Avatar billede spm Nybegynder
18. november 2010 - 14:32 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke logge ind via Remote Desktop Connection - License problem

Hej,
Jeg har et lille spørgsmål. Når jeg forsøger på at logge på en windows server og den siger:
Remote Desktop Disconnected:
The Remote Session was disconnected because the local computer's client access license could not be upgraded or renewed. Pleace constact the server administrator. - Hvad skal jeg da gøre ved serveren for at den atter vil lade mig logge ind ????

Mvh
Søren
Avatar billede kjden Nybegynder
18. november 2010 - 14:58 #1
Svaret er at det er et license problem. Når windowsserveren etableres, fungerer remote desktop i 120 dage (mener jeg), hvorefter der forventes at der er en licens til rådighed. Licensens installeres via "remote desktop licensing manager"

m.v.h.
Karsten
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2010 - 14:58 #2
Kører den som Terminal Server, eller ikke ?

Hvis den kører Terminal Server, skal du ind i Terminal Server Licensing og sætte noget op.
Avatar billede spm Nybegynder
18. november 2010 - 18:12 #3
Hvordan kan licensen ændres til mere end 120 dage ?

Jo, den køre Terminal Server.

Eller hvad er det jeg skal ind og sætte op? - vi har overtaget det hele fra en bestyrelse der sad i foreningen året før, og windows server er ikke lige min stærke side.
Avatar billede spm Nybegynder
18. november 2010 - 18:21 #4
Kan det virkelig passe at det koster penge hvis der skal installeres sådan en license key pack ?
Avatar billede kjden Nybegynder
18. november 2010 - 19:09 #5
Ja det kan godt passe. Du skal erhverve dig såkaldte CALs. Du kan læse mere på http://www.microsoft.com/windowsserver2008/en/us/licensing-terminal.aspx 2003 licenserne svarer til 2008 licenserne.

Du må grave tilbage for at se om ikke der skulle gemme sig en licens i jeres microsoftmaterialer. Licensen kan aktiveres on-line via enten terminal server licensing (2003) og/eller remote desktop licensing manager (2008). Men det kræver jo der er en forudgående aftale med Microsoft.
Avatar billede spm Nybegynder
18. november 2010 - 20:29 #6
Hmm, findes der et gratis alternativ ???
Avatar billede kjden Nybegynder
18. november 2010 - 22:57 #7
Hvad skal du bruge den til og hvor mange brugere skal der være?
Har du kun behov for en enkelt bruger kan du jo fortsat logge på som administrator via fjernskrivebord på din server. Det kræver ikke yderligere licenser.
Avatar billede spm Nybegynder
19. november 2010 - 09:44 #8
Vi er en 10-15 stykker der bruger det. Sagen er den at vi logger ind på remote computeren for at starte regnskabsprogrammet op. Regnskabsprogrammet, på baggrund af brugernavnet giver så adgang til lokal afdelingens regnskabsdel.

Jeg har siddet og læst og tvivler lidt på om der er nogen alternativ løsning eftersom regnskabsprogrammet er kædet sammen med windows logon.

Kan flere brugernavne være sat som administrator og via den måde løse problemet ?

Der er ikke noget specielt følsomt på computeren som de der logger ind ikke må vide.
Avatar billede kjden Nybegynder
19. november 2010 - 09:48 #9
Hvis du ser bort fra det licensmæssige perspektiv, så tror jeg ikke der er restriktioner såfremt brugerne er medlem af gruppen administratorer
Avatar billede serverservice Praktikant
05. december 2010 - 00:39 #10
1. Hvis det er 2003 standard server ed. SKAL du tilkøbe de terminal serv cals for at have flere brugere på terminal services.
Så du skal tilkøbe de licenser og adde dem i terminal services.
2. Så skal du huske at lave en terminal services policy.

3. Er det 2003 SBS er der kun 2 og så kan du kun anvende 2.
Avatar billede spm Nybegynder
05. december 2010 - 14:37 #11
ah, nitte. Mange tak for god info
Avatar billede serverservice Praktikant
05. december 2010 - 17:23 #12
Bare ok
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2011 - 20:22 #13
eller kan prøve at  logge ind med uv70.ucholstebro.dk
windows server 2008 r2