Avatar billede websted.net Nybegynder
27. juli 2001 - 13:36 Der er 27 kommentarer

ProFTPd connecter ikke til databasen...

Hej, jeg kan ikke få min FroFTPd til at connecte til mysql databasen.....

Hvis der er nogen der kan hjælpe mig, så skriv her, eller kom med en email, ICQ; eller andet..
Avatar billede jasber Nybegynder
27. juli 2001 - 13:56 #1
øhm... ProFTPd er en FTP server. Altså en server man kan connecte til med en FTP klient.

MySQL er en database server. Altså en server man connecter til med en database klient.

Har aldrig hørt om at man skulle kunne connecte til MySQL med en FTP server.
Avatar billede snowball Novice
27. juli 2001 - 13:58 #2
Jasber: ProFTP er en FTP server ja, men brugerne som kan bruge den skal normalt være oprettet i den lokale bruger database på Linux\'en men for at undgå det kan man oprette brugerene i en mySQL DB og hente informationerne derfra ;)

Snowball
Avatar billede jasber Nybegynder
27. juli 2001 - 13:59 #3
ach so... så blev jeg det klogere.
Takker :)
Avatar billede websted.net Nybegynder
27. juli 2001 - 14:01 #4
snowball ?
Kan du hjælpe mig med at lave det ?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. juli 2001 - 14:03 #5
men det løser jo ikke, hvorfor at proftpd ikke vil connecte til mysql...:/

Jeg har kigget på problemet for websted.net... og har luret i et par logs osv... men jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvorfor skidtet ikke vil connecte...

hans proftpd er compilet med --with-modules=mod_sql:mod_sql_mysql så det BURDE ikke være det...

tabellen i databasen indeholder også umiddelbart de felter den skal... men jeg tror ikke det er det, der er problemet, da det i mysql-loggen slet ikke ser ud til, at proftpd sender queries...

nogen, der har en idé om, hvad problemet er?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. juli 2001 - 14:04 #6
kører man proftpd med debug level 5 kan man se, at den siger \"no such user\", selvom denne bruger er oprettet...
Avatar billede snowball Novice
27. juli 2001 - 14:04 #7
Desværre, ved ikke andet om det end det jeg lige har skrevet da jeg (endnu) ikke selv bruger det !

Snowball
Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. juli 2001 - 14:07 #8
i databasen altså... ikke på systemet...
Avatar billede jasber Nybegynder
27. juli 2001 - 14:10 #9
Ok, nu da jeg er det klogere... Jeg vil tro du skal sørge for at den \"bruger\" der kører ProFTPd processen er oprettet som bruger, og med de rette access rights på MySQL basen.
Avatar billede jasber Nybegynder
27. juli 2001 - 14:10 #10
thomasledet>> ved ikke om det var det du mente da du sagde at bruger er oprettet
Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. juli 2001 - 14:14 #11
proftpd kører som nobody... ved ikke om den har rettigheder til at connecte til mysql... hmm... det var da egentlig en god ide... jeg tror jeg vil oprette en ny bruger til ftp\'en....

men det er da egentlig lidt underligt, at jeg så ikke får en fejl på det, hvis det er det, der er galt... hverken i sysloggen eller proftpd-loggen... skummelt...
Avatar billede jasber Nybegynder
27. juli 2001 - 14:18 #12
bare en tanke at det kunne være det... la\' os vide hvordan det går.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. juli 2001 - 14:25 #13
det var ikke umiddelbart det....

har du lyst til selv at prøve at fedte med det?

Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. juli 2001 - 14:25 #14
har lige prøvet at køre proftpd som ftp-useren... det har ikke hjulpet...
Avatar billede jasber Nybegynder
27. juli 2001 - 14:46 #15
naah... er ikke selv så skide stærk til den slags.
Prøv evt. at køre ProFTPd som root (bare for at teste).
Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. juli 2001 - 14:49 #16
debug output fra proftpd -n -d 5
-->
websted.net - ProFTPD 1.2.1 (release) (built Mon Jul 23 01:11:42 CEST 2001) standalone mode STARTUP
websted.net (server.studenternet.auc.dk[130.225.196.25]) - connected - local  : 10.0.0.3:21
websted.net (server.studenternet.auc.dk[130.225.196.25]) - connected - remote : 130.225.196.25:3092
websted.net (server.studenternet.auc.dk[130.225.196.25]) - mod_sql_mysql/3.0: configured: webpunkt@127.0.0.1:3306 for root
websted.net (server.studenternet.auc.dk[130.225.196.25]) - mod_sql/3.1.2: entering sql_getconf
websted.net (server.studenternet.auc.dk[130.225.196.25]) - mod_sql/3.1.2: entering fixup_SQLAuthTypes
websted.net (server.studenternet.auc.dk[130.225.196.25]) - mod_sql/3.1.2: exiting  fixup_SQLAuthTypes
websted.net (server.studenternet.auc.dk[130.225.196.25]) - mod_sql/3.1.2: exiting  sql_getconf
websted.net (server.studenternet.auc.dk[130.225.196.25]) - FTP session opened.
websted.net (server.studenternet.auc.dk[130.225.196.25]) - received: USER websted
websted.net (server.studenternet.auc.dk[130.225.196.25]) - mod_sql/3.1.2: entering auth_cmd_getpwnam
websted.net (server.studenternet.auc.dk[130.225.196.25]) - mod_sql/3.1.2: exiting  auth_cmd_getpwnam
websted.net (server.studenternet.auc.dk[130.225.196.25]) - no such user \'websted\'
websted.net (server.studenternet.auc.dk[130.225.196.25]) - no supplemental groups found for user \'websted\'

... skod!
Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. juli 2001 - 14:50 #17
jasber-> har jeg lige prøvet... :) virker stadig ikke... så det er nok ikke permissions... må man næsten kunne konkludere...
Avatar billede jasber Nybegynder
27. juli 2001 - 14:51 #18
Oh... de ligger ikke på samme server?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. juli 2001 - 14:51 #19
jo, de ligger på samme maskine... men jeg sidder ikke foran maskinen... den står i københavn... jeg sidder i Aalborg...:)
Avatar billede jasber Nybegynder
27. juli 2001 - 14:52 #20
For mig virker de fejl altså som om den bruger FTP serveren prøver at bruge til at connecte til MySQL basen med ikke er oprettet i MySQL\'s \"grant table\".
Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. juli 2001 - 14:54 #21
mod_sql_mysql/3.0: configured: webpunkt@127.0.0.1:3306 for root

Den logger på med root... som meget gerne burde være oprettet i mysql-bruger-tabellen... :)

har du lyst til at prøve kræfter med serveren selv? det kan ske, at du kan liste en løsning ud af det...:) for jeg kan ikke komme på flere ting, der kan være galt...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. juli 2001 - 14:56 #22
websted.net-> lytter du med? :)
Avatar billede websted.net Nybegynder
27. juli 2001 - 14:56 #23
ja da =)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. juli 2001 - 15:31 #24
nå, jeg bliver nødt til at smutte...

you\'re on your own, websted.nnet :)
Avatar billede websted.net Nybegynder
29. juli 2001 - 16:34 #25
Jeg er kommet lidt videre nu...

Men det som er problemet nu, er at den ikke vil acceptere de GID\'s som man skriver ind i databasen...
som det er nu connecter den til databasen, men
den vil ikke validere brugerne da den ikke godkender det GID som man angiver....

Er der nogen der kan hjælpe ?
Avatar billede websted.net Nybegynder
29. juli 2001 - 22:08 #26
Dem som har hjulet mig indtil videre, det er:
thomasledet og lojmann

De er kommet frem til at:
-----------------------------------------
Men det som er problemet nu, er at den ikke vil acceptere de GID\'s som man skriver ind i databasen...
som det er nu connecter den til databasen, men
den vil ikke validere brugerne da den ikke godkender det GID som man angiver....
-----------------------------------------

Og nu sidder de fast, som hjælper mig (da jeg ikke har forstand på sådan noget) og er der nogen derude i stuerne, som kan hjælpe dem/mig?
Avatar billede jalle Nybegynder
30. juli 2001 - 09:37 #27
Hvis GID\'s i databasen er mindre end 1000, så sætter den automatisk 65535 ind som bruger.

Prøv at sætte brugernes GID\'s til et tal over 1000 - har ikke selv prøvet det endnu.

P.s. Hvad med http://www.eksperten.dk/spm/92487 - skal du ikke lukke det, når du fået svaret her ?