Avatar billede efes Nybegynder
09. november 2010 - 08:13 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Sammenligning af kolonner og tilretning af celler

Hej eksperter

Jeg har en lille excel udfordring, som jeg håber, der en nogen herinde, der kan hjælpe mig med.
Jeg har haft gang i søge-funktionaliteten, men det er ikke lykkedes mig at finde noget brugbart!

Jeg har et ark med to kolonner. Disse to kolonner skal sammenlignes og justeres, således celleværdierne matcher på rækkeniveau.
Forklares sikkert bedst med et eksempel.

Dette er udgangspunktet:
A  B
1  1
3  2
4  3
5  4
7  6

I den enkelte kolonne er hver værdi unik, og kolonnen er sorteret stigende.

Efter sammenligning og justering, vil jeg gerne have dette resultat:
A  B
1  1
3  3
4  4

Dvs. at såfremt der ikke er en matchende værdi i den anden kolonne, så skal alle nedenstående celle rykkes, og der skal blot være en tom celle udfor.
Håber det giver mening og at der er nogen der kan hjælpe.

På forhånd tak.

Mvh
Efes
Avatar billede finb Ekspert
09. november 2010 - 09:48 #1
Kopier kolonne A til kolonne D.

Lav en LOPSLAG() i kolonne C:

Hvis A-værdi findes i kolonne D,
så skriv denne værdi i kolonne C
og ellers skriv "".
Avatar billede efes Nybegynder
09. november 2010 - 11:00 #2
Hej Finb

Tak for forslaget, men jeg kan ikke helt se, hvordan det kan virke? Måske er det fordi, at formateringen er røget, at det er svært at se, men det jeg er efter kræver, at der bliver rykket på cellerne i den enkelte kolonne. Hvis 1 står i begge kolonner, så skal de stå ud for hinanden, men hvis 2 kun findes i kolonne B, så skal alle cellerne i kolonne A rykke ned, så der bliver en tom celle ud for 2 tallet i kolonne B.

Mvh.
Efes
Avatar billede excelent Ekspert
09. november 2010 - 20:32 #3
Sub tst()
antal = WorksheetFunction.Max(Range("A1:B1000"))
For t = 1 To antal
If Cells(t, 1) <> t Then Cells(t, 1).Insert Shift:=xlDown
If Cells(t, 2) <> t Then Cells(t, 2).Insert Shift:=xlDown
Next
For t = antal To 1 Step -1
If Cells(t, 1) = "" And Cells(t, 2) = "" Then Range("A" & t & ":B" & t).Delete Shift:=xlUp
Next
End Sub
Avatar billede efes Nybegynder
18. februar 2012 - 16:17 #4
Det hele endte med en noget manuel løsningen. Takker for forsøgene, men det kunne ikke rigtig bruges.

Mvh.
Efes