Avatar billede StarTropics Nybegynder
23. november 2010 - 21:18 Der er 5 kommentarer

Ligningsnummer

Hej,

Når man skriver ligninger (i f.eks. bøger og - så vidt jeg ved - også i TeX) er der mulighed for at nummerere ligninger ved et højrejusteret nummer i parantes. F.eks. vil der ude til højre for ligning nr. 2 stå (2).

Jeg har set, at andre har formået at lave det på én eller anden fiks måde i Microsoft Word. Ved nogen, hvordan man gør?
Avatar billede ptj_11 Forsker
23. november 2010 - 22:20 #1
Sakset fra hjælpefunktionen i Word:
Ændre tekst til hævet eller sænket skrift
Marker den tekst, du vil formatere som hævet skrift eller sænket skrift.
Klik på Skrifttype i menuen Formater, og klik derefter på fanen Skrifttype.
Marker afkrydsningsfeltet Hævet skrift eller Sænket skrift.
/ptj_11
Avatar billede StarTropics Nybegynder
24. november 2010 - 09:05 #2
Men det er ikke hævet skrift... det er simpelthen, at der står (2) ude til højre (i ikke-hævet skrift).
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. november 2010 - 15:45 #3
Der er ikke nogen indbygget mulighed, som præcis er beregnet til det. Men der findes næsten altid en løsning alligevel. Du kan f.eks. indsætte ligningerne i tabeller, hvor du i en kolonne til venstre sørger for at lave noget, som laver automatisk nummerering. I følgende artikel finder du beskrivelse af to forskellige måder at løse opgaven på (inkl. tabel-muligheden):
http://word.tips.net/Pages/T000273_Numbering_Equations.html
Avatar billede ptj_11 Forsker
25. november 2010 - 00:41 #4
Sorry. Jeg læste højrejusteret som højdejusteret.
/ptj_11
Avatar billede BLaustsen Nybegynder
13. november 2012 - 12:53 #5
Tjek statikeren.dk der står en udførlig gennemgang til at lave et autogenereret ligningsnummer til højre for ens ligning. Der står samtidig beskrevet, hvordan du laver din egen genvejstast til denne funktion samt lave henvisninger til ligningen.