22. november 2010 - 22:49Der er
1 kommentar og 1 løsning
C5 opgradering samt implementering af bl.a. lagerstyring og bedre debitorstyring
Jeg er nyansat i en produktionsvirksomhed med en ældre C5 (v.4.0xx). Jeg har brug for jeres guld-input i forbindelse med opgradering af C5 samt "best practice" ifht. opbygning af kontoplan, kartoteker mv.
Vores udfordring er, at vi efter et par år med eksplosiv omsætningsvækst er ved at drukne i manuelt registreringsarbejde. Min holdning er, at vi ikke skal begynde at bygge videre på den gl. C5 klient, men i stedet opgradere og derefter optimere og gerne "bygge bro" til vores eget-udviklede ordresystem til kundesiden.
Karakteristika: - Eksklusive varer, som ofte produceres til ordre. Dvs. forholdsvis få transaktioner til forholdsvis få faste kunder (<200), men med høje beløb. - I dag: - Ingen lagerstyring i C5. - Manuel fakturering (udfærdiges i word/excel) - Vareforbrug/-lager reguleres kun årligt(!)
Jeg er klar over, at den rigtige C5-konsulent vil have erfaringen i at implementere et helt nyt økonomisystem og udnytte potentialet i det. Men lige nu vil jeg bare gerne høre jeres tanker om udfordringen...
- Hvad skal vi overveje inden konsulenterne kontaktes? - Hvordan vælger vi DEN RIGTIGE konsulent? - Hvordan opnår vi "best practice", så det nye system udnyttes maksimalt? - Hvad er tidshorisonten fra overvejelsesfasen (nu) til implementering? - Bør ændringer i kontoplan og evt. andre kartoteker ske pr. regnskabsskæringen 31/12, selvom opgraderingen først sker et godt stykke inde i 2011? - Kan man/I lave et estimat på omkostningen (uden manuelle tilrettelser og ud fra uforhandlede priser)?
Jeg glæder mig til at høre fra både konsulent-verdenen samt fra Jer der evt. selv har prøvet tilsvarende.
Hej Kenneth Lyder som en god opgave, men hvis du ikke er kendt med C5 kan det være lidt uoverskueligt. Jeg arbejder med C5 til dagligt i et par forskellige virksomheder. Det ene sted bruger vi projekt til at samle alt. vi kan kalde det projektsalg. Alle timer samles her fra lønsystem, matr både direkte og fra lager. Her laves også tilbud, bekræftelse, følgeseddel og faktura. Lige nu er vi ved at opgradere til v. 2010, hvor vi så skal have lagt et pdf modul ind til elektroniske udskrifter, derudover ksla vi til at scanne indkøbsbilag ind fra kreditorer, så det også ligger under projektet. Hos en anden kunde har vi købt et produktionssystem eller måske snarere et udvidet stykliste system, men det egner sig bedst hvis man kender mængder, timer osv på forhold. Mht. debitorstyring er der er del udskrifter og værktøjer i den nye C5. Dem får man jo med hvis man fakturere i systemet.
Der er mange c5 moduler og herudover er der et hav af forhandler tilpassede systemer. Du er nød til at få en konsulent eller 2 på banen og dem er der rigtig mange af rundt omkring i landet.
Hej Kenneth Det er jo nærmest umulige spørgsmål at svare på uden at man kender din virksomhed nærmere, men jeg vil gøre et forsøg...
Først svar på dine listede punkter:
1) I skal overveje hvad der er vigtigst for jer. Prisen, leveringstidspunktet, at få tilrettet kontoplanen m.m. eller at få opdateret C5'eren og få lavet den omtalte integration m.m.
2) Mange C5 konsulenthuse tilbyder i dag et gratis "C5 tjek". Gør brug af dette, og få f.eks. et par forskellige konsulenter/konsulenthuse ud og give deres bud på hvordan jeres fremdige C5 skal se ud, og tag så beslutningen ud fra dette.
3) Dette er i nødt til at gennemgå med den konsulent i vælger, og som kan se lidt nærmere på hvilke behov i har som virksomhed, og hvilke muligheder systemet kan give jer i forhold til disse behov.
4) Dette afhænger jo af den enkelte konsulent/konsulenthus og så jeres virksomhed. Begge parter skal jo kunne afsætte tid til projektet.
5) Det er naturligvis nemmest for en revisor og bogholder, såfremt store ændringer i kontoplanen foretages i forbindelse med en skilledato - som f.eks. en regnskabsafslutning/start. Men rent systemmæssigt kan det i princippet gøres når som helst. Dettte bør igen drøftes nærmere med konsulenten i vælger, for at gøre det der passer bedst.
6) Ja, et estimat kan sagtens laves, såfremt man har gennemgået jeres C5, jeres behov m.m. De konsulenter I evt. får ud for at lave en gratis C5 tjek, vil efterfølgende kunne udarbejde et pris estimat.
Kommentarer til det øvrige: Lagerstyring, Fakturering, lagerreguleringer og vareforbrug er standard funktionalitet i C5. Med andre ord vil disse ting kunne tages i brug og benyttes med det samme. I den nyeste C5 version er det tilmed muligt at udskrive fakturaer direkte til Word og PDF, så de word-skabeloner I benytter nu, kan evt. tilpasses, så C5 kan smide data automatisk herover.
Mvh. Gitte Lützen Freelance C5 konsulent
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.