Avatar billede Maja Praktikant
14. december 2010 - 16:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Problem med oversættelse af kildefilen

Jeg er helt ny til LaTeX og bruger daleifs bog som guide. Jeg er dog ret hurtigt løbet ind i problemer. I eks 1.1 (til jer der har bogen), hvor jeg skal oversætte kildefilen i kommandoprompt, kan filen ikke findes. Jeg har hentet og installeret TeX live og ændret default til pdflatex. Jeg har brugt TeXWorks og gemt filen på skrivebordet som eks1.tex. I kommandoprompt skrev jeg pdflatex eks1.tex, men får at vide at filen ikke kan findes. Hvordan kan det være?
Avatar billede ljm21 Praktikant
14. december 2010 - 16:57 #1
I kommandoprompten skal du skifte til skrivebordsmappen.
Alternativt kan du gemme din tex-fil i en mappe i roden af c-drevet, fx c:\tex

Så skriver du i kommandoprompten:
cd \
cd tex

og herefter gør du som der står i bogen.

Mvh
Lars
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2010 - 16:57 #2
Har du husket at skifte til desktop-folderen først? Prøv lige at køre kommandoen 'dir' (går udfra at du anvender Windows), dette lister indholdet af den nuværende folder. Du burde så kunne se navnet på Desktop folderen, den skifter du til via

cd navn

Ellers prøv at oversætte den i TeXWorks. Eneste grund til at man i dette eksempel bliver bedt om at anvende kommandolinien er så man ved hvad man skal gøre hvis ens enditor opfører sig åndsvagt.
Avatar billede Maja Praktikant
14. december 2010 - 17:08 #3
Fantastisk! Nu virker det! Tak for hjælpen!