Avatar billede EveryMA Mester
15. november 2010 - 21:35 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bil dæk - 175 til 185

Jeg har 4 helt nye vinterdæk.
Min bil har i øjeblikket følgende dæk på:
De nye jeg har er:

Umiddelbart ville jeg selv sige selvfølgelig kan de nye dæk ikke sættes på. Men jeg ved intet om det, og ville lige høre hvis nogen herinde evt. vidste en smule om det?

Så der var et bil-relateret spørgsmål, og så folk snakkede om at det sku være i DENNE kategori. Så det gør jeg:)

Hvis jeg ikke har uddybet det ordenlig, så skriv endelig! Tak
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2010 - 23:27 #1
Avatar billede EveryMA Mester
16. november 2010 - 00:01 #2
Tak.
Men det hjalp ikke rigtigt.

Den ene fokuserer mere på om jeg skal skifte fælg. Det er 14" på begge.

Den anden fortæller mig at det nye dæk er 0.75 % større.
Så det jeg vel skal finde ud af, er om jeg kan sætte et dæk der er 0.75% større på..
Avatar billede a1a1 Novice
16. november 2010 - 01:16 #3
dæk størrelse:
185/65R14=
185 millimeter brede, højden er 65% af breden, dækket er af Radial typen (den eneste man bruger nu om dage), selve fælgen er 14 tommer i diameter (så er det jo bare at regne den ud ;o) )..

Umiddelbart vil jeg tro dine passer ok (bredden lidt mindre, højden lidt mere procent).. Men prøv at sæt et af de nye dæk ved siden af din bil med de "rigtige" hjul og se efter om det ikke er "ok" (husk at bilen trykker de "rigtige" dæk et par cm.)..
Avatar billede a1a1 Novice
16. november 2010 - 01:19 #4
du skal ikke skifte fælge, det er kun hvis du forøger/nedsætter bredden extremt fra 185/65R14 til f.eks. 245/50R14 (nok også ca samme omkreds, men bare 8 cm breddere)
Avatar billede milter Ekspert
16. november 2010 - 11:14 #5
Jeg er enig med a1.

Som der står i det ene link, den nye dæk/fælg-sammensætning må ikke have en større omkreds end den gamle, og forskellen er så lille, at jeg vil mene, den ikke betyder noget.

Samtidig er forskellen i dækkenes bredde så lille, at du heller ikke burde få problemer med det.
Avatar billede EveryMA Mester
16. november 2010 - 11:39 #6
Takker for svarene.
Jeg har netop snakket med Superdæk og de siger det sagtens kan lade sig gøre. Så det jo fedt!

Smid svar, Milter og a1. Hvis de kan deles?
Avatar billede milter Ekspert
16. november 2010 - 14:13 #7
Velbekom
Avatar billede milter Ekspert
19. november 2010 - 00:33 #8
Så har jeg lige opdaget, at jeg allerede har lavet et "Svar". Afvis det ene :-)

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3