17. november 2010 - 07:39 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fang XML Exception

Hej,

På min form bruger jeg Delphi's XMLDocument (XMLDoc).

Jeg ønsker at checke om de XML-filer jeg skal bruge har korrekt syntaks OG ikke indeholder "forbudte" tegn;

Har følgende kode (noget af den);

(* OpenDialog1 nedenfor masker selvfølgelig XML-filer *)

    ...
    XMLDoc.Active := False;
    XMLDoc.FileName := '';
    IF OPenDialog1.Execute then
      BEGIN
          XMLDoc.FileName :=
            OPenDialog1.FileName;
            XMLDoc.Active := True;
      .....

      OSV...

Det fungerer på korrekt formatterede XML-filer (syntaks OK og ingen forbudte tegn ('<', '>', '&', ... osv ).

MEN :

Jeg får imidlertid også externt genererede filer med XML-forbudte tegn, hvor jeg ønsker at disse filer skal isoleres (til senere behandling):

Min ide var at lade XMLDoc foretag dette check:

    XMLDoc.FileName := '';
    IF OPenDialog1.Execute then
      BEGIN
          XMLDoc.FileName :=
            OPenDialog1.FileName;
            TRY
              XMLDoc.Active := True;
            EXCEPT
                ON """XML-whatever-ERROR""" DO
                  XMLFEJLHÅNDTERING;

            END;
          .....
//
// Kommer vi her er det gået godt --> fortsæt
//
            .....

XML-teksten fra file-n (-rne) lægges ind i en LISTBOKS, så jeg kunne lave en scanning for de forbudte XML-tegn, men det må kunne laves "the delphi way".

Det jeg mangler er den præcise syntaks for den EXCEPTION , som trigger når XML-parseren/fortolkeren møder disse fejl i teksten.
Har forgæves søgt i Delphi-hjælp, men har ikke fundet beskrivelsen for den Exception.

HJÆLP.

KRISTIAN
Avatar billede hrc Mester
17. november 2010 - 08:50 #1
Altså umiddelbart så kastes der en exception nedarvet fra Exception. Den kan du fange på denne måde:

type
  MyException = class(Exception);

try
except
  on e: MyException do
  begin
    ShowMessage(e.Message); // XML-fejlhåndtering.
  end;
  on e: Exception do
  begin
    ShowMessage('Der skete en fejl');
    raise; // reraise
  end;

Er det det du søger efter? Du skal blot notere dig exceptionens navn og eventuelt undersøge om den indeholder mere end blot Exception. Ved opslag i f.eks. databaser er der som regel noget mere med.

var
  MyE: MyException;
try
except
  on e: MyException do
  begin
    MyE := e as MyException;
    if MyE.MinFejlkode = 233 then
      raise
    else
      ShowMessage(MyE.Message); // XML-fejlhåndtering.
  end;
  on e: Exception do
  begin
    ShowMessage('Der skete en fejl');
    raise; // reraise
  end;
Avatar billede hrc Mester
17. november 2010 - 08:53 #2
Alternativt kan du generere et XML-skema og lade en af Delphis XML-komponenter validere filen. Den funktionalitet er jeg ret sikker på findes.
17. november 2010 - 10:20 #3
HEj,

Sorry to say:

NOPE,

det virker ikke.

Igen hvis jeg loader en perfekt formatteret XML-fil --> INGEN PROBLEMER.

Ved fejl ( en '>' anbragt tilfældigt i en ellers godkendt XML-fil) --> FEJL.

Den fanger ikke Exceptionen .

Her er jeg blank som en nyfødts blanke num---(censur) , så jeg takker for al den hjælp jeg kan få.

KRistian
Avatar billede hrc Mester
17. november 2010 - 10:34 #4
Dokumentationen påstår ellers at der fyres en EXMLDocError af ved fejl i indlæsningen - men det er måske kun hvis du har et XML-skema tilknyttet?

Er det muligt du kan koble XML-filen sammen med et skema?
Avatar billede hrc Mester
17. november 2010 - 10:48 #5
Jeg ved ikke hvor kønt dette her er, men hos mig fungerer det:

uses
  XMLDoc, XMLDom;

procedure TfrmMain.btnTestClick(Sender: TObject);
var
  Err: string;
begin
  if IsXMLLodable('test.xml',Err) then
    MessageDlg('OK!', mtInformation, [mbOK], 0)
  else
    MessageDlg(Err, mtError, [mbOK], 0);
end;

function TfrmMain.IsXMLLodable(const aFilename: string; var aError: string): boolean;
var
  XMLDoc: TXMLDocument;
begin
  aError := '';

  XMLDoc := TXMLDocument.Create(nil);
  try
    xmldoc.filename := aFilename;
    try
      xmldoc.active := true;
      result := true;
    except
      on e: EDOMParseError do
      begin
        aError := e.Message;
        result := false;
      end;
  finally
    XMLDoc.Free;
  end;
Avatar billede hrc Mester
17. november 2010 - 10:54 #6
Tror dette her er den rigtige måde at skrive funktionen på (det er noget bøvl sådan TXMLDocument kan oprettes):

function TfrmMain.IsXMLLodable(const aFilename: string; var aError: string): boolean;
var
  IXMLDoc: IXMLDocument;
begin
  aError := '';
  try
    IXMLDoc := LoadXMLDocument(aFilename);
    try
      result := true;
    finally
      IXMLDoc := nil;
    end;
  except
    on e: EDOMParseError do
    begin
      aError := e.Message;
      result := false;
    end;
17. november 2010 - 12:35 #7
HEJ

%¤%&%¤#¤%&&%#%& -- osv..

Har prøvet begge dine forsøg.

Igen fejlfri ved korrekt formattering

men siger:

Project XMLDOCintP.exe  (mit navn) raised Exception Class EDOMParseerror with message "Whitespace is not allowed at this location " - efterfulgt af et linieummer og "RUN TO CONTINUE" -

hvilket prgm'et ikke gør... ved fejl !

ved begge forsøg.

KR
Avatar billede hrc Mester
17. november 2010 - 14:27 #8
Æhh. Nu spørger jeg måske dumt, men har du kørt programmet fra Delphi eller fra en prompt?
Avatar billede hrc Mester
17. november 2010 - 14:43 #9
... og hvilken Delphi-version?
17. november 2010 - 16:37 #10
Hej,

Jeg kører det i D-7 (enterprise) versionen.

Det (skulle) køre(r) under Windoze .

Jeg kommer til at tænke på om det kan være en (eller flere) opsætninger i D7E som er skredet ?

Jeg er heller ikke så stærk i opsætningen af D-7.

(Problemet her , er at jobben SKAL  S P A R E  (en statsinstitution), så al undervisning, kurser etc. et suspenderet i 2010 (og sikkert også i 2011 og 2012 (suk og atter SUK) så jeg må læse tingene op selv. Og tid til det ? TJA ....

For slet ikke at tale om bøger og lære-materiale...(flere suk). )

Kan du henvise til LINKS omkring opsætning  ?

KR
Avatar billede js_delphi Nybegynder
17. november 2010 - 21:00 #11
Jeg bruger IXMLDocument, og "validerer" et aabnet dokument med try except. Det fungerer upaaklageligt.

...

XMLDoc := NewXMLDocument;
XMLDoc.Active := True;
try
  XMLDoc.LoadFromFile(OpenDialog1.FileName);

  //Kode

except
  MessageBox(Handle,'Error by opening configuration file','Error',MB_ICONERROR);
end;
17. november 2010 - 23:36 #12
Hej,

det er også det, som alle referencer heviser til, men af en eller anden grund fungerer det ikke hos mig...

En anden ting er, at jeg skal meget nordpå (Barnedåb i Vannvika (= Trondhjem, Norge))  de næste 4 dage (er hjemme igen sent søndag. Så jeg er uden Internet adgang, men jeg vil være på nettet igen mandag morgen.

KR
Avatar billede ibhe Novice
15. februar 2011 - 04:38 #13
Jeg ved ikke om dette hjælper dig, men der er føgende exceptions i xmldoc:
  SNotActive = 'No active document';
  SNodeNotFound = 'Node "%s" not found';
  SMissingNode = 'IDOMNode required';
  SNoAttributes = 'Attributes are not supported on this node type';
  SInvalidNodeType = 'Invalid node type';
  SMismatchedRegItems = 'Mismatched paramaters to RegisterChildNodes';
  SNotSingleTextNode = 'Element does not contain a single text node';
  SNoDOMParseOptions = 'DOM Implementation does not support IDOMParseOptions';
  SNotOnHostedNode = 'Invalid operation on a hosted node';
  SMissingItemTag = 'ItemTag property is not initialized';
  SNodeReadOnly = 'Node is readonly';
  SUnsupportedEncoding = 'Unsupported character encoding "%s", try using LoadFromFile';
  SNoRefresh = 'Refresh is only supported if the FileName or XML properties are set';
  SMissingFileName = 'FileName cannot be blank';
  SLine = 'Line';
  SUnknown = 'Unknown';

Man kan fange dem med en almindelig exception ala

  try
    if xmldoc.ChildNodes.Count>0 then {gør noget med xmldoc};
    except on e:exception do begin
      showmessage('fejl: '+e.Message);
    end
  end;

Du kan teste det ved at lave et nyt delphi program og lægge et xmldocument (navn:xmldoc) på siden og så skrive det ovenfor i en knap

Håber du kommer lidt videre
15. april 2011 - 17:17 #14
LUKKER SPM.