Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
02. december 2010 - 14:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

CPU problem

Hej

Jeg har en intel core i5 430m CPU, som har turbo boost. Der er en  skrivebordsgadget, som viser hvornår den slår turbo boost til, og hvor mange Ghz den bruger. Den kører normalt med 2,27Ghz og kan slå boost til så den kører 2,53Ghz. Når jeg køre java relaterede programmer så går den helt op til 2,60-2,70Ghz nogle gange. En i5 CPU burde den ikke kunne klare java??

Mvh David Karlson
Avatar billede keld-duracell Nybegynder
03. december 2010 - 22:29 #1
Du kan ta´det helt roligt. Processorens Max. hastighed er 2,53 Ghz, og dét går den ikke over, medmindre systemet er overclocket.

  Så din skrivebordsgadget er upræcis (det mest sandsynlige) - eller din processor er overclocket (det mindst sandsynlige - særligt på en bærbar).

  Du kan fra tid til anden opleve, at visse applikationer forvirrer hinanden, det er måske det der er tale om hér - faktum er, at din Core i5-430m SAGTENS kan håndtere alle gængse java applikationer, såvel som selve Java miljøet - og processoren kører IKKE over 2,53 Ghz under nogen omstændigheder, medmindre du har overclocket den.

  Prøv evt. CPU-Z eller Crystal CPUID (Gratis software) - de fortæller dig normalt den rigtige hastighed i real-time. Luk din eksisterende skrivebordsgadget inden du kører disse programmer, ellers kan "Forvirringen" opstå !
Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
04. december 2010 - 13:20 #2
Hej

Hvad vil det sige at min CPU er overlocket?
Og kan også høre at min FAN begynder at køle ret kræftigt når jeg kører java... Hvis min CPU er overlocket hvad skal jeg så gøre?
Den har næsten lige været til reperation, fordi den blev for varm når jeg kørte java, og få skiftet CPU'en og FAN'en.

Mvh David
Avatar billede keld-duracell Nybegynder
06. december 2010 - 08:26 #3
Bare rolig dér - Overclocking er, at INDSTILLE processoren til at køre hurtigere end den oprindelig er fremstillet til - og det er noget man VÆLGER at gøre, d.s.v man som bruger aktivt skal ændre nogle indstillinger i BIOS, og det gør man sjældent på bærbare. (Grundet varmeudviklingen m.v.) - så overcloking er altså ikke en "Fejltilstand" - men et valg !

    Den stationære maskine jeg sidder ved nu, har en nominel hastighed på 2,0 GHZ. Det er for langsomt for mig, og jeg har valgt at overclocke den til 2,93 Ghz - så får jeg noget ekstra hastighed, men desværre også mere varmeudvikling - det svarer lidt til at Chip-tune en bil.

    Din maskine er som standard ikke overclocket, men det er igen en sandhed med modifikationer, da det faktisk er det samme princip, intel anvender ved deres Turbo-boost teknologi. (når din maskine ændrer hastighed fra 2,27 til 2,53 Ghz)

    Din maskine SKAL kunne klare lidt bank - og selvom ventilatoren begynder at arbejde, kan du som udgangspunkt tage det helt roligt. I5 serien kan ligesom alle andre nuværende processorer køre java, den skal blot arbejde lidt for det.
    Du behøver ikke (i første omgang) bekymre dig om overophedning - det er først når processoren når omkring 90-100º at den bliver rigtig rundtosset.
    Det har intel klaret v.h.a. Thermtrip / throttle etc. - d.v.s at hvis processoren bliver for varm, nedsætter den selv hastigheden, indtil den har nået normal driftstemperatur igen.
    Det eneste du skal sørge for, er at placere din bærbare, så den frit kan slippe af med den varme luft, og tilsvarende kan suge kold luft ind.
    Udgangspunktet er, at en bærbar er designet til at stå på et bord (en plan hård flade) - således at evt. indsugning i bunden har fri adgang til "Frisk luft.". Mange placerer dem på gulvtæppet, eller på lårene, og får derfor ad vanvare spærret for tilførselen af frisk køleluft - det bør man ikke, for så kan maskinen blive grumme varm ! Andre bærbare kan have indsugning andre steder på kabinettet (Et gitterlignede arrangement) - og så skal man blot sørge for fri luftadgang lige dér. (eks. 5 cm afstand på venstre side).

    Nå det så er sagt, skal det lige tilføjes at bærbares køleevner langt fra ligger på niveauet for stationære computeres. Der er langt mindre plads til ordentlige køleløsninger, generelt dårligere luftgennemstrømning, o.s.v. - og dette har man så forsøgt at kompensere for, ved at lade processoren køre med en lavere hastighed, og mindre strømtilførsel i forhold til sammenlignelige stationære maskiners processorer.
    Så de temperaturer man tillader i bærbare, er generelt højere end ved stationære computere - det skal du naturligvis tage med i betragtning. Samtidig er CPU-ventilatoren mere responsiv og aktiv på bærbare computere, da kølepladen er mindre, sådan er det bare.

    Der kan i sjældne tilfælde være tale om et generelt problem i designet af den bærbare, d.v.s at den jævnligt overopheder - men de fleste designs er idag fornuftigt proportionerede.
    I dit tilfælde ville jeg bare gi´ den gas, og lade den arbejde med noget JAVA m.v. - den SKAL kunne holde til det !

    Håber det besvarede dit spørgsmål.
Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
06. december 2010 - 14:01 #4
Hej

jeg har fået besvaret mit spørgsmål:)
Tak for hjælpen!

Mvh David