Avatar billede kelvin Nybegynder
25. november 2010 - 11:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

LaTeX fra Mac til Windows, hvad er galt?

hej, jeg har brug for hjælp, jeg har skrevet noget på min mac, og nu kan jeg ikke få det over på min windows bærbar.

Problemet er, jeg har kopieret hele min mappe fra MAC til Windows og nu prøver jeg at køre det i Miktek Texnikcenter.

Den ændre også alle Æ ø og Å ? Hvorfor?

Kan i hjælpe mig?

Her er min kode overført til PC:

\documentclass[11pt,a4paper]{article}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage[danish]{babel}
\usepackage[applemac]{inputenc}
\usepackage{amsmath,amssymb,amsthm} % matematik
\usepackage{booktabs} % p�nere tabeller
\usepackage[pdftex]{graphicx}
\usepackage{fancyhdr} % hoved- og sidefod
\usepackage{wrapfig}

\pagestyle{fancy}

\lhead{Fysik �velse 2}
\chead{}
\rhead{Gruppe 2B}
\lfoot{}

\makeatletter
\def\thickhrulefill{\leavevmode \leaders \hrule height 1pt\hfill \kern \z@}
\renewcommand{\maketitle}{\begin{titlepage}%
    \let\footnotesize\small
    \let\footnoterule\relax
    \parindent \z@
    \reset@font
    \null\vfil
    \hrule height 4pt
    \vskip 10\p@
    \begin{flushright}
      \LARGE
      \strut \@title \par
      \vskip 30\p@
      \strut \@author
    \end{flushright}
    \vskip 5\p@
    \hrule height 4pt
    \vskip 60\p@
    \vfil\null
  \end{titlepage}
  \setcounter{footnote}{0}
}

\date{November 26, 2010}
\makeatother
\author{Simon Spile \\ Kim Swaner \\ Kelvin Pagels}
\title{Bestemmelse af masseinertimoment}

\begin{document}

\maketitle
\newpage

\tableofcontents

\newpage

\section{Form�l}
Form�let med fors�get var at blive fortrolig med de fysiske st�rrelser, masseinertimoment og kraftmoment. Disse bestemmes ved hj�lp af f�lgende 3 metoder
\begin{itemize}
\item Opm�ling af svinghjulet
\item Energibetragtning af svinghjulet
\item Harmoniske svingninger af svinghjulet.
\end{itemize}
Vi vil ogs� bestemme friktionsmomentet fra kuglelejerne.
\section{Udstyr}
Vi brugte f�lgende ting til udf�relse af �velsen
\begin{itemize}
\item Svinghjul, snor, oph�ng og lodder
\item Tape
\item Tommestok
\item Indbygget ur i vores mobil
\end{itemize}
\section{Fors�gsopstilling}
\begin{center}
  \includegraphics[width=11cm]{2svinghjul.jpg}
    \graphicspath{{Users/kelvinpagels/Documents/Kelvin/Skole/ROBOT TEK/Fysik/�velse 2/LaTeX/}}
  \end{center}
\section{Laboratoriearbejde}
\subsection{Opm�ling af svinghjulet}
  \begin{center}
  \includegraphics[width=10cm]{svinghjul90.jpg}
    \graphicspath{{Users/kelvinpagels/Documents/Kelvin/Skole/ROBOT TEK/Fysik/�velse 2/LaTeX/}}
  \end{center}
    Nedenunder er m�lene til vores Svinghjul
    \begin{align*}
    L_{1}&=0,90cm & L_{2}&=4,48cm &  L_{3}&=1,79cm \\
    D_{1}&= 1,79cm &D_{2}&= 26,2cm\ & D_{3}&=4,6cm & H&=0,77cm \\
        \end{align*}
    \subsection{Energibetragtningsmetoden\\}
    \begin{equation}
        7Omkreds = 7 \cdot 3,05 \cdot \pi = 67,07cm \nonumber
    \end{equation} \\
        \begin{tabular}{lrcc}
                Objekt & Omdrejninger & Tid/s & L�ngde/cm \\
                \toprule
                Svinghjul&7&28&67,07\\
                Svinghjul&stille&192 & \\
                \bottomrule
                    \end{tabular}\\\\
Masse p� lod = 13,1g\\
Masse p� lod+oph�ng = 149,3g
\subsection{Harmoniske svingninger}
3 Svingninger pr. Fors�g\\

\begin{tabular}{lrccccc}
    Fors�g & 20$^{\circ}$ & 30$^{\circ}$& 40$^{\circ}$ & 50$^{\circ}$ & 90$^{\circ}$ \\
    \toprule
    1/s & 24,3 & 24,28 & 24,33 & 24,55 & 27 \\
    2/s & 24,0 &&&& 26,9\\
    3/s & 24,0 &&&& 26,4 \\
    \bottomrule
        \end{tabular}\\\\\\
Diameter p� lod = 2,4cm\\
Total Masse(Med tape) = 215,8g
\section{Teori}
I dette afsnit vil alt vores teori til fors�get v�re.
\subsection{Opm�ling af svinghjulet}
Da aksel og dele monteret p� aksel, kun bidrager med ca. 0,5$\%$ af det samlede masseinertimoment kan disse beregningsm�ssigt negligeres.

For at kunne beregne masseinertimomentet vha. opm�lingsmetoden, skal vi kende et par enheder.
Vi deler derfor svinghjulet op i et cylinder(Indre) og cylinderr�r(Ydre).

N�r Volumen er bestemt, kan massen, og dern�st inertimomentet bestemmes for Ydre og Indre. N�r disse er kendt, l�gges de sammen, og masseinertimomentet er derfor bestemt.

$\\$
Massefylde for st�lmaterialet
\begin{equation}
    \rho = 7500 \frac{kg}{m^{3}}
    \end{equation}

Vi finder m$_{indre}$ og m$_{ydre}$ ved hj�lp af denne formel:

\begin{align}
    \rho &= \frac{masse}{Rumfang} \\
    m&= \rho \cdot V
    \end{align}
%%%%%%%%% INDREEEEEEEEEEE %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
        \begin{align}
    V_{Indre} & = \pi \cdot r^2 \cdot h  \\
            & = \pi \cdot (\frac{1}{2}D_{1})^{2} \cdot L_{1} \\\nonumber\\
                m_{Indre}&= \rho \cdot V_{Indre}\\\nonumber\\
                        I_{indre}&=\frac{1}{2}\cdot m_{Indre}R^{2}\\
                        &=\frac{1}{2}\cdot m_{Indre}(\frac{1}{2}D_{1})^{2}
            \end{align}
%%%%%%%%%%% EEEEEEEEE %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
    \begin{align}
        V_{ydre} & = \pi \cdot h \cdot (R^{2} - r^{2})  \\
        & = \pi \cdot L_{2} \cdot ((\frac{1}{2}D_{2})^{2} - (\frac{1}{2}D_{1})^{2})\\
        &=\pi \cdot L_{2} \cdot (\frac{1}{4}(D_{2})^{2} - \frac{1}{4}(D_{1})^{2})\\\nonumber\\
        m_{ydre}&=\rho \cdot V_{Ydre}\\\nonumber\\
        I_{ydre}&=\frac{1}{2}m_{ydre}((\frac{1}{2}D_{1})^{2}+ (\frac{1}{2}D_{2})^{2})\\
        &=m_{ydre}(\frac{1}{8}(D_{1})^{2} + \frac{1}{8}(D_{2})^{2})
        \end{align}
N�r $I_{Indre}$ og $I_{Ydre}$ er kendt, kan vi derfor finde $I_{Total}$
    \begin{align}
        I_{Total} & = I_{Indre} + I_{Ydre}
    \end{align}

%%%%%% ENERGIBETRAGTNING%%%%%%%%%%%
\subsection{Energibetragtningsmetoden}
Vi sp�ndte en snor fast p� systemets mindste aksel og viklede den 7 gange rundt om akslen. Dern�st p�s�tte vi et lod for enden af snoren, og satte systemet i rotation.
\subsection{Harmoniske svingninger}
Teori Harmonisk
%%%%%%%%%%%UDREGNINGER%%%%%%%%%%%%%%
\section{Udregningninger}
Her er alle vores udregninger
\subsection{Opm�ling af svinghjulet}
Vi vil nu beregne $m_{indre}$, $m_{ydre}$, $I_{Indre}$, $I_{Ydre}$ og tilsidst $I_{Total}$
\begin{align}
m_{Indre}&= \rho \cdot V_{Indre}\\
&=7500 \frac{kg}{m^{3}} \cdot (\pi \cdot (\frac{1}{2}D_{1})^{2} \cdot L_{1})\\
&=7500 \frac{kg}{m^{3}} \cdot (\pi \cdot (\frac{1}{2}\frac{17}{100}m)^{2} \cdot \frac{0.9}{100}m)\\
&= 1.5321kg\\\nonumber\\
m_{ydre}&=\rho \cdot V_{Ydre}\\
&=7500\frac{kg}{m^{3}} \pi \cdot L_{2} \cdot (\frac{1}{4}(D_{2})^{2} - \frac{1}{4}(D_{1})^{2})\\
&=7500\frac{kg}{m^{3}} \pi \cdot \frac{4,48}{100}m \cdot (\frac{1}{4}(\frac{26,2}{100}m)^{2} - \frac{1}{4}(\frac{17}{100}m)^{2})\\
&=10.488kg\\\nonumber\\
I_{Indre}&=\frac{1}{2}\cdot m_{Indre}(\frac{1}{2}D_{1})^{2}\\
&=\frac{1}{2}\cdot 1.5321kg(\frac{1}{2}\frac{17}{100}m)^{2}\\
&=0.00553kg \cdot m^{2}\\\nonumber\\
I_{ydre}&=m_{ydre}(\frac{1}{8}(D_{1})^{2} + \frac{1}{8}(D_{2})^{2})\\
&=10.488kg(\frac{1}{8}(\frac{17}{100}m)^{2} + \frac{1}{8}(\frac{26,2}{100}m)^{2})\\
&=0.12788kg \cdot m^{2}
\end{align}
For at finde det totale masseinertimoment l�gges I$_{Indre}$ og I$_{ydre}$ sammen.
\begin{align}
        I_{Total} & = I_{Indre} + I_{Ydre}\\
        &= 0.00553kg\cdot m^{2} + 0.12788kg\cdot m^{2}\\
        &= 0.13342kg\cdot m^{2}
    \end{align}

\subsection{Energibetragtnings-Metoden}
Udregningerne for energibetragtning
\subsection{Harmoniske Svingninger-Metoden}
Udregning for harmoniske svingninger
\section{Fejlkilder og usikkerheder}
Her skal der v�re fejlkilder og usikkerhed
\section{Konklussion}
Vores Konklussion er at det gik skide godt..
\newpage
\end{document}
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2010 - 12:05 #1
texniccenter er en hat til andre encodings end det den selv forstår. Dit dokument er sikkert skrevet i MAC egen encoding (applemac, se option til inputenc), og det kan TC ikke finde ud af.

Du bliver nok nødt til at gå tilbage til MAC og se om du kan finde ud af at gemme koden i en anden ancoding, f.eks. latin1 (iso-8859-1)

BTW: Det hjælper ikke en pind at du paster koden her, dette bevarer ikke encoding. Hvis andre skal kunne se problemet med encoding i en fil, bør man pakke det hele i en ZIP og poste den i stedet.
Avatar billede kelvin Nybegynder
27. november 2010 - 19:43 #2
Hej Daleif,

Jeg fandt ud af fejlen, det var applemac der skulle ændres til utf8. Alt for lækkert program. Bliver mere og mere tilfreds jo mere jeg bruger det :)

Giver du sende et svar? så får du point.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2010 - 15:40 #3
kan texniccenter faktisk finde ud af utf8? Det da lidt af en overraskelse, det plejer den ikke at kunne finde ud af.
Avatar billede kelvin Nybegynder
28. november 2010 - 19:30 #4
nej, jeg skiftede til MikTex. Er blevet træt af texniccenter, for det fungerede ikke for mig. MikTex (TexWorks) fungere godt, når jeg kombinere Mac og Windows.

Nu har jeg fundet LedTex som er vildt nice, den har intellisense. Det savner jeg ihvertfald fra når jeg koder i Java.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2010 - 09:46 #5
TeXWorks er ikke ngoet specielt til miktex, dog har de pillet ved texworks således at man ikke anvender den officielle texworks udgivelse.

Kan man huske sine koder er texworks en fin editor, og pdf fremviseren er ret lækker med sin mulighed for at springe mellem PDF og kildekode.

Den næste stabile TeXWorks er på vej.