Avatar billede RandiD Nybegynder
05. december 2010 - 10:30 Der er 3 kommentarer

Ukendt beep-lyd når pc startes

Jeg har købt en ny 1GB DDR-ram (3300 mhz) til min 7 år gamle Amitech.
Efter at have sat den nye ram-blok ind tændte jeg for pc'en. Ført var der nogle underlige klikkende lyde fra bundkortet og så begyndte pc'en at lave beep-lyde med 2 sekunders mellemrum. Monitoren startede op én gang hvor der stod en fejlmelding som jeg nu ikke husker hvad der stod. Jeg slukkede for pc'en igen, satte den gamle ram-blok i igen men den laver stadig den samme beep-lyd men nu uden at monitoren starter.

Hvad er der gået galt? Hvad har jeg gjort forkert?
Der er kun 2 ram-slots på bundkortet. Skal ram-blokken sættes i en bestemt ram-slot, eller er det ligemeget?

Min pc er en 7 år gammel Amitech MM Lite PC 1863 hvorpå jeg har Windows Vista Basic.

Håber at nogen kan hjælpe mig med dette problem.

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2010 - 11:04 #1
Hvis ram slottene ellers er i orden, er det ligemeget hvor man placerer ram. Prøv om du kan genkende noget fra skemaet her:
1 Short Beep    One beep is good! Everything is ok, that is if you see things on the screen. If you don't see anything, check your monitor and video card first. Is everything connected? If they seem fine, your motherboard has some bad chips on it. First reset the SIMM's and reboot. If it does the same thing, one of the memory chips on the motherboard are bad, and you most likely need to get another motherboard since these chips are soldered on.
2 Short Beeps    Your computer has memory problems. First check video. If video is working, you'll see an error message. If not, you have a parity error in your first 64K of memory. First check your SIMM's. Reseat them and reboot. If this doesn't do it, the memory chips may be bad. You can try switching the first and second banks memory chips. First banks are the memory banks that your CPU finds its first 64K of base memory in. You'll need to consult your manual to see which bank is first. If all your memory tests good, you probably need to buy another motherboard.
3 Short Beeps    Basically the same thing as 2 beeps. Follow that diagnosis above.
4 Short Beeps    Basically the same thing as 2 beeps. Follow that diagnosis above. It could also be a bad timer
5 Short Beeps    Your motherboard is complaining. Try reseating the memory and rebooting. If that doesn't help, you should consider another motherboard. You could probably get away with just replacing the CPU, but that's not too cost-effective. Its just time to upgrade!
6 Short Beeps    The chip on your motherboard that controls your keyboard (A20 gate) isn't working. First try another keyboard. If it doesn't help, reseat the chip that controls the keyboard, if it isn't soldered in. If it still beeps, replace the chip if possible. Replace the motherboard if it is soldered in.
7 Short Beeps    Your CPU broke overnight. Its no good. Either replace the CPU, or buy another motherboard.
8 Short Beeps    Your video card isn't working. Make sure it is seated well in the bus. If it still beeps, either the whole card is bad or the memory on it is. Best bet is to install another video card.
9 Short Beeps    Your BIOS is bad. Reseat or Replace the BIOS.
10 Short Beeps    Your problem lies deep inside the CMOS. All chips associated with the CMOS will likely have to be replaced. Your best bet is to get a new motherboard.
11 Short Beeps    Your problem is in the Cache Memory chips on the motherboard. Reseat or Replace these chips.
1 Long, 3 Short Beeps    You've probably just added memory to the motherboard since this is a conventional or extended memory failure. Generally this is caused by a memory chip that is not seated properly. Reseat the memory chips.
1 Long, 8 Short Beeps    Display / retrace test failed. Reseat the video card.
Avatar billede keld-duracell Nybegynder
06. december 2010 - 09:26 #2
Som også Jornx er inde på, kan du have skubbet lidt til grafikkort eller lignende - det kan gi´ bip-amok.

    Mere sandsynligt er dog een af følgende problemstillinger :

Din PC har stået tændt (standby) i mange år, det er første gang du har haft strømmen pillet helt fra i et godt stykke tid. Din strømforsyning er en Fortron Source FSP235-250 fra sådan ca. 2003-4, og har med GARANTI dårlige elektrolytkondensatorer. Din 3,3 volt line fra strømforsyningen kan, ligesom 5 & 12 volt linien være gået deffe john. Løsning : Udskift strømforsyning.

    Dit bundkort er ligeledes af de mest uheldige årgange, hvad angår defekte elektrolyt-kondensatorer, AT google "Bad Caps" - kig på billederne, og se om dine "Lytter" har samme fejl som mange andres. Er dette tilfældet, skal bundkort / processor skiftes, eller du skal finde en god elektroniknørd / mekaniker med sans for lodning af flerlagsprint, samt en Tysk forbindelse til indkøb af lytter, som vel at mærke er til at betale (lytterne altså - ikke den tyske forbindelse !)

    Du har monteret en Single-sided memory blok - og dit board understøtter kun double-sided, prøv et andet DDR RAM Modul (Men du HAR jo prøvet med den originale efterfølgende - og et board med DDR understøttelse fra 2004 og frem skulle ikke ha´ de problemer !)

    JO - det KAN have betydning hvilket RAM slot du monterer modulet i, det skulle det egentlig ikke ha´ som Jornx siger - men særligt diverse SIS baserede board havde problemer med det fra 2000-2004 (SIS 735/74x/745-46 o.s.v.). Nu er dit board så formodentlig VIA baseret - og her har egentlig ikke været problemer, siden (PT)580 og MVP chipsettet i midten af halvfemserne - men prøv alligevel !

    Der er kommet støv i dit RAM slot - Rens grundigt, og ryk til start !

    Din maskine er 7 år gammel - og trænger bare generelt til en grundig rensning og lidt Creedence Clearwater Revival.

    Din maskine kører med en Sempron 3000+ til socket A (Socket 462) med en 333 MHz FSB - du skal bruge 333 Mhz RAM (PC2700) - men har uforvarende fået købt et 266MHZ (PC2100) modul

Løsning 1). Byt RAM Modulet til et DDR333 / PC2700 eller DDR400 / PC3200 modul og prøv igen.

Løsning 2). Kast et blik i manualen - find jumperen CLR CMOS / Clear CMOS ell. lign - og følg proceduren for at nulstille CMOS - det vil ændre BIOS standardopsætningen til PC2100.

    Har du ingen manual, kan den downloades fra www.gigabyte.com - eller helt eksakt :  http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=1764#manual

    Ovenstående er naturligvis under forudsætning af, at dit bundkort er et Gigabyte GA-7VM400M-RZ, hvilket det er på de fleste producerede Amitech MM Lite PC 1863.

    Du har fået skubbet til eks. ATX strømstikket - check det lige !?

    Du har fedtspillet med RAM modulet - dvs sat poterne alle de forkerte steder - som eks. midt på hukommelseskredsene, eller på kontaktpunkterne i bunden - det kan de søreme ikke li´- og nu har du så brændt modulet af grundet elektrostatisk afladning.

    Løsning : Band, svovl, tru dig selv med korporlig afstraffelse - og køb så et nyt modul (Eller få det andet byttet på garantien)!
    Herefter monterer du modulet  - som du så kun berører på kanten af de "Korte sider" - EFTER du har rørt en metaldel eller 2 på PC kabinettet med de bare næver (For at aflade).

    Måske har du ikke fået RAM modulet trykket helt i bund - genmontér modulet - og vær sikker på det er monteret, således at låsepindene står 100% vinkelret med bundkortet (check at de er lagt helt ind til soklen / modulet.)
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2010 - 23:25 #3
Afmelder overvågning.