Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
18. november 2010 - 10:26 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Html - problemer ... nyheder fra forskellige brugere

Står med et lille problem..
Jeg har denne her "site", som jeg gerne vil have nogen få personer skal have lov til at poste nyheder på...

Den måde jeg havde tænkt mig at få det til at virke er at lave noget encrypted-html-password.. uden brug af brugernavn..
hvilket jeg har fået til at fungere lidt...
Den side man så kommer ind på hvis man kender passworded, skal så være en eller anden slags gæstebog-side, som man skriver den nyhed der skal stå og trykke send, hvorefter den bliver sendt til forsiden af sitet..

Har ingen ide om hvordan man skal lave det!
Jeg er ikke særlig god til alt det her html/programmering, men har dog efter en masse hårdt arbejde lavet en meget god begynder-"hjemmeside"...
så hvis der er nogen som kan sende et link til en guide, eller hjælpe lidt med at programmere, ville det hjælpe mig enormt...
TAK
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2010 - 10:52 #1
hvis du skal lade brugere tilføje artikler gennem hjemmesiden er du nødt til at opgradere til noget mere end HTML, fx PHP eller ASP.NET, så du kan gemme i en database. Vil du videre med ASP.NET kan du fx tage et kig på www.asp.net
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
18. november 2010 - 11:01 #2
Det var det jeg helst ville undgå... jeg vil helst se om jeg ikke kunne få det hele i html...
Med den encrypted-password-ting jeg har fundet... kan jeg kun komme ind på det ønsket site med det rigtige password.. dvs. det er næsten lige så godt som bruger/password hvis det ikke ska være alt for professionelt..

hvorfor er det det strengt nødvendigt at skulle bruge PHP eller ASP ?.. kan du uddybe det`?
Avatar billede Authiel Nybegynder
18. november 2010 - 11:14 #3
Det er fordi at det ikke er muligt at samarbejde med en database direkte fra HTML, dog så kan du bevæge dig over i XML og XSLT. Men det er nu også et meget langhåret projekt. Så kan du komme uden om PHP og asp.net, men så skal du derimod ind over noget javascript hvis jeg husker rigtigt...
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2010 - 11:16 #4
HTML og javascript er klientsprog og kan kun fungere på klienten - for at kunne gemme ting på serveren, hvilket du jo er nødt til for at oprette nyt tilgængelige artikler, skal du dels bruge et serverside-sprog og dels et sted at gemme indhold, dvs enten direkte til en fil, til XML eller (og mest optimalt) en database. Du kan altså ikke løse det i html/javascript alene.
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
18. november 2010 - 11:27 #5
bahhh....
ØV...
Nå men tak for info...
Jeg aner som sagt ikke en dyt om det, så det er måske lidt et uoverskueligt projekt jeg har sat mig igang med...

Alt det der PHP, ASP, ..., ..., ... !! er jeg slet ikke "nede" med...
hvordan kan jeg evt. komme igang med at få løst mit problem?
er der nogen gode youtube videoer eller guides som ikke koster noget... det er bare et lille projekt nemlig.. ikke en livs-opgave ;)
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2010 - 11:43 #6
mit bedste forslag vil være at du begynder at kigge på et standard CMS - fx wordpress eller umbraco. Du kan nå ret langt her uden specielt mange kode-egenskaber og så får du næsten alt foræret.
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
18. november 2010 - 11:48 #7
Ja det kunne være godt...kortsigtet... men vil jo selvfølgelig også gerne lære noget :)

Men det kræver jo at web-serveren understøtter det... det kan jeg lige undersøge senere...
men altså nu kan jeg se der er mange forslag til hvad jeg kan vælge at bruge..

Så ville det jo være passende at vælge den type jeg kan bruge til mest muligt, så jeg ikke skal til at sætte mig ind i noget helt nyt på et andet tidspunkt!
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2010 - 17:43 #8
uanset hvad du vælger slipper du ikke for at blive opdateret - hvert standard CMS bliver jævnligt opdateret (eller dør) og kommer også i helt nye releases og det samme sker med programmeringssprog. Også HTML og CSS bliver opdateret omend det sker betydelig sjældnere end når vi taler CMS og PHP/ASP.NET.
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
18. november 2010 - 19:51 #9
Ja okay...
jamen så må jeg jo hellere se at komme igang med det der PHP...
Tak for din tid og svar!
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
19. november 2010 - 15:31 #10
hmm.. downloadede wordpress.. åbnede readme og trykkede på wp-admin/install.php ...
den kom så frem med denne her fejl...

Error: PHP is not running
WordPress requires that your web server is running PHP. Your server does not have PHP installed, or PHP is turned off.

Okay.. jeg downloadede så Wampserver.. og troede bare jeg skulle have det kørende i baggrunden... meeeen.. igen med samme fejl..

Jeg må indrømme.. at det er noget af et projekt for mig bare at installere det...
så overvejer lidt at droppe det da jeg lige pt. ikke føler at jeg er klog nok til alt det her....
Avatar billede keysersoze Guru
19. november 2010 - 15:41 #11
Jeg kender intet til PHP så kan ikke hjælpe dig i den retning - men mon ikke der findes flere guides med hjælp både til opsætning af Wamp og WordPress du kan prøve dig frem med. Alternativt opret et spørgsmål så du kan blive hjulpet lidt på vej af en der har forstand på de ting

Uden kode eller et CMS kommer du desværre ikke langt med dit ønske.
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
19. november 2010 - 15:52 #12
Okay .. ellers mange tak!