Avatar billede venchil Nybegynder
23. december 2010 - 14:56 Der er 1 kommentar og
1 løsning

ÆØÅ og PHP-genereret .csv-fil

Hej eksperter

Jeg er ved at generere en CSV-fil med alle brugerne i en database, men når jeg åbner den i Excel bliver alle ÆØÅ-tegn erstattet af mærkelige tegn. Herunder er min kode, der outputter .csv-filen:

<?php

// Send appropriate headers
header("Content-type: application/csv; charset=UFT-8");
header("Content-Disposition: attachment; filename=export.csv");
header("Pragma: no-cache");
header("Expires: 0");

// Include Wordpress database classes
include_once('../../../wp-config.php');
include_once('../../../wp-load.php');
include_once('../../../wp-includes/wp-db.php');

// Get users from database
$getUsers = $wpdb->get_results("SELECT * FROM users");

// Output labels
echo "email, Data: Fornavn, Data: Efternavn, Data: Firma, Data: Stilling, Data: Postnummer, Data: Telefon, Data: Administrator status\n";

foreach ($getUsers as $user) {

    echo $user->email . "," . $user->fname . "," . $user->lname . "," . $user->company . "," . $user->position . "," . $user->zipcode . "," . $user->phone . "," . $user->admin  . "\n";

}

?>

Som i kan se sætter jeg charset til UFT-8 i headeren, og min fil gemmes også som UFT-8. Værdierne i min database er formatteret som utf8_danish_ci - burde det give et problem?

Jeg er ikke så erfaren med tegnsæt, så jeg sætter stor pris på al hjælp.

På forhånd tak!
Avatar billede webweaver Praktikant
23. december 2010 - 16:58 #1
Det lyder som om du har UTF-8 tegnsæt hele vejen rundt. Det kræver det nemlig. Dine data i databasen, er de indsat før eller efter den er blevet sat til at være utf-8?
Avatar billede venchil Nybegynder
26. december 2010 - 20:09 #2
Det er en klassisk fejl jeg altid laver: Skriver UFT-8 i stedet for UTF-8

Damn...