Avatar billede michaelg Nybegynder
14. december 2010 - 14:36 Der er 2 kommentarer

RDP fryser gennem Zyxel usg

Hej Alle Sammen.

Vi har et rigtig irriterende problem.

Vi har en kunde som har flere afdelinger, og så har de en hosted terminal server, som de kobler op til via fjernskrivebord.

I nogle af de nye afdelinger har vi sat zyxel zywall usg 100 og 200 op, sammen med 1 eller 2 access points.

Problemer er at i disse afdelinger fryser RDP lige pludselig. Det er kun fjernskrivebordet der fryser, man kan sagtens minimere det, også surfe videre på det lokale skrivebord. Det fryser mellem 5 og 50 sekunder hver gang, og det kan ske mellem 0 og 50 gange på en dag. Det sker kun for 1 bruger af gangen, dvs at de andre kører fint videre i mens den bruger for en bruger.

Så vil mange nok mene at det skyldes trådløst netværk osv osv. Men vi har været i gang med at fejlsøge på det og her er konklusionen:

Hvis vi skifter access point forsætter problemet, vi har prøvet med både dlink og cisco access points.

Hvis vi sætter brugerne direkte på kabel, så virker det fint.

Hvis vi skifter USGen ud med fx en billig dir-635, så virker det fint bagefter. OGSÅ TRÅDLØST.

Langt de fleste PCer kører vista, men dette burde være lige gyldigt, da det jo virker fint når vi skifter router/firewall.

Vi har snakket med zyxel om det, og de kan ikke rigtigt hjælpe os med problemet. De siger de aldrig har set fejlen før, og mener at det er relateret til noget trådløst da det jo virker fint når man kører med kabel.

Så nu står vi i en rigtig skidt position. Nogle af afdelinger kører med en anden router, nogle kører med kabel, og nogle kører med mobilt bredbånd, hvilket også virker fint. Det er meningen at de skal kører ens i alle afdelinger, så de kan skifte sted uden at skulle installere nye printere osv hver gang.

Vores zyxel usg opsætning er meget simpel. Vi har endda prøvet at sætte en usg 100 op med helt ren konfiguration, den eneste ændring fra default var at vi skiftede ip adresserne på lan1 og dmz, men de fryser stadig.

Vi har prøvet at opgradere til nyeste firmware på både access point og usg, men dette har ikke ændret noget.

Jeg håber der er nogle af jer der har nogle gode forslag til hvad vi kan prøve, da vi efterhånden er gået i stå.

Mvh Michael
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
14. december 2010 - 15:11 #1
Kunne være noget inaktivitets timer der løber ud.

Hvis det er det, så vil symptomerne være at RDP-sessionen holder op med at virke(eller fryser til en ny TCP session kommer op), hvis den ikke bliver brugt i noget tid.

/Klaus
Avatar billede michaelg Nybegynder
14. december 2010 - 15:19 #2
Hej Klaus

Fejlen sker tit mens de sidder og skriver, fx en mail.

Men hvor skal jeg næsten kigge for at finde det?

Der står ikke noget i log filerne på PCerne.