vil gerne til at lege med noget programmering af nogle motor. mit største problem er bare at jeg ingen endelse om hvad jeg skal bruge af "hardware" til det..

det som at jeg skal bruge skal kunne styre minimum 2 motor (helst flere) på noget timing.

ting jeg gerne vil have at der kunne blive muglighed for senere:
-muglighed for at tilslutte fx et touchpad men et interface hvor at man kan ændre i fx timing.

muglighed for at tilslutte det til nettet såden af man kan styre det fra en computer

generalt så er det jeg skøger ikke en hel computer til at stå og styre det men hvis man bare kan få en "lille" boks der kan gøre det hele jeg ved ikke om det er mugligt så jeg håber at i har mere forstand på det end jeg har.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. november 2010 - 22:09 #1
Hvis du ikke kender til motorstyring er der faktisk flere ting du skal tage hensyn til end du regner med.

1. Du må ikke arbejde med el/kraft hvis du ikke er autoriseret eller arbejder under ansvar som elektriker. Er du det ?

Eller er det bare små 12 v dc motorer du vil styre så kan du godt og så skal du anvende.

1. 1 stk plc til styring af motorerne
2. Software til at styre og programmere PLCén - I enkelte tilfælde kam du anvende c+ , men ellers foregår styring i et ladder diagram - kender du til det ? Her kan du også sætte timing alt og en masse funktioner altefter hvor mange moduler PLCén er udstyret med - f.x analoge og digitale funktioner.
3. En pc som du connecter til plcén via f.x ethernet
4. Et antal kontaktorer til dine motorer samt forsyning til motorerne.
5. En masse viden og forståelse om elstyring.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2010 - 22:28 #2
Hold da op serverservice :-) så røg motivationen da vist lige på gulvet.

puno... ikke for at gøre grin eller noget, men hvis dit behov er mindre el-motorer og eksempler, så har Lego.dk noget der ligner Plug and Play
Avatar billede webweaver Praktikant
08. november 2010 - 22:28 #3
Det er ihvertfald ikke noget som man bare lige leger med. Og PLC styring - ja, er du parat til at poste en pæn sjat penge i det? For det kommer det til at koste. Og hvis du ikke kender til ladder diagram og styring af PLC/motor tilslutning med relæer, så bliver det mere end en udfordring for dig! :)

En PLC og/eller strømforsyningen skal have 230V på primær side, og du må kun lave det, hvis du er autoriseret el-installatør eller som også nævnt, elektriker med arbejde hos en autoriseret, som så godkender dit arbejde efterfølgende.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2010 - 22:37 #4
Jo jo.. Men læs lige spørgsmålet :-) "jeg vil gerne til at lege med noget programmering af nogle motor"

Mon ikke man kunne finde en løsning i nærheden af Billund.

Jeg tror ikke det er Automatisering eller PLC styring manden er ude efter.

Men du har selvfølgelig ret, det er slet ikke det
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2010 - 22:39 #5
Jeg vil tilslutte mig Lego-roboterne.
Som opstart er det genialt at komme igang med - lad dig ikke narre af Lego, det er den bedste måde at komme i gang med eksperimenteringen på. Og det er alligevel avanceret til et vist niveau, for du kan få rigtig meget ud af programmering af en lego-robot.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2010 - 22:55 #6
Ja, jeg syntes lige den stakels fyr blev overfaldet med stærkstrøm og tunge ferritkerner :-)
Avatar billede serverservice Praktikant
09. november 2010 - 08:27 #7
Jape44 - Puno oprettede et spørgsmål om hvad han skal bruge til motorstyring og det han meget præcist svar på .

Puno. Hvis du vælger lego Milestorm eller lign. er du afhængig af deres software og hardware og kan sandsynligvis ikke bruge det til andre styringer af motorer - hvis du selv vil opbygge dit lab , men det er sikkert ok færdig koncept til begyndere.

Mit forslag er helt sikkert IKKE til begyndere og kræver lidt uddannelse ...Men "that is the way to do it .."
Avatar billede puno Nybegynder
09. november 2010 - 16:58 #8
jeg tror at jeg prøver at undersøge lidt mere om plc hvis der er det programmeringssporg der skal læres gør det ikke noget da jeg syntes at det er spændende og går ikke i skole mere så har masser af fritid

er der evt nogle ting jeg skal være opmærksom på?
Avatar billede webweaver Praktikant
09. november 2010 - 17:09 #9
Der er programmering som skal læres der. Og det vil ikke sige en masse tegn og tekst, men diagrammer og komponenter du skal sætte sammen og så videre, så det bliver et "kredsløb".

Du skal ihvertfald vide hvad din PLC skal styre og hvilke spændinger. Der findes mange forskellige PLC'er derude. Så du behøver ikke vælge den dyreste ihvertfald.
Avatar billede puno Nybegynder
09. november 2010 - 17:26 #10
okay har du et foreslag til en god plc til billig pris?
gerne med link hvis det er.
Avatar billede webweaver Praktikant
09. november 2010 - 17:46 #11
Nej, det kan jeg faktisk ikke.
Vil råde dig til, hvis du virkelig vil kigge på PLC, at købe brugt.

http://www.dba.dk/soeg/?soeg=plc

PLC komponenter er ikke billige.

Men vil stadig råde dig til at studere emnet nærmere, tage nogle kurser eller på anden måde sætte dig ind i det, væsentlig meget mere end nu. Der ligger temmelig meget i det. Du skal også vide hvordan du vil styre den, og om du skal bruge ekstra ting til PLC'eren som analogkort og så videre. Altsammen moduler man klikker på siden af PLC'en.
Avatar billede puno Nybegynder
09. november 2010 - 18:25 #12
ja selvfølgelig denne tråd var bare lavet for at finde ud af hvad jeg skulle have for at det kunne opfylde mine krav.
Avatar billede serverservice Praktikant
09. november 2010 - 20:26 #13
Hej Puno .
PLC er hardwaren til styring af relæer til dine motorer - på nogle kan du få tilhørende software og det kan faktisk være det der er mest pebret - men også det bedste. Ellers findes der nogle små hånd programmerbare til små penge .

Prøv at søge nogle af dem her og se om der ikke er nogle med software til ellers kan du ringe til forhandleren og forhøre dig.
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=retrieveTfg&Ne=4294967294&Nr=AND%28avl%3Adk%2CsearchDiscon_dk%3AN%29&N=4294964505+4294955376+4294965930&Ns=stockPolicy_dk|1||new_dk|1&binCount=1057&multiselectParam=4294964505%204294955376&selectAttribute=Telemecanique#breadCrumb
Avatar billede serverservice Praktikant
09. november 2010 - 20:33 #14