Avatar billede Saxenberge Nybegynder
07. december 2010 - 04:43 Der er 1 kommentar

Programmering af chip uden direkte kabelforbindelse

Hvilke muligheder foreligger der for at kunne programmere en chip uden at skulle tilslutte med en direkte kabelforbindelse ?

Mit spørgsmål går lidt på at kunne programmere chip tilsvarende den der sidder i et USBstik, kan det lade sig gøre på andre måder der let anvendeligt eks: Lys / Magnet eller lign ?

Vil godt bruge en metode uden den direkte forbindelse men med samme lette anvendlighed, evt kunne overfører data fra en pda med en eller tilslutning man blor kan holde eller fører over chippen ved programmeringen.

På for hånd tak
Avatar billede bjornjuul Nybegynder
29. januar 2011 - 13:01 #1
Hey Sax

Jeg tror desværre ikke du skal gøre dig de store forhåbninger om at finde en simpel overføringsteknik til den slags programmering.
Mig bekendt findes der endnu ingen simpel overføring i denne stil, hverken via magnetisme eller lys.

Eller rettere, der gør der naturligvis med lys, i form af IrDa som mobiltelefoner benyttede meget førBluetooth kom til.
Udfordringen er i midlertid, at chippen på denne måde skal være forbundet til en anden chip, eller i sig selv kunne håndtere irDa-kommunikation, samt have sin egen seperate forsyning, for at dette kan lade sig gøre.
Du er med andre ud ude i et mere komplekst system, end hvad du efterspørger.

Endvidere vil de typiske trådløse forbindelser være mærkbart langsommere end tilsvarende trådede ditto, hvorfor de vil være uegnet til at overføre større datamængder.

Hvis jeg alligevel skulle pege på en mulig kanditat skal du nok nærmere se på lys fremfor induktion via magnetisme.
Lys har en større rækkevidde end magnetisme, og samtidig også langt mindre energitab end induktion.

Magnetisme/induktion egner sig bedst til at overføre en strømmæssig effekt, såsom i et induktionskonfur eller trådløs opladning, men er for energi-ineffektiv, langsom og kortrækkende til at overføre data.

Slutteligt ville RF, altså radiobølger også være en mulighed, men igen - det kræver at den chip du ønsker at programmere har egen strømforsyning, samt har et mindre RF-kredsløb til at mødtage signalerne.

Håber det kunne bruges.