Avatar billede hornbech Praktikant
10. december 2010 - 09:53 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvilken Nas server skal jeg vælge

Jeg er ude efter en NAS server/HD
Den skal bruges til at gemme familiens musik/billeder/og filer
derudover benyttes til at hente torrents på.

Jeg har lidt kik på Dynologys produkter evt DS210 eller DS211
Hvilken HD skal man vælge.
Kom gerne med en samlet løsning

Eller en WD MyBook world Edition
Avatar billede Comasys Praktikant
10. december 2010 - 10:27 #1
Jeg anbefaler klart at du bruger Synology's.. har ikke prøvet MyBook, men har prøvet et par andre, og der er Synology langt bedre og mere stabil.. men de koster jo også lidt mere..

Jeg ynder at sætte den op med samsungs Eco diske, som kan flekse i spin hastighed og derved har lavere strømforbrug.
10. december 2010 - 10:30 #2
Synology eller Qnap d;
der er os den mulighed du selv kan bygge dig en nasserver :)
Avatar billede claes57 Ekspert
10. december 2010 - 10:32 #3
Avatar billede chalde Seniormester
10. december 2010 - 17:25 #4
Jeg vil også anbefale Synology. Mere alsidig firmware finder du kun ved at lave din egen, og selv her er der områder hvor Synology har andre/bedre funktioner.

Om du vælger 210+ eller 211 afhænger af formålet.
Skal der ikke hostes det store (hjemmesider m.m), så tag den billigste af dem.
De har hver deres fordele og ulemper. Den ene har flere ram men ringere cpu og omvendt med den anden.

Af diske ville jeg vælge Samsung F4EG.
Kører personligt med 5x2tb af dem i min Synology 509+, og den hverken klynker eller piver over dem, og det er kun ved spinup de er hørbare.
Vælger du andre diske, så pas på med WD GP diske. Kig grundigt på Synology's liste ovr kompatible diske, og herunder hvilken revision. Enkelte revisioner af WD GP leger ikke godt sammen med Synology.
Avatar billede hornbech Praktikant
09. januar 2011 - 11:18 #5
Jeg har besluttet mig for en Synology Disk Station DS211J

Der hvor jeg er lidt i tvivl det er diske
Jeg havde egentlig besluttet mig for 2 stk. Samsung Spinpoint F4EG HD204UI 2 TB

Men har fået fortalt at diske fra 2TB og opefter har større mulighed for at crashe.
Er det også noget i har hørt, frygter også bare at man for hurtigt fylder 1 tb op og så alligevel skal ud og købe 2 nye 2 tb diske
Avatar billede chalde Seniormester
09. januar 2011 - 11:27 #6
#5 Hvor har du hørt det?
Og er der statistikker eller beviser for påstanden?

Men altså: Hvis X og X+1, så X+1 = +1 større sandsynlighed for at fejle :)
Avatar billede hornbech Praktikant
09. januar 2011 - 11:46 #7
Jeg tror bare at personen måske også bare havde hør noget om det.

Og ja det er jo det der er problemet: en person hører et rygte om det og fortæller det til 5 andre og disse fortæller det videre til 5. Og lige pludselig så er der så mange der har hørt det at at man mener der erbevis for påstanden, uden at der måske har være te eneste tilfælde hvor der har været problemer :-)
Avatar billede hornbech Praktikant
25. januar 2011 - 11:43 #8
Hvad ville i vælge som alternativ til
Samsung Spinpoint F4EG HD204UI 2 TB
Denne disk står nemlig ikke på listen af kompatible diske på Diskstation 211j
Avatar billede chalde Seniormester
25. januar 2011 - 12:07 #9
#8 De er stadig under test hos Synology. Men bekræftet funktionelle af flere brugere, se http://forum.synology.com/wiki/index.php/User_Reported_Compatible_Hard_Drives
Kan ligeledes støtte op om dette.

Men ellers ville jeg ikke gå efter seagate. De løber hurtigt varme.
WD ville jeg også være meget forsigtig med, da du skal finde eksakte undermodeller. WD bliver også godt lune.
Så hvis vi skal følge listen, er det egentlig kun Hitachi der er tilbage efter min mening (i fornuftig størrelse).
Dem har jeg ikke haft problemer med dem før, men har dog ikke haft dem kørende 24/7.
Avatar billede hornbech Praktikant
25. januar 2011 - 13:10 #10
Den størelse jeg skal have i kan kun være 2 TB, da jeg ikke gider at skifte diske efter et stykke tid pga. plads mangel

Prisleje 600 800 +/-
Men selvfølgelig den bedste disk til ingen penge :-)
Avatar billede hornbech Praktikant
29. januar 2011 - 23:32 #11
"chalde" Kan du ikke lægge et svar så får du point.
Jeg bestiller min Nas med Samsung Spinpoint F4EG HD204UI 2 TB på mandag og det er dig der har gjort mig sikker i min sag
Avatar billede hornbech Praktikant
08. februar 2011 - 11:48 #12
Jeg har nu fået en DS211J med 2 stk Samsung Spinpoint F4EG HD204UI 2 TB

Og de kører bare derudaf
Avatar billede chalde Seniormester
08. februar 2011 - 11:54 #13
Super :)
(bare behold point)
Avatar billede johnnylassen Seniormester
27. februar 2011 - 10:25 #14
Hvor fandt du den bedste pris. Hvad kostede det samlet.
Avatar billede hornbech Praktikant
27. februar 2011 - 11:17 #15
Jeg købte hos Føniks computer

Der koster de diske jeg købte ( Samsung Spinpoint F4EG HD204UI 2 TB) 624,- stykket

Nas koster 1390,-

Samlet Nu: 2638,-

Jeg købte også en Western digital HD Live Media player, og virker kanon til at streame film og musik til tv og anlæg
Avatar billede johnnylassen Seniormester
27. februar 2011 - 11:54 #16
Tak for svar. Er "j" modellen kraftig nok til at streame HD film og evt. klare noget WEB og FTP eksternt, eller skal man i + modellen? Hvad er diene erfaringer?
Avatar billede hornbech Praktikant
14. marts 2011 - 08:47 #17
Jeg bruger den til at streame film til min Western digital HD Live Media player.
Og jeg har ingen problemer haft