Avatar billede Debbe29 Nybegynder
14. november 2010 - 09:18 Der er 1 kommentar

Blokering af P2P og torrents

Hej.

Jeg administrerer et større netværk med ca. 150 aktive pcere. Hvordan blokere jeg for de torrentssider og programmer, som sluger hele båndbredden?

Jeg har hørt at man kan lukke en port, som disse programmer bruger... Hvilken port er det, og hvordan klarer jeg det?

På forhånd tak...
14. november 2010 - 20:54 #1
Hej,

Det er ikke så let at lukke for disse programmer, hvis du begynder at lukke for porte skal du lukke for rigtig mange porte, og så er der andre normale ting som begynder at give problemer. Bittorrent programmer er forberedt til at omgås sådanne tiltag.

Du skal have en Deep packet inspection firewall, flow control eller begrænsning af båndbredde for enkelte brugere.

Man kan ved at spærre for visse hjemmesider begrænse brugen, det kræver at I har jeres egen DNS server, og sikre at de kun kan benytte den for DNS opslag.

Med flow control, kan du eks. Sikre at hver pc i netværket kun kan åbne et begrænset antal flow, hvis de åbner flere end dem, sættes hastigheden automatisk ned og derved bliver det ikke sjovt at fil dele og brug bittorrent.

Skriv en mail til mig så kan jeg henvise dig til produkter der kan klare opgaven.

Mvh. Martin